מאוזוליאום גאורגי דימיטרוב

מאוזוליאום גאורגי דימיטרוב
Мавзолей на Георги Димитров
מידע כללי
סוג מאוזוליאום עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת סופיה, Tsentar עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום סופיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בולגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – 10 ביולי 1949
תאריך פתיחה רשמי 10 ביולי 1949 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 27 באוגוסט 1999 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל גאורגי אורצ'רוב, איוואן דנכוב עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 42°41′45″N 23°19′35″E / 42.695861111111°N 23.32625°E / 42.695861111111; 23.32625
(למפת סופיה רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאוזוליאום גאורגי דימיטרוב (בולגרית: Мавзолей на Георги Димитров) היה מאוזוליאום שניצב בעיר סופיה בירת בולגריה משנת 1949 ועד 1999. המבנה הוקם בכיכר הנסיך אלכסנדר מבטנברג בעיר כאתר למשכן גופתו החנוטה של דימיטרוב, המנהיג הקומוניסטי הראשון של בולגריה. המבנה נהרס על ידי ממשלת בולגריה בשנת 1999.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאוזוליאום, שהיה בנוי משיש לבן, הוקם לאחר מותו של דימיטרוב בברית המועצות, לשם יצא לקבל טיפול רפואי. הוא תוכנן על ידי האדריכל גאורגי אורצ'רוב (Георги Овчаров) והוקם בהשראת מבנה המאוזוליאום של לנין במוסקבה והקמתו ארכה שישה ימים בלבד, הוא הזמן שארכה חניטת גופתו של דימיטרוב במוסקבה והובלתה משם לסופיה. הוא כלל שני מפלסים, כאשר המפלס העליון, בגובה של כשלושה מטר מעל מפלס הרחוב, כלל מרפסת תצפית לשימוש באירועים ציבוריים. המאוזוליאום נפתח לציבור רק בספטמבר 1950.

גופתו החנוטה של דימיטרוב הוצגה במבנה בתוך תיבת זכוכית בתנאים סביבתיים מבוקרים. באוגוסט 1990, לאחר נפילת הממשל הקומוניסטי בבולגריה, החליטה ממשלת בולגריה בראשותו של אנדריי לוקאנוב על הוצאת גופת דימיטרוב מהמאוזוליאום ושריפתה. האפר נקבר בבית הקברות המרכזי של סופיה. הדבר נעשה גם לאור ההוצאות הגבוהות שהיו כרוכות באחזקת המבנה והגופה החנוטה.

המאוזוליאום נהרס בהחלטת ממשלתו של ראש הממשלה איוואן קוסטוב, לאחר ויכוח ציבורי נוקב. קוסטוב ואישים במפלגתו (ה-UDF) טענו כי המשך קיומו של המאוזוליאום יהיה בלתי ראוי לאחר נפילת הקומוניזם בבולגריה, שכן הוא ביטא את העבר הדכאני של המדינה. גם בתוך ה-UDF היו מתנגדים להצעת ההריסה. נטען כי המבנה תרם לאווירה בסופיה והועלו הצעות להפיכת המבנה למוזיאון או לגלריה לאמנות. סקר דעת קהל אחד מצא ששני שלישים מהציבור התנגדו להריסת המבנה.

המבנה נהרס לבסוף באוגוסט 1999, לאחר שבוע של ניסיונות. שלושת ניסיונות ההריסה הראשונים - שהסתמכו כל אחד על הפעלת מטען חומר נפץ בודד - נכשלו, והמבנה רק נטה על צידו. מבוכה רבה נגרמה לממשלתו של קוסטוב. המבנה נהרס לבסוף ב-21 באוגוסט לאחר הפעלת שרשרת של מטעני חומר נפץ קטנים יותר וציוד מכני כבד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]