מאכיירוצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מאצ'יירוצרטופס)
קריאת טבלת מיוןמאכיירוצרטופס
איור של הגולגולת
איור של הגולגולת
תקופה
קרטיקון עליון, 80.1–77 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: צרטופסיים
סוג: מאכיירוצרטופס
מינים

Machairoceratops cronusi

שם מדעי
Machairoceratops
‏2016
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאכיירוצרטופס (שם מדעי: Machairoceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים שהתקיים בתקופת הקרטיקון בגיל הקמפן כ-77 מיליון שנה לפני זמננו. פירוש השם הוא "פנים בעלי קרניים עם חרב מעוקלת" (machairis ביוונית זו חרב מעוקלת). הוא תואר וסווג מדעית ב-2016, ונתגלה ביוטה, ארצות הברית.

המאכיירוצרטופס היה בעל עטרה שמשוליה בלטו בלטו שני דוקרנים ארוכים ומעוקלים, שהעניקו לו את שמו (הדוקרנים דומים לחרב מעוקלת, ביוונית machairis) ושם המין קרונוס הוא על שם הטיטאן מהמיתולוגיה היוונית שהדיח את אביו אורנוס באמצעות מגל או חרמש). קרני הגבה שלו היו בינוניות. קרן האף הייתה קצרה מאוד.

המאובנים שנתגלו כוללים גולגולת חלקית בלבד, וקוטלגו כהולוטיפ UMNH VP 20550 שנמצא במוזיאון להיסטוריה של הטבע ביוטה. חלקי הגולגולת שנתגלו כוללים חלק מעצמות העטרה, כולל את הדוקרנים המעוקלים הארוכים שבלטו מחלקה המרכזי העליון, קרני הגבה, עצמות הלחיים המחודדות וקופסת המוח.

איור

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאכיירוצרטופס בוויקישיתוף
  • מאכיירוצרטופס, באתר האנציקלופדיה של החיים (באנגלית)
  • Eric K. Lund, Patrick M. O’Connor, Mark A. Loewen and Zubair A. Jinnah (2016). "A New Centrosaurine Ceratopsid, Machairoceratops cronusi gen et sp. nov., from the Upper Sand Member of the Wahweap Formation (Middle Campanian), Southern Utah". PLoS ONE. 11 (5): e0154403. doi:10.1371/journal.pone.0154403.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)


ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.