מרק אנטוקולסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מארק אנטוקולסקי)
מרק אנטוקולסקי
Марк Антокольский
לידה 2 בנובמבר 1840 (יוליאני)
וילנה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 ביוני 1902 (יוליאני) (בגיל 61)
באד הומבורג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי פריאוברז'נסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה הקיסרית לאמנויות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1850–1899 (כ־49 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, פיסול עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Peter I Monument in Taganrog, Monument to Peter the Great in Arkhangelsk עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אביר בלגיון הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דיוקנו של מרק אנטוקולסקי

מרק (מרדכי) אנטוֹקוֹלסקירוסית: Марк Матвеевич Антокольский (בכתיב שנהג בזמנו: Маркъ Матвѣевичъ Антокольскій);‏ 2 בנובמבר 184326 ביולי 1902) היה פסל וצייר יהודי רוסי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטוקולסקי נולד באנטוקול, פרוור של העיר וילנה שבצפון-מערב האימפריה הרוסית (מכאן שם משפחתו), כבן למשפחה יהודית אדוקה וענייה מאוד. הוא לא למד באורח מסודר, אבל כישרונו המובהק התבלט מילדותו. וכך, בסיועם של אנשים טובים בעלי אמצעים שהכירו בכישרונו, נשלח אל האקדמיה לאמנות בסנקט פטרבורג. הוא התפרסם מאוד בחוגי האמנות ברוסיה ואחר כך גם במערב אירופה. בשנות חייו האחרונות יצא לפריז, וזכה שם לתהילה רבה. בשנת 1889 היה מורהו של בוריס שץ, מי שייסד את בית-הספר הגבוה לאמנות בישראל, "בצלאל".

תורתו של אנטוקולסקי, הנחשב לפסל היהודי הראשון, הייתה להקים בית-הספר לאמנות יהודית. אנטוקולסקי הבין שיהודים לא משקיעים הרבה באמנות הפיסול, ולכן תלמידיו בוריס שץ ואיליה גינצבורג הקימו בתי ספר לאמנות יהודית. הראשון בישראל, קיים עד היום, והשני בפולין, שנסגר ב-1941 עם מלחמת העולם השנייה.

אנטוקולסקי פיסל דיוקנאות ותבליטים של אישים רבים ובהם איוואן האיום, לב טולסטוי, טורגנייב וברוך שפינוזה. פסל מפורסם נוסף שלו הוא פסלו של מפיסטו. לאחר מותו, ביקשה העיר סנקט פטרבורג לזכות בקבורתו, ואכן קברו נמצא בבית עלמין היהודי של העיר. אנטוקולסקי נחשב בעיני הרוסים לפסל רוסי ובעיני היהודים לפסל יהודי. על שמו נקרא רחוב בתל אביב[1] (לא הרחק מבניין העירייה), רחוב בירושלים בשכונת "נווה בצלאל" ורחוב בווילנה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ד[וד] מגיד, הפרופיסור מרדכי בן מתתיהו אנטוקולסקי: קצור תולדותיו ופרשת עבודתו בשדה מלאכת המחשבת עד היום הזה, ורשה: [חמו"ל], תרנ"ז.
  • מרדכי אנטוקולסקי, זכרונות וצרור מכתבים; תרגם מרוסית: י"ד אברמסקי; סוף-דבר מאת מרדכי נרקיס; בלוויית תמונות מיצירות האמן, ירושלים: מוסד ביאליק ('דברי אמנים'), תשי"ב.
  • Musya Glants, Where Is My Home?: The Art and Life of the Russian-Jewish Sculptor Mark Antokolsky, 1843-1902, Lanham, MD:‪ Lexington Books, a division of Rowman & Littlefield Publishers,‪ 2010.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרק אנטוקולסקי בוויקישיתוף
שלט רחוב מרק אנטוקולסקי בווילנה

מיצירתו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]