מארש צה"ל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"צה"ל צועד" הוא שיר הלכת הרשמי של צבא ההגנה לישראל. המארש מבוצע בקביעות בטקסים ובמצעדים המתקיימים במסגרת הצבאית והלאומית. המארש נכתב בשנת 1963 על ידי המלחין יואב תלמי.

עד שנת 1963 לא היה לצה" למארש רשמי, והשיר "כיתתנו בלילה צועדת" שימש לליווי המצעדים והטקסים.[1] בתחילת אותה שנה הוכרז על תחרות לכתיבת מארש רשמי לצה"ל, ואליה ניגשו 208 מלחינים.[2] את 12 המארשים שהגיעו לגמר ניגנה תזמורת צה"ל בראשות יצחק גרציאני לקהל הרחב בהיכל התרבות בתל אביב, וגלי צה"ל העבירו את הטקס בשידור ישיר לכל הבסיסים.[1] חבר השופטים כלל מצד אחד מוזיקאים בכירים, ומצד שני את הקהל שנכח באירוע ואת חיילי צה"ל עצמם. החיילים העבירו את הצבעתם בטלפון. בסופו של אותו ערב נבחר המארש של יואב תלמי פה אחד.[2] רב־טוראי תלמי, אז נגן צעיר (בן 19) בתזמורת צה"ל ותלמיד לקומפוזיציה באקדמיה למוזיקה, ניגש לתחרות בעילום שם. במקום השני זכה מאיר ויזל, ובמקום השלישי זכה אפרים כץ, שניהם נגני תזמורת צה"ל.

נוסף למארש צה"ל, תזמורת צה"ל מנגנת גם מארשים רבים אחרים ובהם "אנחנו" ("נבנה ארצנו ארץ מולדת"), "כיתה אלמונית", "זמר הפלוגות", "אנשי הפלדה", שיר אהבה חיילי, "מחר" מאת נעמי שמר ו"אנו נושאים לפידים".

בשנת 2007 ערכה תזמורת צה"ל תחרות מארשים נוספת, על שם יצחק גרציאני, במטרה לרענן את רפרטואר המארשים של התזמורת.[3] כ־60 הצעות הוגשו לתחרות, ולאחר תהליכי סינון וניפוי זכתה במקום הראשון רחל ביגון, בת 84, עם המארש "כיסופים לארץ ישראל", שכתבה בברזיל כמעט 60 שנה לפני מועד התחרות, בתקופת ההכרזה על הקמת המדינה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 טלי סטמבולצ'יק, מארש צה"ל כפי שמעולם לא שמעתם, באתר צה"ל, ‏26 במאי 2017
  2. ^ 1 2 רותי קדוש, מאסטרו תלמי: האיש שניצח את צה"ל, הזמן הירוק, 14 במרץ 2013
  3. ^ תזמורת צה"ל גאה להציג, באתר דובר צה"ל, 7 ביוני 2007 (מאורכב)
ערך זה הוא קצרמר בנושא צה"ל ובנושא שירים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.