מבצע חרגול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע חרגול
תאריכי הסכסוך 31 בינואר 19601 בפברואר 1960 (לילה אחד)
מקום הכפר הסורי תאופיק, הרמה הסורית
תוצאה ניצחון ישראלי
הצדדים הלוחמים

ישראלישראלישראל

סוריהסוריהסוריה

מפקדים
כוחות
אבדות

ארבעה חיילים הרוגים ושבעה-עשר חיילים פצועים.

תשעה חיילים סוריים נהרגו וחמישה-עשר נפצעו

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבצע חרגול, הקרוי גם פעולת תאופיק, היה פעולת תגמול שערכה חטיבת גולני נגד הכפר הסורי תאופיק, כתגובה על תקריות באזור תל קציר[1]. המבצע נערך בלילה שבין 31 בינואר ו-1 בפברואר 1960.

רקע לפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ירי מן הכפר תאופיק על תל קציר והמרחב הסובב את הקיבוץ[2], החליטה ממשלת ישראל כי יש להגיב בפעולת התגמול הראשונה מאז מלחמת סיני. יעדי הפעולה היו הריסת בתי תאופיק התחתונה. תאופיק סומן כבסיס לפעולות סוריות באזור, אשר ממנו יצאו תקיפות הצבא הסורי על מרחב קיבוצי האון ותל-קציר, ובכלל זה פעולות מיקוש, ירי באש נק"ל והפגזות תותחים ומרגמות. מבצע "חרגול" (פעולת תאופיק) נקבע לליל 31 בינואר - 1 בפברואר 1960, והרמטכ"ל, חיים לסקוב, ואלוף פיקוד הצפון, מאיר זורע, בחרו להטיל את ביצוע הפעולה על כוח מחטיבת גולני, בפיקוד אל"ם אלעד פלד.

מהלך הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוח חטיבת גולני, בפיקוד פלד, פשט על הכפר בלילה. כוח פלוגתי מגדוד 17 (אריות הגולן), קורס מ"כים של גולני, בפיקוד סרן יהודה גולן, אליו סופח צוות מסיירת גולני, בפיקוד סגן מנחם דיגלי, נע ברגל וכבש את הכפר. לכוח זה חבר כוח רכוב על זחל"מים, בפיקוד סגן מפקד החטיבה, סא"ל שלמה להט, אשר כלל כוח הנדסה. מפקד החטיבה, אלעד פלד, נע עם הכוח הפושט ופיקד על הפעולה ממרכז גזרת הלחימה. הכוח קיבל סיוע באש מאת מחלקת טנקים בפיקודו של סגן אמנון רשף וכוחות תותחנים שכללו את גדוד 402 בפיקודו של יעקב עקנין, גדוד 404 בפיקודו של יצחק יכין וגדוד 334 בפיקודו של צבי אילון.

את גזרת הפעולה בודדו כוחות חסימה בפיקודם של רס"ן יוסף קסטל, סגן אורי כהן וסגן אמיר דרורי. מחלקת טנקים בת 5 טנקים, בפיקוד סגן אמנון רשף, התמקמה בעמדות אש סמוך לתל קציר, בכוננות לסייע לחטיבת גולני. בעת תנועת הכוח הפושט לעבר היעד, נדלק זרקור רב מדדים והאיר על הכוח. מחלקת הטנקים של אמנון רשף פתחה בירי מטח של תותחי הטנקים והשמידה את הזרקור, מה שאפשר את המשך התקדמות הכוח הפושט לעבר היעד. הכוח בפיקוד אורי כהן נתקל, בעת שנע למקם את החסימה, בכוח תגבורת חיילים מן הצבא הסורי שנעה לעבר הכפר, ריתק אותו למקומו, איגף אותו והסב לו נפגעים. לאחר מכן המשיך הכוח למשימת החסימה[3]. הכוח בפיקוד דרורי נתקל אף הוא בכוחות תגבורת, פגע בהם, ולאחר שזיהה כי נקודת החסימה המיועדת חשופה לאש אויב מיקם אותה בנקודה בטוחה ויעילה יותר[4]. כוח החסימה מסיירת גולני, עליו פיקד מפקדה, יוסף קסטל, זיהה חיילים סורים נמלטים מגזרת הפעולה, הסתער עליהם וסייע לכוחות הפועלים בכפר.

בשעה 3:00 לפנות בוקר הושלם כיבוש הכפר, והכוח הטמין מטעני חבלה בעמדות הצבא הסורי ובבתי הכפר תאופיק התחתונה. יעדי הפעולה הושמדו, אולם הצבא הסורי הפעיל שני זרקורים בקרבת תאופיק העליונה ופתח באש נק"ל, מקלעים ותותחים על הכוחות. מפקד הפעולה, פלד, הפעיל בתגובה את מחלקת הטנקים שפגעה בכינון ישיר בזרקורים וניפצה אותם, ואת סוללת התותחים שהועמדה לרשותו, שפתחה בהפגזה כבדה על תאופיק העליונה ועל מוצבים סורים סמוכים. כוחות צה"ל נסוגו בסיוע אש התותחים ושבו לשטח ישראל.

תוצאות הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתי הכפר בתאופיק התחתונה הושמדו, וכן עמדות של הצבא הסורי. תשעה חיילים סורים נהרגו וחמישה-עשר נפצעו. לצה"ל היו במבצע ארבעה חיילים הרוגים ושבעה-עשר חיילים פצועים[5][6], ביניהם יוסף מוגלניצקי. מפקדי כוחות החסימה צוינו לאחר הפעולה לשבח. לרס"ן קסטל הוענק על פועלו במבצע צל"ש אלוף מאת אלוף פיקוד הצפון, מאיר זורע[7]. סגן אורי כהן וסגן אמיר דרורי עוטרו בצל"ש הרמטכ"ל על מעשיהם בפעולה, והצל"ש הומר בהמשך לעיטור העוז[8]. הרמטכ"ל, לסקוב, קבע כי חטיבת גולני הצטיינה בפעולתה[9].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלישיב שמשי, ממני תראו וכך תעשו, מודן, 2016, פרק תשיעי ("גולני בפשיטה על תאופיק אל-תחתא"), עמ' 119–130

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אפרים לפיד, מבצע "רותם" והמלחמה שכמעט הייתה, "ישראל דיפנס", ‏ 06.02.2014.
  2. ^ חוה בראון, עולים ברמה: אל יער מבוא חמה, באתר ynet, 18 ביוני 2008.
  3. ^ עיטור העוז שהוענק לאורי כהן, באתר הגבורה, מתוך אתר "הגבורה".
  4. ^ אורי שגיא, היד שקפאה, ידיעות ספרים, תל אביב, 2011, עמודים 101-102: "אמיר עלה לשם עם הכוח, ובסופו של דבר דווקא שם התנהל הקרב היחיד בגזרה; קרב שבסופו אמיר קיבל כאמור צל"ש, לאחר שהסתער על כוח סורי שניסה להגיע לאזור הפעולה".
  5. ^ סימן טוב שגיא, "לכבות את האור" על תאופיק, באתר תמיד תותחן אתר חיל התותחנים ועמותת יד לתותחנים, ‏13 באפריל 2015
  6. ^ סימן טוב - שמעון שגיא, 1 בפברואר 2021 (IST)Card8&Daf=2 מבצע "חרגול" (תאופיק), ספריית בית התותחן, 2014(הקישור אינו פעיל)
  7. ^ רס"ן יוסף קסטל, באתר הגבורה
  8. ^ שני קצינים צויינו לשבח, דבר, 9 בפברואר 1960
    הוענק הציון לשבח לכהן ודרורי, מעריב, 10 בפברואר 1960
  9. ^ אנציקלופדיה ynet, ריאיון עם חיים לסקוב, באתר ynet, 7 ביוני 2007, לסקוב: "כן אנחנו מפתחים את רוח התחרות על ידי ציון פעולות וחיילים בפקודות יום. זה מדרבן. אתה לא יכול לתאר לעצמך מה שחוללה בצבא העובדה שגולני הצטיין בתאופיק".