מגדה ליגטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגדה ליגטי
Ligeti Magda
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 6 באוקטובר 1909
בודפשט, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 באפריל 1977 (בגיל 67)
בודפשט, הרפובליקה העממית ההונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פרקשרטי בבודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
לימודי רפואה אוניברסיטת סגד עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים נוירולוגית, פסיכואנליטיקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג שאנדור פטי (20 באוקטובר 19406 באפריל 1973) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגדה ליגטי (במקור לוסטיג, בהונגרית: Ligeti Magda;‏ בודפשט, 6 באוקטובר 1909 – בודפשט, 18 באפריל 1977) הייתה נוירולוגית, פסיכואנליטיקאית, אשתו השנייה של השחקן שאנדור פטי (18981973). מגדה ליגטי היא למעשה חלוצת הסקסולוגיה בהונגריה באמצעות ספרה פורצת הדרך "לילדים על מבוגרים" (בודפשט, 1946).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגדה ליגטי נולדה במשפחה יהודית כבתם של העיתונאי ועורך עיתון ינה ליגטי (18751969) ושל אנטוניה זינגר (18771959).[1] היא סיימה את לימודיה ואת בחינות הבגרות בבית הספר התיכון לבנות בעיר סגד בשנת 1928 (A Szegedi Magyar Királyi Állami Árpádházi Szent Erzsébet Leánygimnázium). מגדה ליגטי השלימה את השכלתה הגבוהה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת פרנץ יוזף בסגד, שם הוסמכה כדוקטור לרפואה ב-1934. במהלך שנות לימודיה באוניברסיטה הכירה את המשורר הגדול מיקלוש רדנוטי, והתפתחה חברות טובה. בין השנים 19351943 עבדה במחלקה הנוירולוגית של בית החולים היהודי ברחוב סאבולץ', של הקהילה היהודית של פשט. (שמה כיום המרכז הרפואי הלאומי). היא שרדה את השואה ככל הנראה בבודפשט. לאחר מלחמת העולם השנייה עבדה כרופאה בקליניקה ולאחר מכן רופאה ראשית. היא עסקה בפסיכואנליזה ובחינוך מגדרי של ילדים. אז יצא לאור ספרה השני "לילדים על מבוגרים" (בודפשט, 1946), שאחת המתנגדות הקולניות ביותר לספר שעסק בחינוך מיני, הייתה הנזירה (חסידת אומות העולם) מרגיט שלכטה, שדרשה לאסור את הספר. גם הפרקליטות יזמה את איסור הספר, והשופט החוקר אישר זאת. נפתחו הליכים נגד מגדה ליגטי באשמת פגיעה בחוש המוסרי, במיוחד לגבי היצר המיני. הספר נגרס ולא פורסם יותר בהונגרית.

ואז בשנת 1968, שני עשורים מאוחר יותר, כתב העיתון מדיאר נמזט את הסיפור המגבש על היעלמותו של ספר החינוך המיני ההונגרי הראשון:

"זה כמעט בלתי יאומן עבור הצעירים של היום, אבל בלתי נשכח לדור המבוגרים, השערורייה שנגרמה בעקבות נסיון החינוך המיני ההונגרי הראשון. ספר שנכתב לבני נוער שפרסומו עורר סערה - לפני שני עשורים".

מגדה ליגטי נזכרה באירוע הדרמטי מבחינתה כך:

"השערורייה לא הייתה הפתעה, אלא ההיפך. עם זאת, כמובן לא ציפיתי שחלק מהאנשים ישקלו ואף ידרשו לתלות אותי כדבר הכי חכם - כדי ש'דבר מגונה כזה' לעולם לא יופיע שוב! - תביעות בית המשפט וסדרה של ביקורות גנאי חריפות הוכיחו שהקפדנות הצבועה של האתיקה הדתית עדיין השתוללה אז. אפילו עצם הרעיון של מיניות היה קשור לחטא אפילו בשנת 1947!

לאחר מותו של בעלה, היא ניסתה לשים קץ לחייה, אך ניצלה.

ד"ר מגדה ליגטי נפטרה ב-1977. הספד קצר עליה פורסם במדיאר נמזט: "ד"ר מגדה ליגטי הייתה לא רק אלמנתו של השחקן המצוין שאנדור פטי, אלא גם אחד מחבריו הוותיקים ביותר של מיקלוש רדנוטי, ואולי המבינה הראשונה של שיריו. היא הייתה בעלה כשרון כנוירולוגית שמחפשת דרכים חדשות, אחת מחלוצי הסקסולוגיה המודרנית בהונגריה. אחד מספריה מהמעניינים ביותר - הנוגע בחינוך מיני בבית הספר - יצא לאור לאחר השחרור (כלומר אחרי מלחמת העולם השנייה) ועורר סערה גדולה. המחברת השתתקה לזמן מה. כמה מתכני הספר קיבלו לגיטימציה ושוקמו במחקרים חדשים שבוצעו לאחרונה. מגדה ליגטי ביצעה גם עבודה יעילה במאבק באלכוהוליזם. היא בעצם לקחה בחשבון את שיתוף הפעולה של גורמים מבניים חיצוניים, חברתיים ופנימיים בשנים האחרונות ורק מחלתה מנעה ממנה להמשיך ולפתח את יוזמותיה בתחום ה'טכניקה העדינה' של החינוך לבריאות. עבודת הריפוי שלה, אומץ לבה העקרוני ואישיותה האנושית ימשיכו לחיות, ולא רק בזיכרון של בני משפחתה וחבריה."

כתביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נשמות בורחות (בודפשט, 1943)
  • לילדים על מבוגרים (בודפשט, 1946)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Szülei házasságkötési bejegyzése a Budapest VI. kerületi polgári házassági akv. 815/1904. folyószáma alatt".