מגדלור אדיסטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגדלור אדיסטון
Eddystone Lighthouse
מגדלור אדיסטון הרביעי (מגדלור דאגלס). מימינו נראה בסיסו של מגדלור סמיטון, שקדם לו
מגדלור אדיסטון הרביעי (מגדלור דאגלס). מימינו נראה בסיסו של מגדלור סמיטון, שקדם לו
מידע כללי
סוג מגדלור עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת Eddystone Rocks עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום דבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מפעיל טריניטי האוס עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1882
תאריך פתיחה רשמי 1882 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה אבן עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל James Nicholas Douglass עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
גובה 49 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 50°10′48″N 4°15′54″W / 50.18°N 4.265°W / 50.18; -4.265
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגדלור אדיסטון (אנגלית: Eddystone Lighthouse) הוא מגדלור הניצב על גבי צוקי אדיסטון שבתעלה האנגלית, כ-21 קילומטרים מדרום-מערב לעיר הנמל פלימות' שבחופה הדרומי של בריטניה הגדולה. זהו המפורסם מבין המגדלורים שלאורך חופי בריטניה.[1]

המגדלור הנוכחי הוא הרביעי שנבנה באותו אתר, החל בשנת 1698. שני המגדלורים הראשונים נהרסו. המגדלור השלישי, מגדלור סמיטון, התפרסם בזכות השפעתו על תכנונם של מגדלורים ועל טכניקות הבנייה שלהם. חלקו העליון של המגדלור השלישי פורק והוקם מחדש כאנדרטה בחופה של פלימות'.

מגדלור וינסטנלי (1698 - 1703)[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור של מגדלור וינסטנלי

המגדלור הראשון על צוקי אדיסטון הוקם לאחר שעם השנים ניזוקו וטבעו כלי שיט רבים עקב פגיעה בהם בחשיכה. זה היה המגדלור הראשון שהוקם על גבי סלעים בים הפתוח[2], תוך קשיים רבים בבנייה שנבעו מהיות הסלעים חשופים לגלי הים ולתנאי מזג האוויר.

המגדלור הוקם בשנים 16961698 על ידי המהנדס הנרי וינסטנלי (Henry Winstanley). היה זה מבנה מתומן העשוי עץ, שלאחר החורף הראשון לפעולתו נזקק לשיפוץ והוסב למבנה שחלקו התחתון מצופה אבן ובן שתים עשרה צלעות.[3]

בניית המגדלור התרחשה במהלך מלחמת תשע השנים ובשל כך הציבה האדמירליות ספינת מלחמה לשמור על אתר הבנייה. למרות זאת שבה ספן צרפתי את וינסטנלי ב-1697, אך משהוא הובא לצרפת ציווה המלך לואי ה-14 לשחררו באומרו כי "צרפת נתונה במלחמה עם אנגליה, לא עם האנושות" (France is at war with England, not with humanity).

המגדלור פעל עד לסערה הגדולה של 1703 – הסופה החמורה ביותר שפגעה מאז ומעולם בדרומו של האי הבריטי. ב-27 בנובמבר באותה שנה הרסה הסופה את המגדלור עד היסוד. וינסטנלי, שנמצא בו בעת הסופה, נספה בה וגופתו לא נמצאה.

מגדלור רודיארד (1709 - 1755)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר חורבנו של המגדלור הראשון חכר את הסלעים אדם בשם לובט (Lovett), אשר הורשה בחוק של הפרלמנט לגבות מס מעבר מספינות שעברו לידו. הוא שכר את שירותי הסוחר והיזם ג'ון רודיארד (John Rudyard) על מנת שיבנה את המגדלור מחדש. זה נבנה בתבנית של חרוט והיה בנוי ממעטה עץ על גבי ליבה של לבנים ומלט. הוא הוקם בין השנים 17081709 והתקיים קרוב לחמישים שנה. אז – בליל 2 בדצמבר 1755 – עלה המגדלור באש, כנראה עקב תקלה בטיפול בנרות ששימשו לתאורה בראשו, ובער במשך חמישה ימים.

מגדלור סמיטון (1759 - 1882)[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור של מגדלור סמיטון
מגדלור סמיטון בחוף פלימות'

המגדלור השלישי שנבנה באתר היה המפורסם מאלו שהוקמו בו והיווה התקדמות של ממש מבחינת תכנונם ובנייתם של מגדלורים בכלל. המהנדס האזרחי ג'ון סמיטון בנה את המגדלור בשנים 17561759. המגדלור נבנה מאבני גרניט בחתך של גזע עץ אלון, תוך שימוש במלט מיוחד שפותח על ידי סמיטון ובטכניקות חדשות של חיבור הלבנים זו לזו במדורג (Dovetail Joints) ותוך שימוש במוטות מוארכים (Dowels) של שיש. גובהו היה 18 מטר וקוטרו 8 מטר בבסיסו ו-5 מטר בראשו.

המגדלור היה פעיל עד שנת 1877, ואז הוחלף משום שיציבותו התערערה – לא עקב פגם בו, אלא בשל שחיקת הסלעים שעליהם ניצב על ידי מי הים. הוא פורק למעט חלקו התחתון, אשר נותר במקום עומדו על הסלעים. יתרת מבנה המגדלור הורכבה מחדש והוצבה כאנדרטה בפלימות' הו (Plymouth Hoe), טיילת פתוחה בחופה הדרומי של פלימות', שם הוא ניצב עד היום.[4]

מגדלור דאגלס (1882 ואילך)[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגדלור הרביעי והנוכחי שנבנה באתר תוכנן על ידי המהנדס ג'יימס דאגלס (James Dougkass) תוך שימוש בטכניקות של סמיטון, אשר שוכללו על ידי המהנדס רוברט סטיבנסון (Robert Stevenson). הוא נבנה על גבי סלע סמוך לסלע שעליו הוקמו קודמיו, שעליו נותר בסיסו של המגדלור השלישי. המגדלור הופעל לראשונה בשנת 1882. הוא נתון לאחריותו של בית טריניטי (Trinity House), רשות המגדלורים של אנגליה. אבן המגדלור האחרונה הונחה על ידי הדוכס מאדינבורו.[5]

ב-1982 הוסב ציוד המגדלור לציוד אוטומטי, וכדי להקל על העבודה הותקן אז מנחת מסוקים על ראש המגדלור. גובה המגדלור הוא 49 מטר ומנורת האור הלבן בו, המבזיקה פעמיים מדי 10 שניות, נראית למרחק של 41 קילומטר ממנו. בנוסף מותקן בו צופר ערפל, הצופר שלוש פעמים מדי 60 שניות.

המגדלור בספרות ובתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגדלור אדיסטון זכה לאזכורים שונים בספרות, ובהם בספרו של הרמן מלוויל "מובי דיק" ובאחד מספריו של ס.ס. פורסטר אודות גיבורו הבדיוני הוריישיו הורנבלואר. על שמו נקראו גם להקת פופ בריטית וארבעת בתיה של פנימייה בפלימות' (כל בית על שם אחד מארבעת המגדלורים).

תולדות המגדלור נסקרו באחד מפרקיה של סדרת טלוויזיה של ה-BBC אודות חופיה של בריטניה (חופים (Coast)).


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגדלור אדיסטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.trinityhouse.co.uk/lighthouses/lighthouse_list/eddystone.html
  2. ^ http://www.trinityhouse.co.uk/lighthouses/lighthouse_list/eddystone.html
  3. ^ יש הרואים במגדלור המשופץ את המגדלור החמישי שהוקם באותו אתר.
  4. ^ 50°21′52″N 4°08′31″W / 50.364374°N 4.141867°W / 50.364374; -4.141867
  5. ^ היה זה הנסיך אלפרד, בנה השני של המלכה ויקטוריה.