מגדל אירי עגול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המגדל העגול בגלנדלוג (אנ')

מגדל אירי עגולאירית: Cloigtheach) הוא כינוי לסוג של מגדלים עגולים מתקופת ימי הביניים אשר פזורים ברחבי אירלנד. פרט לאירלנד, קיימים שני מגדלים כאלו בסקוטלנד ואחד באי מאן. אין הסכמה באשר למטרת בנייתם של המגדלים. ככל הנראה הם שימשו כמגדלי פעמונים, מקומות מקלט או שניהם. באופן כללי, מגדל אירי עגול נמצא בדרך כלל בקרבת כנסייה או מנזר. דלת המגדל פונה לרוב אל צדה המערבי של הכנסייה, וכך יכולים ארכאולוגים לעיתים לזהות מקומות של כנסיות שנהרסו כאשר המגדלים העגולים שרדו.

תיאור כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובה המגדלים נע בין 18 עד 40 מטרים, והיקפם 12 עד 18 מטרים. דלת המגדל גבוהה שניים או שלושה מטרים מהקרקע, ובדרך כלל אינה נגישה אלא באמצעות סולם. הסיבה לכך ככל הנראה היא כדי לעשות את המבנה חזק יותר. בחלק מהמגדלים ישנן שתי קומות (או נותרו סימנים שהייתה להם בעבר קומה נוספת), עם רצפה מפרידה עשויה מעץ. ככל הנראה היו סולמות שחיברו ביניהן. החלונות הם למעשה חריצים באבן, הנמצאים גבוה למעלה. הגג הוא בדרך כלל חרוטי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנים נבנו באירלנד בין המאות ה-9 וה-12. נמצאו עדויות ל-120 מגדלים כאלו ברחבי אירלנד, מתוכם בין 18 ל-20 במצב כמעט מושלם. פרט לאירלנד, שרדו עוד שני מגדלים בסקוטלנד ואחד באי מאן. מטרת בניית המגדלים אינה ברורה. תאוריה פופולרית בעבר גרסה כי הם שימשו כמעוז כנגד פשיטות הוויקינגים על אירלנד. לפי השערה זו, הועמדו צופים על המגדלים, וכאשר הבחינו הללו בפולשים מתקרבים, האוכלוסייה המקומית (או לפחות אנשי הדת), היו נמלטים אל המגדל. עם זאת, תאוריה זו בעייתית כיוון שמבנה המגדלים אינו יעיל למטרה זו. יתרה מכך, הדלתות עשויות מעץ, ופולש מבחוץ יוכל בקלות לשרוף אותן ולהיכנס או אף לחנוק למוות בעשן את כל דרי המבנה. לפיכך סוברים חוקרים רבים שהמגדלים נועדו למעשה לשמש כמגדלי פעמונים עבור הכנסיות שבקרבתן נמצאו.

מבנים רבים באירלנד המודרנית נבנו בצורת מגדל עגול, כמחווה למגדלים העגולים העתיקים. ביניהם ניתן למנות את: קברו של המדינאי האירי דניאל או'קונל אשר מת ב-1847, אנדרטה לזכר החיילים ממחוז וקספורד שבאירלנד אשר נהרגו במלחמת קרים (נמצאת בפארק המורשת הלאומית האירית (אנ') במחוז וקספורד), אנדרטה בהרי נוקמלדאון (אנ') במקום בו על פי המסורת נהרג המנהיג האירי ליאם לינץ' (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגדל אירי עגול בוויקישיתוף