מגלן שחור-פנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמגלן שחור-פנים
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[2]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: שקנאים[1]
משפחה: כפניים
תת־משפחה: מגלנים
סוג: מגלן ארגנטיני
מין: מגלן שחור-פנים
שם מדעי
Theristicus melanopis
גמלין, 1789
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגלן שחור-פנים (שם מדעי: Theristicus melanopis) הוא מין של מגלן, המצוי במישורי עשב פתוחים בדרום אמריקה, במדינות ארגנטינה, צ'ילה ופרו. סיווגו של המגלן שחור-הפנים שנוי במחלוקת; ישנה דעה שלפיה הוא תת-מין של המגלן חום-הצוואר, אף על פי שהם נחשבים למינים נפרדים על פי רוב המוסדות המדעיים. אין למגלן שחור-הפנים תת-מינים[3].

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של המגלן כ-75 ס"מ, ומשקלו כ-1.1 עד 1.4 ק"ג. הראש, הצוואר והבטן התחתונה חומים-צהבהבים, הכיפה והמפרקת חומות; הרגליים אדומות, מסביב לעין יש עור חשוף בצבע שחור, ועל הגרון יש דלדל שחור. אף על פי שנוצות התעופה עצמן שחורות, נוצות הכיסוי (הנוצות שמכסות אותן) אפורות בהירות. העיניים אדומות.

מגלן שחור-פנים רועש מאוד בעונת הרבייה, אך גם באתרי הלינה או כשהוא בלהקות. אף שבתי הגידול המועדפים עליו הם מישורי עשב, ניתן לראות אותו גם בעמקים עם צמחי קנה מצוי, בביצות, באגמים ובגדות נהרות. לא ניתן לראות את המגלן הזה בגבהים שמעל 3,000 מטרים מעל גובה פני הים. מגלן זה ניזון מחרקים, דו-חיים, רכיכות ותולעים. לעיתים אחוקות גם מעופות ומכרסמים. את מזונו הוא משיג על-ידי חיטוט וגישוש במים הרדודים ובבוץ. הוא עושה זאת ביחידות, בזוגות או בקבוצות. כשהוא נודד, המגלן שחור-הפנים עף בלהקות גדולות, העשויות לכלול כ-100 פרטים ומסודרות בצורת שורה.

עונת הרבייה מתרחשת בין החורף לסתיו, ושונה באוכלוסיות שונות. המגלנים מקננים בדרך כלל בקבוצות של כ-10 עד 50 פרטים. הנקבה והזכר מקימים קן מענפים וזרדים. הנקבה מטילה 2–3 ביצים, והגוזלים פורחים מהקן לאחר 35–40 ימים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגלן שחור-פנים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שנוי במחלוקת
  2. ^ מגלן שחור-פנים באתר הרשימה האדומה של IUCN
  3. ^ מין המגלן T. branickii מוזכר בוויקיפדיה האנגלית כתת-מין של המגלן שחור-הפנים, אך לפי עדכון באתר IUCN (שבוסס על מחקר שבוצע ב-2014), הוא נחשב כיום למין נפרד.