מדוע לא תתעטשי רוז סלאווי?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדוע לא תתעטשי רוז סלאווי?
Why Not Sneeze Rose Sélavy?
מידע כללי
פַּסל מרסל דושאן
תאריך יצירה 1921
טכניקה וחומרים רדי מייד
ממדים בס"מ
רוחב 22 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 11.4 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עומק 16 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מספר יצירה 191483 (מוזיאון ישראל) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מוזיאון פילדלפיה לאמנות
פילדלפיה שבארצות הברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"מדוע לא תתעטשי רוז סלאווי?" (באנגלית: Why Not Sneeze Rose Sélavy?) הוא פסל מאת האמן האמריקאי יליד צרפת מרסל דושאן, אשר נוצר בשנת 1921.

העבודה מורכבת מכלוב ציפורים, בתוכו הניח דושאן 152 קוביות שיש המעוצבות בצורת קוביות סוכר, מדחום רפואי ושלד גירני של דיונון (הניתן לעיתים קרובות לציפורים כדי שישחיזו בו את מקורן). הכותרת החידתית של העבודה, המנוסחת כשאלה, מאזכר את דמותה של רוז סלאווי (Rose Sélavy), דמות המופיעה בכמה עבודות של דושאן.

הפסל נוצר עבור דורותיאה דרייר, אחותה של קתרין דרייר, אשר הייתה פעילה בתנועת הדאדא הניו-יורקית לצידו של דושאן. דושאן קיבל בעבור היצירה 300 דולר. דורותיאה שלא הייתה מרוצה מן האובייקט, העבירה אותו לאוסף האמנות של אחותה. בשנת 1937 נמכר הפסל לאוסף של וולטר ארמסטרונג, אשר נתרם למוזיאון פילדלפיה לאמנות.

דושאן יצר מספר העתקים ליצירה. בשנת 1963 נוצר העתק ראשון של העבודה ובשנת 1964 נוצרה סדרה של 8 העתיקים חתומים ו-3 שאינם חתומים לעבודה. אולם רק בעותק המקורי, הנמצא במוזיאון פילדלפיה לאמנות, מוטבע על קוביות השיש הכיתוב "Made in France" ("תוצרת צרפת").

דושאן הגדיר את העבודה כ"רדי מייד". בראיון שהעניק בשנת 1956 הסביר את הקשר בין האובייקט לרעיון הרדי מייד (מוכן מראש):

זה היה [במסגרת] טבעית, בנסיון לפתור או לתת תשובה [לתהליך] הדה-הומניזאציה של יצירת האמנות, שבו הגעתי לרעיון של הרדי-מיידים. זהו השם, כידוע לך, שנתתי לאותן עבודות שהן בעצם כבר מוכנות בעצמן. הנח לי להראות לך: זהו כלוב מוכן מראש עם, אם אתה יכול לראות אותי, אני מתקשה [להחזיק אותו]. זה אינו סוכר, זהו שיש, והוא שוקל טון, וזה היה, אתה מבין, האלמנט שעניין אותי כשעשיתי [עבודה] זו. זה 'מוכן מראש' במובן שבו סוכר משתנה לשיש. זהו אפקט מעט מיתולוגי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]