מה? היכן? מתי?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מה? היכן? מתי?
Что? Где? Когда?
שיר הנושא ריכרד שטראוסכה אמר זרתוסטרא, פ. א. צ'ייקובסקי — «Что наша жизнь? Игра!», מתוך האופרה "מלכת העלים"
סוגה שעשועון טלוויזיה
יוצרים ולדימיר וורושילוב
נטליה סטצנקו
כותבים ולדימיר וורושילוב
נטליה סטצנקו
בימוי ולדימיר וורושילוב (1975—2000)
בוריס קריוק (משנת 2001)
מנחים אלכסנדר מסליאקוב (1976)
ולדימיר וורושילוב (1977—2000)
בוריס קריוק (משנת 2001)
פרסים פרס TEFI‏ 2018 בקטגוריית משחק הטלוויזיה הטוב ביותר
ארץ מקור ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות (1975—1991)
רוסיהרוסיה רוסיה (משנת 1992)
שפות רוסית
מספר עונות 43
מספר פרקים 485
הפקה
מפיק בוריס קריוק
אנדריי קוזלוב
יגור יוזבאשב
מפיקים בפועל אלנה לובאן
חברת הפקה הטלוויזיה המרכזית של ברית המועצות (1975—1990)
חברת הטלוויזיה Igra TV‏ (משנת 1990)
אולפני אקספרימנט (1991—1994)
הפצה חברת הטלוויזיה Igra TV
אתר צילומים הגן הלא-משעמם, מוסקבה
אורך פרק 90 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור ערוץ 1
פורמט (תמונה) 4:3 (1975—2011), 16:9 (משנת 2011)
פורמט (קול) מונו
תקופת שידור מקורית 4 בספטמבר 1975 – הווה
קישורים חיצוניים
https://chgk.tvigra.ru
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מה? היכן? מתי? רוסית: Что? Где? Когда?‎) הוא שעשועון טלוויזיה אינטלקטואלי, שמקורו בברית המועצות ומשודר כיום ברוסיה.

בכל תור במהלך המשחק על קבוצת השחקנים לענות על השאלות של קבוצות הצופים. על כל תשובה נכונה של השחקנים הם זוכים בנקודה ועל כל תשובה שגויה הנקודה עוברת ליריבם הצופים. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה הראשונה שאוספת שש נקודות. השאלות שנשאלות בודקות ידע כללי ויכולות ניתוח בין היתר בנושאי היסטוריה, ארכאולוגיה, ספרות, אמנות. בנוסף לרוסיה, השעשועון משודר גם בחלק ממדינות ברית המועצות לשעבר ביניהן: אזרבייג'ן, ארמניה, קזחסטן, בלארוס, אוקראינה וגאורגיה. ישנן גרסאות דומות של המשחק בארצות הברית, בולגריה וטורקיה. גם בישראל הייתה גרסה של המשחק ששודרה בערוץ ישראל פלוס.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוא דו-קרב מוחות בין קבוצה בת שישה שחקנים שמשחקים מול קבוצת הצופים ששלחו את השאלות שלהם לתוכנית. חברי הקבוצה שמורכבת מקפטן וחמישה שחקנים נוספים יושבים על יד שולחן עגול ועליו מונח סביבון עם חץ ומעטפות עם השאלות של הצופים. בכל תור אחד מאנשי הסגל של המשחק מסובב את הסביבון וזה מסתובב עד שנעצר ומורה על אחת המעטפות. המנחה מקריא את השאלה מהמעטפה שנבחרה באופן אקראי על ידי הסביבון. לאחר שהשאלה נשאלת, לשחקנים ניתנת דקה אחת לחשיבה, לדיון וסיעור מוחות כדי למצוא את התשובה הנכונה. לאחר דקה הקפטן מחויב לבחור באחד השחקנים של קבוצתו (הוא יכול לבחור גם בעצמו) והשחקן הנבחר עונה על השאלה. אם השחקן עונה נכון על השאלה הוא מזכה את קבוצתו בנקודה אחת, לעומת זאת אם הוא טועה בתשובה אזי הנקודה עוברת לקבוצת הצופים. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה הראשונה שאספה שש נקודות. בנוסף לזמן הקצוב שהשחקנים מקבלים, הקבוצה יכולה לבקש חד פעמית 20 שניות נוספות כדי להיעזר בקהל שנוכח במשחק. הקבוצה יכולה גם לענות על השאלה מיידית בלי לקחת את הזמן המגיעה לה, במקרה כזה אם השחקן עונה נכון על השאלה אזי הקבוצה זוכה בנקודה וגם בדקת חשיבה נוספת שתוכל להשתמש בה בהמשך המשחק.

השאלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השאלות של הצופים משלבות נושאים רבים כמו היסטוריה, פוליטיקה, כלכלה, גאוגרפיה, תרבויות שונות, מוזיקה, ספרות, אומנות וארכאולוגיה. השאלות בודקות את הידע כללי, חשיבה אנליטית, חשיבה מהירה וחשיבה יצירתית. חלק גדול מהשאלות הן שאלות קשות מאוד הדורשות ידע כללי נרחב. השחקנים שמשחקים במשחק נחשבים לאנשים חכמים מאוד ואינטליגנטיים.

  1. שאלה כתובה – שאלה מאחת המעטפות שנשלחו לתוכנית והמנחה מקריא אותה.
  2. שאלת וידאו – הצופים יכולים לצלם סרטון או קליפ ובתוכו תישאל השאלה. השחקנים יצפו בסרטון על גבי המסכים שנמצאים מעל שולחן המשחק.
  3. שאלת זיהוי – הצופים יכולים לשלוח לתוכנית פריט מסוים ביחד עם נתונים יבשים או רמזים מסוימים. על קבוצת השחקנים לנתח את הפריט ולגלות את ייעודו.
  4. ארגז שחור – קבוצת השחקנים מקבלת נתונים יבשים או רמזים על פריט שנמצא בתוך ארגז שחור. על השחקנים לנתח את הנתונים ולגלות מהו הפריט שנמצא בתוך הארגז.
  5. שאלת אינטרנט – המחשב בוחר באופן אקראי אחת מתוך עשרות אלפי השאלות שנשלחו לתוכנית על ידי הצופים באמצעות האינטרנט.
  6. "זירו" – השאלה נשאלת על ידי הספונסרים של התוכנית.
  7. "בליץ" – קבוצת השחקנים חייבת לענות נכון על שלוש שאלות רצופות כשלרשותם 20 שניות למחשבה ודיון לכל אחת משלוש השאלות. יש לשים לב כי אף על פי שנשאלות שלוש שאלות התור מזכה את הקבוצה בנקודה אחת בלבד, בתנאי שענו נכון על כולן.
  8. "סופר בליץ" – קפטן הקבוצה בוחר בשחקן אחד שנשאר לבד וכל החמישה האחרים עוזבים את השולחן. על השחקן לענות נכון על שלוש שאלות רצופות כשלרשותו 20 שניות למחשבה לכל שאלה. יש לשים לב כי אף על פי שנשאלות שלוש שאלות התור מזכה את הקבוצה בנקודה אחת בלבד, בתנאי שהשחקן ענה נכונה על כולן.
  9. "סופר משחק" – כאשר הקבוצה עונה נכון על השאלה החמישית שלה במשחק (יש לה חמש נקודות) המנחה מציע לשחקנים לשחק ב"סופר משחק". אם הקבוצה מסכימה ועונה נכון על השאלה היא מנצחת 6:0, אך אם הקבוצה טועה בתשובה היא מפסידה 0:6.

גרסת הספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשחק קיימת גם גרסת ספורט, שבה משחקים אלפי אנשים במדינות שונות. מועדוני המשחק קיימים לא רק בחבר העמים, אלא גם במדינות כמו ישראל, גרמניה, ארצות הברית, בריטניה, שם המשתתפים הם בעיקר מהגרים ממדינות דוברות רוסית. במדינות מסוימות יש גרסאות של המשחק בשפות מקומיות (למשל, בגרמניה "Was? Wo? Wann?"). קבוצות האלופות של ארצותיהן והקבוצות שעברו את השלה הלאומי לוקחות חלק באליפות העולם במה? היכן? מתי?

ישנם מספר הבדלים בין תוכנית הטלוויזיה לגרסת הספורט. במשחק משתתפות קבוצות רבות המתחרות זו בזו. בכל קבוצה יש עד 6 שחקנים, התשובות נכתבות על פתק הנמסר בתום זמן הדיון למנחה. קיימים משחקים סינכרוניים הנערכים בו זמנית בערים רבות בעולם, כשהשאלות נשלחות למנחים המקומיים. במשחק אין בדרך כלל צופים, והפרסים הם קטנים וחסרי משמעות.[1][2]

בישראל המשחק מרוכז על ידי המרכז הישראלי ל מועדוני משחקים אינטלקטואליים (איצי"ק, ИЦИК) המרכז את פעילות ששת המועדונים של ירושלים,תל אביב, בת ים, חיפה, באר שבע ואילת. בנוסף קיימים מועדונים קטנים יותר בראשון לציון, אשדוד, כרמיאל, נהריה, יבנה, נצרת ועפולה.[3]

פרסים ותארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "ינשוף הבדולח" – מוענק לשחקן או לצופה ששיחק באופן הטוב ביותר במהלך כל משחק הגמר. מוענק שלוש פעמים בשנה (בגמר עונות האביב, הקיץ והסתיו).
  2. "ינשוף היהלום" – מוענק למספר קטן מאוד של שחקנים, לרוב שחקנים בעלי הישגים מרשימים מאוד בכל היסטוריית המשחק שלהם. מוענק פעם אחת בשנה, בגמר עונת החורף.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק קיים תואר "מגיסטר". בעלי התואר הם השחקנים הבכירים ביותר במשחק מאז היווסדו. התואר מוענק כל חמש שנים משנת 1995 ונכון להיום הוא הוענק לארבעה שחקנים בלבד.

שחקנים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר דרוז (משמאל), אנדריי קזלוב (במרכז) ולאוניד טימופייב
  • בוריס בורדהעיתונאי וסופר. בעל שלושה "ינשופי בדולח", "ינשוף יהלום".
  • פיודור דווינטין – בלשן, בעל ארבעה "ינשופי בדולח".
  • אלכסנדר דרוז – מהנדס, בעל שישה "ינשופי בדולח", "ינשוף יהלום" ותואר "מגיסטר".
  • מקסים פתשובמתמטיקאי, בעל שלושה "ינשופי בדולח", "מגיסטר".
  • אנדריי קזלובכימאי, בעל שלושה "ינשופי בדולח", "ינשוף יהלום", תואר "מגיסטר". נחשב לאחד הקפטנים הטובים של המשחק.
  • ויקטור סידניב – בעל "ינשוף בדולח", תואר "מגיסטר". נחשב לאחד הקפטנים הטובים של המשחק.
  • אסיה שיבינסקיה – מתמטיקאית, בעלת "ינשוף בדולח", "ינשוף יהלום".
  • אנטולי וסרמן – פיזיקאי, עיתונאי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מה? היכן? מתי? בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "מה, איפה, מתי?". 21 ביוני 2001. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ לילי גלילי (4 בספטמבר 2006). "המשחק שלהם, הפאב שלהם, הספרים שלהם". הארץ. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Израильский Центр Интеллектуальных Клубов (ИЦИК)" (ברוסית).