מהאראשטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מַהָארָאשְׁטְרַה (מדינה)
महाराष्ट्र
mahārāṣṭra
סמל מהאראשטרה
סמל מהאראשטרה
סמל מהאראשטרה
מדינה הודוהודו הודו
ראש השרים אקנת שינד
רשות מחוקקת האספה המחוקקת של מהאראשטרה, המועצה המחוקקת של מהאראשטרה
בירת המדינה מומבאי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית מראטהית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1 במאי 1960 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 307,713 קמ"ר (דירוג: 3)
 ‑ הנקודה הגבוהה Kalsubai עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 112,372,972 (דירוג: 2, 2011)
 ‑ צפיפות 365.2 נפש לקמ"ר (דירוג: 11, 2011)
קואורדינטות 18°58′N 72°49′E / 18.97°N 72.82°E / 18.97; 72.82 
אזור זמן UTC +5:30
www.maharashtra.gov.in

לחצו כדי להקטין חזרה

דלהיגואהדאדרה ונאגר האוולי ודאמאן ודיודאדרה ונאגר הוואלי ודאמאן ודיופודוצ'ריפודוצ'ריפודוצ'ריפודוצ'ריצ'אנדיגארטמיל נאדוקרלהאנדרה פרדשארונאצ'ל פרדשאסאםביהרצ'האטיסגארגוג'ראטהריאנההימאצ'ל פרדשג'אמו וקשמיר (טריטוריית איחוד)לדאקג'הרקאנדקרנאטקהמאדהיה פרדשמהאראשטרהמניפורמגהלאיהמיזוראםנאגאלנדאודישהפנג'אבראג'סטאןסיקיםטלנגאנהטריפורהאוטראקהאנדאוטר פרדשמערב בנגלאיי אנדמן וניקוברלקשאדוויפאזור בשליטת הודו במדינת ארונאצ'ל פרדש, סין טוענת לבעלותאזור בשליטת הודו במדינת אוטראקהאנד, סין טוענת לבעלותבשליטת סין העממית, הודו טוענת לבעלותבשליטת סין העממית, הודו טוענת לבעלותבשליטת פקיסטן, הודו טוענת לבעלותבשליטת פקיסטן, הודו טוענת לבעלותקרחון סיאצ'ן - במחלוקת בין הודו ופקיסטןג'אמו וקשמיר - בשליטת הודו דה פקטו, פקיסטן טוענת לבעלותהאיים המלדיבייםסרי לנקהאינדונזיהאפגניסטןנפאלבהוטןבנגלדשפקיסטןהרפובליקה העממית של סיןמיאנמרתאילנדטג'יקיסטן
(למפת מהאראשטרה רגילה)
 
מהאראשטרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מַהָארָאשְׁטְרַהמראטהית: ‏महाराष्ट्र?‏,‏ mahārāṣṭra) היא מדינה בהודו השוכנת על חוף הים הערבי שבאוקיינוס ההודי. היא גובלת עם המדינות גוג'ראט, מאדהיה פרדש, טלנגאנה, קרנאטקה וגואה. זוהי המדינה השנייה בגודלה בהודו מבחינת אוכלוסייה (כ-112 מיליון בני אדם), ושלישית מבחינת שטח (307,713 קמ"ר- כ-10% משטח הודו). בירת המדינה, מומבאי, היא העיר הגדולה ביותר בהודו, ומרכזה הפיננסי. השפה המרכזית היא מראטהי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור מהאראשטרה נשלט על ידי האימפריה המאורית במאה ה-4 והמאה ה-3 לפני הספירה. בהמשך נשלט האזור גם על ידי ממלכת גופטה. בשנת 1601 האזור סופח לאימפריה המוגולית. לאחר מספר עשורים הוקמה בסביבת מהאראשטרה האימפריה המראטהית אשר דחקה את האימפריה המוגולית.

בשנת 1819, לאחר מלחמה בת שנתיים, השתלטה חברת הודו המזרחית הבריטית על אזור מהאראשטרה. תחת השלטון הבריטי האזור נהנה מאוטונומיה מסוימת.

טופוגרפיה, גאוגרפיה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר המרכזית במחוז היא מומבאי (לשעבר בומביי). ערים נוספות: אוסמנאבד, אוראנגאבאד, אקולה, בידר, ביר, ג'נג'ירה, חדקי, מאתראן, מירג', מלגאון, נאגפור, נבי מומבאי, ניזמאבד, ננדר, סטרה, סנגלי, פיג'פור, פונה, קולהפור, רטנגירי, שולפור, תנה.

האזור בחלקו מישורי ובחלקו שפלה. הטמפרטורה במהאראשטרה קבועה יחסית לאורך השנה, בטווח של בין 16 ל-35 מעלות. אפריל עד מאי הם החודשים החמים. בין יוני לספטמבר נמשכת עונת המונסונים, ואוקטובר עד פברואר מהווה תקופה קרה ויבשה.

כלכלה ותחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה זו היא מהמרכזים הכלכליים והעסקיים החשובים בהודו, הגידולים והמשאבים העיקריים הם: גידולי אורז, כותנה, יוטה, בוטנים, קנה סוכר ודיג (בעיקר דיג חסילונים). דוח של ממשלת הודו, India Science Report, קבע כי במדינת מהאראשטרה, מצוי הריכוז הגדול ביותר בהודו של כוח אדם מיומן בתחומי המדע והטכנולוגיה. אף על פי שהם מהוים רק 9.4% מכלל תושבי הודו, תורמים תושבי המדינה 13.7% לכלל כוח האדם המיומן, וכן 22% מכלל הבוגרים בתחום המסחר.

העיר מומבאי גם מהווה את מרכז תעשיית הקולנוע של הודו, ומכונה בשל כך "בוליווד".

במדינת מהאראשטרה מיעוט יחסי של שימוש בכלי רכב פרטיים. כתחליף, יש שימוש מוגבר באמצעי תחבורה אחרים, כגון ריקשה (מונית בעלת שלושה גלגלים), אופנועים, אוטובוסים ורכבת.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סך האנשים במדינה על פי המפקד בשנת 2011 היה 112,374,333 (שנייה בהודו אחרי אוטר פרדש)[1]. מהארשטרה היא מהמדינות העשירות בהודו, עם הכנסה לנפש הגבוה בכ-40% מהממוצע ההודי. עם זאת, במדינה שיעור גבוה במיוחד של אוכלוסייה שבטית (ST'c), למעלה מ-10 מיליון אנשי שבטים (9.4%) בני למעלה מ-45 שבטים שונים. אחדים מהם עדיין צדים בחיצים וקשתות. האוכלוסייה במהאראשטרה היא ברובה הינדית, אך יש בה גם מיעוטים נוצריים, סיקיים, ג'איניים, מוסלמיים וזורואסטריים.

במהאראשטרה קהילת יהודים בשם "בני ישראל", שמנתה בעבר עשרות אלפים אך עם ההגירה לישראל ולשאר מדינות דוברות אנגלית מונה כחמשת אלפים איש, המהווים את רוב היהודים בהודו. כמו כן ישנה קהילה יהודית של יוצאי בגדד שבתקופה הבריטית היו מעמודי התווך של המדינה כשבנו את מזח ששון במומבאי ונציגם היה ראש העיר מומבאי. קהילה גדולה ישנה גם בעיר פונה.

שפת המדינה במהאראשטרה היא המראטהי.

תנאים קשים מביאים לכך שחקלאים רבים מתאבדים. בשנת 2018 התאבדו כ-60 אלף חקלאים, בממוצע של עשרה ביום[2].

המאכל הנפוץ באזור הוא פאב באג'י.

נכסי מורשת עולמית לשימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהאראשטרה נמצאים אתרי מורשת עולמית:

פוליטיקה וממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמקובל במדינות הודו, ראש המדינה הטקסי הוא המושל, ממונה לכהונה בת חמש שנים על ידי נשיא הודו, בעוד ממשלת המדינה מנוהלת על ידי ראש השרים העומד בראשות המפלגה הגדולה או קואליציית מפלגות באספה המחוקקת של מהאראשטרה. הפרלמנט המקומי מורכב משני בתים, והבחירות אליהם מתקיימות אחת לחמש שנים. האספה המחוקקת (הבית התחתון) מורכבת מ-288 נציגים, ובמועצה המחוקקת (הבית העליון) ישנם כ-78 נציגים. מהקמת המדינה ב-1960 ועד 1995 הייתה הקונגרס הלאומי ההודי המפלגה הדומיננטית במדינה. עם עליית כוחה של מפלגת העם ההודית שלהי שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, היו שתי המפלגות למתחרות העיקריות על השלטון במדינה. מפלגה בולטת נוספת היא מפלגת שיוו סנה, שמשנות התשעים עד 2019 תמכה במפלגת העם, אך עקב תביעתה לרוצטיה בתפקיד ראש השרים פרשה ממנה ב-2019, והתפלגה ב-2022 כשהפלג העיקרי שלה שב לברית עם מפלגת העם.

המדינה שולחת 48 נציגים ללוק סבהה (הבית התחתון של הפרלמנט הארצי) ו-5 נציגים לרג'יה סבהה (הבית העליון של הפרלמנט הארצי). הנציגים ללוק סבהה נבחרים על ידי העם, בעוד שהנציגים לרג'יה סבהה נבחרים על ידי האספה המחוקקת.

מחוזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מהאראשטרה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיכום סקר 2011 במהארשטרה
  2. ^ Maharashtra crosses 60,000 farm suicides, People's Archive of Rural India, ‏2014-07-21 (באנגלית)