מהומות אלכסנדריה (66)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מהומות נרחבות פרצו באלכסנדריה, שבמצרים הרומית, בשנת 66, במקביל לפרוץ המרד הגדול ביהודה הרומית השכנה.

עם התגברות המתח בין היוונים ליהודים, ארגנו תושבי אלכסנדריה אספה ציבורית, כדי לדון בארגון משלחת לנירון קיסר, ומספר רב של יהודי אלכסנדריה (אנ') הגיע לאמפיתיאטרון. כאשר ראו התושבים את היהודים הם תקפו אותם. הם הרגו את רוב היהודים, ואלו שנתפסו נשרפו חיים. היהודים חיפשו תגמול על מה שעשו היוונים ואיימו להגיב באלימות.

הנציב הרומי של מצרים, גאיוס קאיקינה טוסקוס (אנ'), לא הצליח להתמודד עם המהומות. במאי 66, טוסקוס הוחלף בטיבריוס יוליוס אלכסנדר, בעצמו ממשפחה יהודית, שהצליח לרסן את הפורעים. טיבריוס הזמין לפגישה ביחידות את ראשי היהודים ושכנע אותם לשתוק, ולא להתגרות ולהקים נגדם את הצבא הרומי. אבל המסיתים לא התייחסו לאיום ברצינות, ונזפו בו על כך שאיים עליהם. המושל הבין שהמתמרדים ביותר לא יירגעו אלא אם כן אסון גדול יפול עליהם. הוא שלח את שני הלגיונות הרומיים שהיו בעיר (הלגיון השלישי קירנאיקה והלגיון ה-22 דיוטריאנה), יחד עם 5,000 חיילים נוספים, להעניש את היהודים. הם הורשו לא רק להרוג אותם, אלא גם לבזוז את רכושם ולהצית את בתיהם. הרומאים לא גילו רחמים כלפי התינוקות, לא התייחסו לזקנים, והמשיכו בשחיטה של אנשים בכל גיל. יותר מ-50,000 יהודים שכבו מתים ברחובות. טיבריוס יוליוס אלכסנדר ריחם בסופו של דבר על היהודים ועצר את ההתקפות.[1]

זו הייתה רק אחת ההתקפות הרבות שפרצו לא רק באלכסנדריה, אלא גם בדמשק, בקיסריה ובמקומות רבים אחרים.[2][3] במהלך האירועים תקף הנציב יוליוס אלכסנדר את הרובע היהודי של העיר.[4]

פרספקטיבה היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתיחות בין היהודים ליוונים-רומים באלכסנדריה החלה לאחר מהומות שנת 38 לספירה, עם אירוע אלים נוסף שבא לאחר מכן בשנת 55 לספירה.[4] מאוחר יותר, למלחמות היהודים-רומאים הייתה השפעה רבה על אלכסנדריה, כאשר הקהילה היהודית הגדולה בעיר ערכה מהומות נרחבות בשנת 66 לספירה. אלימות גדולה בהרבה התרחשה 50 שנה מאוחר יותר, כאשר בשנת 117 לספירה, השתתפו יהודי אלכסנדריה בהתפרעויות הגדולות של מרד התפוצות, והצליחו להרוס חלק גדול מהעיר היוונית לפני שהצבא הרומי ירד לעיר כדי לדכא את המרד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Pogrom in Alexandria - Livius". www.Livius.org. נבדק ב-31 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Alexandria". www.JewishVirtualLibrary.org. נבדק ב-31 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "The Road to Destruction". www.Chabad.org. נבדק ב-31 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Morkot, Robert G. (7 ביוני 2010). Morkot, R.G. The A to Z of Ancient Egyptian Warfare.. ISBN 9781461671701. נבדק ב-2020-08-31. {{cite book}}: (עזרה)