מוותלי השני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מוותליש השני)
מוותלי השני
לידה המאה ה־13 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה המאה ה־13 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג תנו-חפה
מלך האימפריה החתית
1272–1295
(כ־23 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוּוַתַלִי או מוּוַתַלִיש[1] השני היה מלך האימפריה החתית בין השנים 1295–1272 לפנה"ס. הוא היה בנו הבכור של מורשילי השני וזכור בעיקר הודות לקרב המפורסם שאותו ניהל יחד עם אחיו חתושילי השלישי נגד פרעה מצרים רעמסס השני על השליטה בסוריה בסמוך לעיר קדש אשר נודע בשם קרב קדש, בסביבות 1274 לפנה"ס.

כשהתמנה למלך העביר את בירתו לתַרְחוּנְתַשַּה (Tarḫuntašša) (העיר טרם נחשפה) עקב פלישת שבטי הכַּשכַּש (אנ'). במקביל מינה את אחיו למושל העיר חתושה.

חוקרי מצרים מאמינים שמוותלי השני הגיע בסופו של הדבר להסכם הבנה עם רעמסס השני על אזור המחלוקת מסביב לקדש כדי להימנע מעימות אפשרי נוסף. הסכם זה גרם להדלדלות ההשפעה המצרית באזור למשך השנים הקרובות עקב מרידות פנים-מצריות ובעיות מבית, דבר שאפשר לחתים להשתלט על אזור קדש וסוריה ללא מאמץ רב.

למוותלי השני היו לפחות שני בנים, ושניהם נקראו על שם אל הסערה תֶשוּב. אחד מבניו, אורחי-תשוב, ירש אותו, ושינה את שמו למורשילי השלישי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Michael Roaf, Cultural Atlas Of Mesopotamia and the ancient near east, 1991.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוותלי השני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שמות חתיים של מקומות, אלים ואנשים יכולים להיות מתועתקים עם סיומת ־ש, המציינת את יחסת הנושא (nominative case), או בצורה הבסיסית ללא היחסה; בספרות המקצועית רווחת יותר השיטה השניה. ראו איתמר זינגר, החתים ותרבותם, מוסד ביאליק, 2009, עמ' ט.
הקודם:
מורשילי השני
מלכי החתים הבא:
מורשילי השלישי