מוות על הנילוס (סרט, 2022)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוות על הנילוס
Death on the Nile
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על "מוות על הנילוס" מאת אגתה כריסטי
בימוי קנת בראנה
הופק בידי ג'ודי הופלנד, קווין ג'יי וולש, מארק גורדון, רידלי סקוט, סיימון קינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל גרין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Úna Ní Dhonghaíle עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קנת בראנה (הרקול פוארו)
Alaa Safi
ארמי האמר
סופי אוקונדו
אמה מקי
ג'ניפר סונדרס
לטישה רייט
גל גדות
רוז לזלי
אלי פזל
אנט בנינג
אן טורקל
טום בייטמן
ראסל בראנד
דון פרנץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה פטריק דויל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום האריס זמברלוקוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
חברת הפקה Kinberg Genre
The Mark Gordon Company
Scott Free Productions
The Estate of Agatha Christie
אולפני המאה ה-20
חברה מפיצה חברת וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ישראלישראל 10 בפברואר 2022
ארצות הבריתארצות הברית 11 בפברואר 2022
משך הקרנה 127 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט פשע, סרט בלשי, סרט בלשים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 90 מיליון דולר
הכנסות $137,295,068 (3 ביוני 2022)
הכנסות באתר מוג'ו deathonthenile19
סרט קודם רצח באוריינט אקספרס עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא רדופים בוונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוות על הנילוסאנגלית: Death on the Nile) הוא סרט בלשי אמריקאי-בריטי עתיר כוכבים משנת 2022 המהווה סרט המשך ל"רצח באוריינט אקספרס" מ-2017.[1] עלילת הסרט מבוססת על ספר באותו השם משנת 1937 מאת אגתה כריסטי. את הסרט ביים קנת בראנה, שאף מככב בסרט בתפקיד הבלש הבלגי הרקול פוארו, גיבור ספריה של כריסטי. לצדו של בראנה מככבים ארמי האמר וגל גדות.[2]

במרכז העלילה, מסוגת "מי עשה את זה?", המתרחשת בקהיר שבמצרים ובעיקר באזור נהר הנילוס, נמצא פוארו, שנוסע לשיט תענוגות על הנילוס במצרים וחוקר את הרצח של לינט רידג'וויי דויל, יורשת עשירה שנרצחה במהלך ירח הדבש שלה, על רקע משולש אהבה.[3]

פיתוח הסרט החל בנובמבר 2017, כשמייקל גרין נשכר לכתוב את התסריט.[4][5]

מועד עלייתו לאקרנים של הסרט נקבע בתחילה ל-20 בדצמבר 2019, אך בשל מגפת הקורונה נדחתה הפצת הסרט מספר פעמים. בסופו של דבר, הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה בפברואר 2022.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם הראשונה, הרקול פוארו הצעיר מתכנן תמרון אסטרטגי כדי לקדם את הקו של פלוגת הרגלים הבלגית שלו, התמרון מצליח, אבל מטען חבלה הורג את מפקדו ופוצע את הרקול בפניו. בבית החולים ארוסתו קתרין לא נרתעת מהפציעה ומציעה לו לגדל שפם כדי להסתיר את הפציעה.

מספר שנים לאחר מכן, בשנת 1937, במועדון לונדוני, פוארו צופה בהופעה של זמרת הבלוז סלומה אוטרבורן ורואה את ג'קלין "ג'קי" דה בלפורט רוקדת בלהט עם ארוסה, סיימון דויל. חברת ילדות של ג'קי, לינט רידג'ווי, נכנסת ופוגשת את סיימון. ג'קי מבקשת מלינט לשכור את סיימון כסוכן עבור האחוזה החדשה שלה, לינט מסכימה.

שישה שבועות לאחר מכן, במצרים, פוארו נתקל בחברו בוק ואמו האמנית, יופימיה. באק מזמין את פוארו להצטרף אליהם למלון ולאחר מכן לטיול ירח דבש של זוג מפתיע - לינט וסיימון. לטיול מצטרפים גם המשרתת של לינט לואיז בורז'ה; סאלומה ואחייניתה/מנהלתה רוזלי, חברתה של לינט לבית הספר; הסנדקית של לינט, מארי ואן סקיילר, המלווה באחותה גברת באוורס; בן דודה של לינט אנדרו קצ'דוריאן, שמנהל את חשבונותיה; וד"ר לינוס ווינדלשם.

ג'קי רודפת אחרי הזוג למצרים ולינט מבקשת מפוארו שיגן עליהם ומתוודה בפניו שהיא לא סומכת על האורחים שלה. פוארו מנסה לדבר עם ג'קי אך היא מסרבת להרפות מתקוותיה לקשר עם סיימון ואף מראה לפוארו אקדח שהיא נושאת עימה.

כדי לברוח מג'קי, הקבוצה עולה על ספינת התענוגות Karnak במטרה לסייר לאורך נהר הנילוס. במהלך עצירה באבו סימבל, בוק מתוודה שהוא יוצא עם רוזלי, למרות אי הסכמתה של אמו. פוארו מתעניין בסאלומה. העצירה מסתיימת אחרי שסלע ענק כמעט ומוחץ את לינט וסיימון. האורחים חוזרים לספינה ומגלים שג'קי נמצאת שם.

האורחים חוגגים במסיבה בספינה. פוארו, שהוכרע על ידי שמפניה מתוודה בפני ג'קי שהוא ויתר על רומנטיקה לאחר שקתרין ארוסתו נהרגה מפצצת מרגמה לפני שהשתחרר מבית החולים. לינט הולכת לישון וסיימון מתעמת עם ג'קי, שיורה בו ברגלו ומנסה לירות בעצמה. רוזלי ובוק מתערבים ועוצרים אותה לפני שהיא מצליחה לפגוע בעצמה. ג'קי נלקחת לחדרה וגברת באוורס משגיחה עליה כל הלילה. בוק הולך להביא את ד"ר ווינדלשאם, שמגיע ומטפל בסיימון. למחרת בבוקר, לואיז מגלה שלינט נורתה בראשה, והמחרוזת היקרה שלה נגנבה.

פוארו, בסיוע סיימון ובוק, חוקר את האורחים, שכל אחד מהם נוטר טינה ללינט או עשוי להרוויח ממותה:

  • לואיז הייתה אמורה לסיים את עבודה אצל לינט כדי להינשא, אבל לינט ביטלה לה את האירוסין.
  • ווינדלשאם היה מאורס ללינט עד שעזבה אותו בשביל סיימון.
  • אנדרו מעל בכספים של לינט.
  • משפחתה העשירה של באוורס נהרסה על ידי אביו של לינט בתקופת השפל הגדול.
  • ואן סקיילר היא היורשת בצוואתה של לינט. היא וגברת באוורס מאהבים.
  • סאלומה סבלה מהתבטאויות גזעניות של לינט לפני שנים.
  • יופימיה מוצאת את השרשרת של לינט בחדרה. פוארו חושד שהיא כעסה על לינט על שהציגה את בוק לרוזלי.
  • ג'קי הייתה ארוסתו של סיימון לפני שנטש אותה לטובת לינט.

האקדח של ג'קי נמצא לבסוף בנילוס, כשהוא עטוף בצעיפה של ואן סקיילר ובמטפחת מוכתמת בדם. פוארו מתוודה בפני בוק, יופימיה, רוזלי וסאלומה שיופימיה שכרה אותו כדי לבדוק את רוזלי. הוא מסכם ליופימיה שהגיע למסקנה שרוזלי ראויה לחיבתו של בנה. רוזלי, כועסת על עצם הבדיקה, בורחת החוצה ומגלה את גופתה של לואיז. היא נמצאת כשגרונה חתוך ויש ברשותה כסף. פוארו חושד שהיא הייתה עדה לרצח של לינט וסחטה את הרוצח שרצח גם אותה. הוא מסיק מקווי המתאר של נתזי הדם שאחד מהנוסעים היה עד לרצח. הוא מתחקר את בוק יחד עם סיימון ומסיק שבוק מצא את לינט מתה, נבהל וגנב את הענק. כשהוא חוקר את בוק עם סיימון, פוארו מסיק שבוק מצא את לינט מתה וגנב את השרשרת שלה כדי לזכות בחופש כלכלי מאמו, אבל נבהל והכניס אותה לחפצים של אמו. בוק היה עד לרצח של לואיז, אבל לפני שהוא מספיק לחשוף את שם הרוצח, הוא נורה למוות; פוארו רודף אחרי הרוצח, אבל מוצא רק את האקדח הנטוש.

פוארו מכנס את האורחים שנשארו בחיים בסלון הספינה, פוארו חושף בפניהם את פתרון התעלומה - סיימון הרג את לינט, כאשר ג'קי משמשת בתור ה"מוח" לתוכנית. הם עדיין אוהבים, וסידרו את הרומן של סיימון עם לינט כדי לרשת את עושרה. ג'קי סיממה את השמפניה של פוארו כדי שלא יהיה נוכח בליל הרצח, והעמידה פנים שהיא יורה בסיימון באמצעות כדור סרק. סיימון השתמש בצבע אדום שנגנב מיופימיה כדי לזייף את הפציעה שלו. בזמן שג'קי הסיחה את דעתם של בוק ורוזלי, סיימון רץ לבקתה של לינט, הרג אותה, חזר אל הסלון, ירה ברגלו שלו כאשר רעש היריה עומעם על ידי הצעיף של ואן סקיילר. ג'קי הרגה את לואיז שניסתה לסחוט אותם עם האזמל של ווינדלשאם, ואת בוק עם האקדח של אנדרו. מול ההוכחה הנחרצת של המטפחת המוכתמת בצבע של סיימון, ג'קי - ביודעה שאין מנוס - מחבקת את סיימון יורה דרך גבו, והורגת את שניהם.

כשהנוסעים יורדים, פוארו אינו מסוגל להביע את רגשותיו בפני סאלומה. שישה חודשים לאחר מכן, פוארו המגולח למשעי מבקר במועדון שלה כדי לראות אותה מתאמנת.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/נית שם הדמות אודות הדמות
קנת בראנה הרקול פוארו בלש בלגי
גל גדות לינט רידג'וויי דויל יורשת עשירה
אנט בנינג יופימיה בוק אמו של מ. בוק
ראסל בראנד דוקטור ליינוס ווינדלשאם
דון פרנץ' גברת בוארס
רוז לזלי לואיז בורז'ה העוזרת של לינט
ארמי האמר סיימון דויל בעלה של לינט
אמה מקי ז'קלין דה בלפור ארוסתו לשעבר של סיימון
סופי אוקונדו סאלומה אוטרבורן
ג'ניפר סונדרס מארי ואן סקיילר
לטישה רייט רוזלי אוטרבורן
טום בייטמן מ. בוק בן לווייה
עלי פאזל אנדרו קצ'דוריאן

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה יצאה לדרך באוקטובר 2019 והצילומים לסרט התרחשו בלונדון[6][7] ומצרים והושלמו בדצמבר אותה שנה.[8][9][10][11]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טריילר הסרט
  2. ^ אינה טוקר, ממשיכה לכבוש: תפקיד הוליוודי נוסף לגל גדות, באתר ynet, 29 בספטמבר 2018
  3. ^ Gal Gadot Joins Kenneth Branagh’s Death on the Nile
  4. ^ Kit, Borys (20 בנובמבר 2017). "'Murder on the Orient Express' Sequel in the Works (Exclusive)". The Hollywood Reporter. נבדק ב-21 בנובמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Fleming, Mike, Jr. (28 בספטמבר 2018). "'Gal Gadot To Star In 'Death On The Nile' Redo At Fox". Deadline Hollywood. נבדק ב-30 בספטמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Production begins on Twentieth Century FOX's Death on the Nile". The Home of Agatha Christie. 1 באוקטובר 2019. נבדק ב-6 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Lohana, Avinash (28 בספטמבר 2019). "Ali Fazal to start shooting with Gal Gadot for Death on the Nile adaptation in London on September 30". Pune Mirror. נבדק ב-28 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Kenneth Branagh's 'Death on the Nile' to Be Filmed in Egypt". EgyptianStreets. 5 באוקטובר 2019. נבדק ב-13 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Cook, Laurence (5 ביולי 2019). "Get Cast in Kenneth Branagh's 'Death on the Nile' + Disney's 'Lockstitch'". Backstage. נבדק ב-9 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Production begins on Kenneth Branagh’s Death On The Nile
  11. ^ גל גדות וירון ורסנו יפיקו גרסה אמריקאית ל"מלכות" הישראלית(הקישור אינו פעיל, 16.2.2022) - בגוף הכתבה נטען כי גל גדות סיימה את צילומיה בסרט "מוות על הנילוס"