מוזיאון יהודים בלטביה

מוזיאון יהודים בלטביה
Muzejs "Ebreji Latvijā"
מידע כללי
סוג מוזיאון להיסטוריה ותרבות
כתובת ריגה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ריגה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה לטביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים מרגר וסטרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1989
תאריך פתיחה רשמי 1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל פאול מנדלשטם, אדמונד טרומפובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 233 מ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 56°57′22″N 24°06′59″E / 56.95613°N 24.11633°E / 56.95613; 24.11633
https://ebrejumuzejs.lv האתר הרשמי
(למפת ריגה רגילה)
 
מרופה
בביטה
קיקבה
סלספילס
סטופיני
גרקלנה
אדז'י
צרניקבה
מוזיאון יהודים בלטביה
מוזיאון יהודים בלטביה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תצוגה במוזיאון, 2014

מוזיאון יהודים בלטביהלטבית: "Muzejs "Ebreji Latvijā) הוא מוזיאון בריגה, בירת לטביה העוסק בחקר ושימור של כל העדויות אשר מספרות על קהילת יהודי לטביה מתחילת קיומה ועד ימינו. המוזיאון נמצא בבניין ההיסטורי של הקהילה היהודית של ריגה, שבעבר שכנו בו התיאטרון והמועדון היהודי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון נוסד בשנת 1989 על ידי קבוצת יהודי לטביה ניצולי השואה, שבראשה עמד ההיסטוריון מָרְגֶר וסטרמן (אנ'). תחילה המוזיאון פעל כמרכז התיעוד; התצוגה הראשונה הקטנה הקבועה, שגרמה לעניין הגדול של הציבור, הוצגה בשנת 1996. כעת המוזיאון ממוקם בשלושה אולמות ומציג את תולדות יהדות לטביה מהמאה ה-16 ועד ימינו. במוזיאון מתקיימים קונצרטים, הרצאות, תוכניות הלימוד וכו'.

הבניין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניין הקהילה היהודית, שבו ממוקם המוזיאון, נמצא ברחוב סְקוֹלָס 6. הבניין הוקם בשנים 19131914 לפי תוכנית של האדריכלים אדמונד טרוֹמפּוֹבסקי ופּאול מנדלשטם. בשנת 1926 החל את פעילותו התיאטרון היהודי בבניין, לפי צרכיו הבניין נבנה מחדש. בבניין נמצאו גם ארגוני הציבור היהודים השונים והספרייה, התקיימו חתונות, הרצאות, קונצרטים וטקסים. בזמן הכיבוש הגרמני היה בבניין מועדון קציני ורמכט. בתקופת השלטון הסובייטי היה בו בית ההשכלה הפוליטית, שבו התקיימו אירועים אידאולוגיים, כולל כנסי המפלגה הקומוניסטית של לטביה, שהייתה חלק מהמפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. אחרי נפילת ברית המועצות והקמת הרפובליקה הלטבית הוחזר הבניין לקהילה היהודית. הוא קיבל מעמד אתר היסטורי.

אוסף המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסף המוזיאון הוא הבסיס לארגון התצוגות ועבודת מחקר ופיתוח. אוצר המוזיאון כולל כ-14,000 יחידות, יותר מ-5,000 מהן מהוות את האוצר היסודי, אשר נכלל באוצר המוזיאונים הלאומי הלטבי. באוצר נמצאים מסמכים, צילומים, ספרים וחפצים. במיוחד כדאי לשים לב לאוסף הזכרונות מהמאות ה-19 וה-20, האוסף הגדול של התמונות המשפחתיות וחומרי הארגונים היהודים השונים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]