מוזיאון ידיעת הארץ של סמרקנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בניין המוזיאון

מוזאון ידיעת הארץ של סמרקנד (ידוע גם בתור מוזיאון אברהם קלנטרוב) הוא מוזיאון בסמרקנד שבאוזבקיסטן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם קלנטרוב נולד ב-1873 בבוכרה - אוזבקיסטן. אברהם קלנטרוב היה סוחר יהודי עשיר ובתחילת המאה ה-20 בנה אברהם אחוזה מפוארת בעיר סמרקנד. הבניה הסתיימה בשנת 1916 ואברהם הספיק לגור בה חמש שנים בלבד. לאחר המהפכה הבולשביקית רוב משפחתו היגרו לארץ ישראל אך הוא החליט להישאר. ב-1924 דרשו הסובייטים להעביר את האחוזה לשליטתם. לאחר התמוטטות ברית המועצות וכאשר קיבלה אוזבקיסטן עצמאות, התעניינו צאצאיו באפשרות לקבל את הנכס בחזרה, אך השלטונות דחו את הבקשה בהתאם למסמך הארכיון החתום, שבו הודיע קלנטרוב על העברת הבעלות ללא תמורה. היום בעזרת תרומות המקום מתוחזק ומשמש מוזאון לתולדות המשפחה ויהדות סמרקנד הבוכרית.

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום במוזיאון מוצגת ההיסטוריה של האזור מן העת העתיקה ועד תחילת המאה העשרים, תקופת הברונזה והברזל מאוירת בהרחבה עם תצלומי אמנות.

ביוני 2008 פתח המוזיאון את התערוכה "יהודים באזור, בעבר ובהווה". התערוכה כוללת מסמכים ארכיוניים וחומרים שנאספו על ידי אספן יצחק לוריא. במוזיאון תצלומים ישנים, ספרים, ציורים, תלבושות ואובייקטים של חיי היומיום והתרבות של יהודי המקום.

רובע היהודי המסורתי בסמרקנד היה ממוקם בעיר העתיקה ממזרח לכיכר רג'יסטאן, בקרבת בית הקברות העתיק צ'וקארדיזה. פה ושם היה מבנה נפרד של הקהילה היהודית ובית הכנסת. אוסף נרחב נאסף כאן בשנים 1920–1930. כולל כ -2,000 פריטים: ספרים בכתב-יד וליטוגרף בעברית, תמונות של שנות ה -20 וה -30, ספרי התורה בעבודת סמרקנד ועור, תכונות חג הפסח, דוגמאות לבגדים.

במוזיאון מוצגים בפירוט כל ההיסטוריה של האזור ועד הגאולוגיה והפליאונטולוגיה של האזור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיאונים ובנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.