בית אברהם קריניצי

בית אברהם קריניצי
צריף הראשונים בכניסה לחצר
צריף הראשונים בכניסה לחצר
מידע כללי
סוג היסטוריה
על שם אברהם קריניצי עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת רחוב קריניצי 64
מיקום רמת גן
מדינה ישראלישראל ישראל
מייסדים עמותת בית הראשונים על שם אברהם קריניצי
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1925
תאריך פתיחה רשמי 1925
קואורדינטות 32°05′00″N 34°49′10″E / 32.083222222222°N 34.819555555556°E / 32.083222222222; 34.819555555556
http://beit-krinitzi.org.il
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית אברהם קריניצי, ביתו של ראש העיר הראשון של רמת גן, מאכלס את המוזיאון לתולדות העיר רמת גן ואת הארכיון ההיסטורי של העיר רמת גן.

תולדות הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1922, בעודה מתגוררת ברחוב נחלת בנימין בתל אביב, השתתפה משפחת קריניצי בהגרלת המגרשים במושב "עיר גנים" (לימים רמת גן). הם רכשו את החלקות 217, 218 ו-219 בנות 5 דונם כל אחת במזרח המושב. בניית הבית התחילה בשנת 1924 והסתיימה בשנת 1925. האחראי על עבודות הבנייה היה הקבלן שלמה גולדשטיין. היה זה בית אבן צנוע בן שתי קומות וגג רעפים. תכנון הבית עשה שימוש יעיל במבנה המשופע של החלקה. הקומה הראשונה ובה רוב חדרי הבית, המטבח והשירותים הייתה במפלס הרחוב. במורד החלקה נבנה אגף קטן ששימש למגורים וגם לאחסון. משני צדי שביל הכניסה ניטעו עצי דקל מסוג וושינגטוניה שהפכו עם הזמן לסימן ההיכר ולסמל של הבית. הבית היה מוקף כרי דשא, שיחים ועצי נוי. בחלק המזרחי של הבית ניטע פרדס גדול של עצי תפוזים וקלמנטינות, ומצפון בוסתן עצי פרי נשירים.[1]

בשנת 1926 העניק השלטון הבריטי לרמת גן מעמד של מועצה מקומית ואברהם קריניצי, שהיה אז כבן 40, התמנה לתפקיד נשיא המועצה המקומית. מאז ובמשך 43 שנים הוא ניצח ב־12 מערכות בחירות רצופות והיה לראש העיר שהחזיק כנראה בשיא עולמי של שנות כהונה.

במסגרת תפקידו, אירח אברהם קריניצי בביתו דיפלומטים, ונציגי צבא וממשלה. בגינה הגדולה נערכו חגיגות מוצאי יום העצמאות בהשתתפות נכבדי העיר רמת-גן, התקיימו אירועים לכבוד ותיקי רמת-גן, נשפי התרמה ומפגשים ואירועים חברתיים וציבוריים רבים.

במרוצת השנים הקרקע הופשרה לבנייה וסביב ביתו של אברהם קריניצי נבנו בתי מגורים ובית הספר יהל"ם.

בשנת 1948 נפגעה חזיתו המערבית של הבית והגג קרס בחלקו כתוצאה מהפצצת חיל האוויר המצרי.[2] בנוסף לתיקון הנזקים, עבודות הבנייה כללו גם הכשרת חנייה תחתיה נבנה מקלט.

בשנת 1966 כתב אברהם קריניצי בצוואתו כי בכוונתו להוריש את הבית לעירייה ל"מטרה ציבורית תרבותית" וביקש שהבית יקרא תמיד "בית אברהם קריניצי".[3]

אברהם קריניצי נהרג בתאונת דרכים בשנת 1969. אלמנתו המשיכה להתגורר בבית עד לפטירתה בשנת 1981.

הבית עבר לבעלות עיריית רמת גן בשנת 1983. על מנת לממש את הצוואה הוקמה בחודש פברואר 1986 עמותה בשם "עמותת בית הראשונים ע"ש אברהם קריניצי" ששמה לה למטרה להפוך את בית קריניצי ל: "מוזיאון ומרכז תצוגה של תולדות העיר, אישיה, אוכלוסייתה ומיקומה במפה הלאומית ולשמש מרכז ציבורי לפעילות תרבותית - חברתית ברמת-גן".[4] העמותה מנהלת את כל פעילויות הבית כולל פעילותם של המוזיאון והארכיון ההיסטוריים לתולדות רמת גן.

הבית נפתח לציבור בשנת 1988. כדי להסב את הבית מבית משפחה לבית בו מתקיימות פעילויות חינוכיות ותרבותיות לטובת הציבור הרחב, בוצעו בו שינויים והרחבות בשנים 1988, 1993, 2001 ו-2004 שכללו בין היתר הגדלת שטח המפלס התחתון והפיכתו לאודיטוריום ובו 80 מקומות, הוספת שירותים, הוספת כיתות לימוד, הקמת פרגולה על שביל הכניסה והקמת צריף הראשונים בכניסה לחצר, הוספת אגף הארכיון ועוד.

המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון לתולדות רמת גן נחנך ב-13.12.1988 בבית שנותר במתכונתו המקורית. בשלב זה המוזיאון כלל חדר הנצחה בו מתועדים שמונה עשורים של פעילות למען העיר והמדינה, חזיון אור קולי קצר אודות לידתה של עיר גנים ומסך פנורמי שהציג תמונות של רמת גן מאז ועד היום. תוכן התצוגות השתנה במרוצת הזמן ופעילות המוזיאון הורחבה. כיום מתקיימים במוזיאון הרצאות וסיורים לקהל הרחב, הדרכות לילדי בתי הספר ברמת גן, הדרכת קבוצות, מפגשים, אירועי תרבות והקרנת סרטים.[5]

הארכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארכיון ההיסטורי של העיר רמת-גן על כל תקופותיה נפתח רשמית בסוף שנת 2003 לאחר איסוף, שימור וקיטלוג המסמכים על פי כל כללי הארכיונאות המקובלים.[6] החומר השמור בו מתעד את צמיחתה של רמת-גן מראשיתה בשנות העשרים של המאה הקודמת, דרך התפתחותה ממושב שיתופי למועצה ולעיר ואת חלקה בבניין המדינה. בארכיון אפשר למצוא חומרים מסוגים שונים - מסמכים, פרוטוקולים, תכתובות, תצלומים, כרזות, עיתונות, עדויות, מפות, ספרים, קלטות וארכיונים אישיים של אנשים בעלי חשיבות בבניינה ובביסוסה של רמת-גן. ניתן להיעזר בארכיון לצורך הכנת עבודות חקר ברמות שונות של חוקרים המבקשים לחקור את העיר, את מוסדותיה ואת תולדותיה. הארכיון משמש מקור מרכזי להפקת פרסומים בנושאים שונים על ידי העירייה וגופים אחרים.

כדי להקל על הנגשת החומר לקהל הרחב מתקיימת בארכיון פעילות שוטפת של סריקת, תקצור ומפתוח המסמכים והזנתם למערכת הארכיון הממוחשב.[7]

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית אברהם קריניצי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]