מוזיאון וירטואלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוזיאון ד'אורסי פריז

מוזיאון הוא מקום שמרוכזים בו אוספים בתחום מסוים או בתחומים אחדים: יצירות אמנות, חפצי אומנות, עתיקות, מדע וכדומה. זהו מוסד המאפשר לציבור גישה למוצגים המייצגים מגוון תופעות טבע, תרבות, היסטוריה ומורשת, לצורכי חינוך, מחקר, לימוד והנאה.

ללא מילים: מוזיאון וירטואלי

המוזיאון הווירטואלי הוא מוזיאון הקיים ברשת האינטרנט בלבד. כמו המוזיאון הממשי, המוזיאון וירטואלי עשוי להיות מורכב מתערוכות ומאוסף פריטים (כגון מוזיאון לאמנות, מוזיאון לידיעת הטבע, ארכיון) או מעוצב לתצוגות שנוצרו במיוחד עבורו (כגון במוזיאונים למדע). הוא עשוי להציג ייצוגים דיגיטליים של עצמים ממשיים או להציג תכנים ייחודיים למדיום הדיגיטלי כגון אמנות דיגיטלית או מציאות מדומה. עם התפתחותה המהירה של חברת המידע, נעשה המוזיאון הווירטואלי כלי פרסום ומדיה מרחיבה בידי מוזיאונים ממשיים קיימים. קבוצות וחברות בעלות ייחוד המעוניינות להציג את מוצגיהן מחוץ לכותלי מוזיאון ממשי. יצירת מוזיאון ווירטואלי זולה באופן משמעותי. כל אדם יכול ליצור מיזם כזה לכן המוזיאון הווירטואלי נהייה לכלי תרבותי-חברתי וחינוכי. המוזיאון הווירטואלי הלימודי עשוי לכלול אוסף בעל משמעות תרבותית המוצג באופן קבוע לציבור הגולשים, ויש לו מאפיינים מוזיאליים כגון פרוגרמה, תערוכות קבע ותערוכות מתחלפות, והסברים (כיתוביות) לפריטי האוסף. מוזיאונים וירטואליים לימודיים יכולים לשקף מוזיאון פיזי או להיות מוזיאונים אינטרנטיים בלבד. האפשרות להצבת ממשקי דיון ותגובה על כל מוצג בפרט ועל תערוכות בכלל מייחדת אותו מן המוזיאון הממשי בו המבקרים רשאים בדרך כלל לכתוב רק בספר אורחים. הקמת מוזיאון ווירטואלי על ידי מוסדות חינוך מהווה הזדמנות פדגוגית לערב את הלומדים בעשייה לימודית משמעותית.

מאפייניו הבולטים של המוזיאון הווירטואלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. נגישות – מעצם היותו פתוח ברשת המוזיאון הווירטואלי נגיש לכל, אין צורך להגיע אליו ובכל מחשב ניתן לבקר בו. מן הסתם אין לו שעות פתיחה.
  2. דינמיות – המוזיאון הווירטואלי הוא כלי דינאמי. תערוכותיו משתנות לפרקים, בהתאם לחומרים או המידע החדש המגיע ליוצריו. אין סוף לאפשרויות ההוספה של מוצגים והוא לא מוגבל במקום. הדינמיות של המוזיאון הווירטואלי הופך אותו למוסד חינוכי/לימודי המסוגל להגיב על התפתחויות ולהעניק ממשקי תגובה למבקרים בו. בכך, להתאים עצמו לשינויים בעולם המדעי והחינוכי.
  3. אינטראקטיביות. המוזיאון הווירטואלי מאפשר למבקר/הגולש להיות גורם פעיל ביצירתו של המוזיאון. הגולש הוא בו עשוי להיות באופן זמני צופה פסיבי, אך עם הזמן להפוך לשותף אקטיבי בהרחבת המוזיאון הווירטואלי. הן בעזרת שליחת פריטים שונים להעשרת תוכני המוזיאון הווירטואלי, והן שותפות פעילה בשיחות, דיונים, מפגשים וכדומה שיתקיימו במוזיאון הווירטואלי בבית הקפה ובספר האורחים.
  4. מדורת השבט – נגישותו של המוזיאון הווירטואלי יוצרת תהליכים חברתיים ברמה הווירטואלית, וברמה הפיזית. הוא מפגיש אנשים הן בעזרת עבר משותף או יצירה משותפת, הן בהופכו למעין "מדורת השבט" עבור הקהילה ההולכת וגדלה סביב המוזיאון הווירטואלי. במילים אחרות המוזיאון הווירטואלי עשוי להפוך לכלי חשוב לקידום הקהל בעל העניין, להוות "חלון הראווה", והעצמת תחושת הגאווה והביטחון שלו. דוגמה לתפקידו של המוזיאון הווירטואלי כמדורת השבט היא הדוגמה של המוזיאון הווירטואלי "אלומות שלנו"[1]. קהילת אנשים שנאלצה לנטוש את ביתה, בגבעת אלומות היפהפייה, מצאה במידה רבה במוזיאון הווירטואלי כלי לשימור מורשתה.

מוזיאונים ווירטואליים בארץ ובעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיאונים פיזיים רבים יזמו יצירת אתרי אינטרנט של המוזיאון. אתרים אלו מהווים חלון הראווה ואתר המידע אודות המוזיאון. לצד המידע הבסיסי קיימות תערוכות ווירטואליות שהמוזיאון מעוניין לפרסם. עם התפתחות האינטרנט נוצר צורך להביא את המוזיאונים הפיזיים אל הקהל הרחב העולמי ומתוך צורך זה נוצרו כמה פרויקטים עולמיים כגון Google Art Project ופרויקטים נוספים.

באביב 2020, בעקבות משבר הקורונה ומגבלות התנועה, החלו מספר רב של מוזיאונים פיזיים בעולם ובישראל להעלות סיורים וירטואליים של תצוגות ממשיות.[2][3][4][5][6]

מוזיאון וירטואלי עולמי

דוגמאות לאתרים של מוזיאונים פיזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות לאתרים של מוזיאונים ווירטואליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות למוזיאונים ווירטואליים בית ספריים וחינוכיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזיאון וירטואלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]