מוחמד סנוואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוחמד סנוואר
محمد سنوار
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1975 (בן 49 בערך)
ח'אן יונס
מדינה רצועת עזה
השתייכות חמאסחמאס חמאס
גדודי עז א-דין אל-קסאם
תפקידים בשירות
מפקד חטיבת ח׳אן יונס של חמאס
פעולות ומבצעים

מוחמד סִנְוַארערבית: محمد سنوار, מכונה "אבו איברהים"; נולד ב-1975 בח'אן יונס) הוא פעיל חמאס בכיר, ואחיו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סנואר. בעבר היה מפקד חטיבת ח'אן יונס של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם.

היה כלוא במשך שלוש שנים בידי הרשות הפלסטינית. היה מעורב בפיגועים רבים נגד יעדים אזרחיים וצבאיים של ישראל מאז ראשית שנות ה-90, ובפרט מאז פרוץ האינתיפדה השנייה. עמד מאחורי שיגור וייצור רקטות קסאם ופצצות מרגמה, וכן מאחורי מאות פיגועי ירי, הנחת מטענים, ומימון ייצור אמל"ח. בשנים האחרונות ניסתה ישראל כמה פעמים להתנקש בחייו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיום פינוי היישובים הישראליים מרצועת עזה במסגרת ההתנתקות בשנת 2005, חמאס חשף בתקשורת את ראשיו, המאיישים את שרשרת הפיקוד העליונה שלו ברצועת עזה. בחשיפה זו כונה מוחמד סנוואר בתואר "מפקד חטיבת ח'אן יונס"[1].

מאז ראשית שנות התשעים, סנוואר מכוון פעילות טרור נגד ישראל, ומשום כך הוא נחשב למבוקש בכיר. הוא היה כלוא במשך תשעה חודשים בישראל, ובמשך שלוש שנים נוספות בבתי הכלא של הרשות הפלסטינית. באינתיפאדה השנייה ניצל משלושה ניסיונות חיסול. באוקטובר 2004 ביתו בח'אן יונס נהרס על ידי כוחות חיל הנדסה ישראליים, בשל מעורבותו בתכנון פיגועים ושיגור ירי רקטות לעבר ישראל[2]. באוקטובר 2006 כשל ניסיון סיכול ממוקד בו, והטיל שיועד למכונית בה נסע פגע בבניין סמוך וגרם למותם של שני אזרחים[2].

שמו של סנוואר נקשר לחטיפת החייל הישראלי גלעד שליט. קישור זה בוצע לנוכח מעמדו הבכיר של סנוואר בהיררכיה הצבאית של חמאס, וכן לנוכח סברות לפיהן שליט מוחזק באזור העיר ח'אן יונס. לקישור תרמה גם הידיעה לפיה מוחמד סנוואר הוא אחיו הצעיר של יחיא סנוואר, אחד ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס, אשר נשפט למאסרי עולם והיה כלוא בישראל עד שחרורו בעסקת החליפין[3].

הפצצת ביתו של סנוואר ב-2014

ב-16 בנובמבר 2012 הפציץ חיל האוויר הישראלי את ביתו של סנוואר במסגרת מבצע עמוד ענן, וב-2014, במסגרת מבצע צוק איתן, שוב הופצץ ביתו. במלחמת חרבות ברזל , הוצא על ראשו סכום של כ-300 אלף דולר.[4]

אחיו הוא מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סנוואר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]