מוחמד רזא ג'דיד אל-אסלאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוחמד רזא ג'דיד אל-אסלאם
محمد رضا جدید الاسلام
לידה 1771
פטירה 1849 (בגיל 78 בערך)
מדינה השושלת הקאג'ארית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוחמד רזא ג'דיד אל-אסלאםפרסית: محمد رضا جدید الاسلام, תעתיק מדויק: מחמד רצ'א ג'דיד אלאסלאם; 1771–1849) היה יהודי מהעיר שיראז שהמיר את דתו לאסלאם ושינה את שמו מן השם מולא אקא באבא טהראניפרסית: ملا آقا بابا طهرانی).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוחמד רזא ג'דיד אל-אסלאם חי בתקופתו של פתח עלי שאה קאג'אר מהשושלת הקאג'ארית, ושימש כרב הקהילה (חכם/מולא), כשוחט וכקצב. בתקופתו היו ליהודי העיר שני חכמים: מולא אקא באבא ומולא רחמים, שהיה רק קצב. רחמים העליל על אקא באבא שהוא מוכר בשר טרפה, עקב ניגוד העניינים בהיותו גם שוחט וגם קצב. זאת על רקע היריבות בין השניים והצלחתו של אקא באבא, שהיה הרבה יותר משכיל ומצליח מרחמים.

בערב יום שישי, בעקבות דבריו של רחמים, יצאו יהודי העיר וזרקו לצדי הרחוב את מאכלי הבשר של השבת שקנו מאקא באבא, מתוך אמונה כי מדובר בבשר טרפה. מושפל, עזב אקא באבא את העיר והתאסלם. מאוחר יותר כתב את ספר הפולמוס "רד אל-יהוד" נגד היהדות (בפרסית נקרא הספר: رد الیهود או منقول الرضائى), ובו הוא מעלה טיעונים לשקר היהדות.[1] כיוון שלא שלט באורתוגרפיה הפרסית היטב, כתב את הספר בשפה הפרסית אבל באותיות עבריות.[2] הספר "תורגם" לפרסית כחמישים שנה מאוחר יותר בידי האייתוללה עלי בן חוסין חוסייני טהראני תחת הכותרת "אקאמת א-שהוד".[3]

מוחמד רזא נפטר ב-1849 בטהראן, ונקבר בבאע'-י פרדוס שבצפון העיר. מאוחר יותר, בהתאם להוראת האיתוללה חוסייני טהראני, קברו הועבר אל קרבת בית החולים שהיד אכבר-אבאדי.[4]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חביב לוי, היסטוריית יהודי איראן, כרך שלישי, הוצאת ברוכים, 1960, עמ' 224. (בפרסית: حبيب لوي, تاريخ يهود ايران, بروخيم,کتب فروش بروکیم, جلد 3. 1960. 224.)
  2. ^ טאהרה עט'ים-זאדה, ""מוחמד רזא ג'דיד אל-אסלאם וכתאב מנקול א-רזאאי", עמ' 420.
  3. ^ אקא בוזורג טהראני, א-ד'ריעה, כרך 23, מס' 8461 (בפרסית).
  4. ^ עט'ים-זאדה, ""מוחמד רזא ג'דיד אל-אסלאם", עמ' 415.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.