מונטנוצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמונטנוצרטופס
מאובנים של מונטנוצרטופס

איור של מונטנוצרטופס

תקופה
קרטיקון עליון 70 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: לפטוצרטופסיים
סוג: מונטנוצרטופס
מין: Montanoceratops cerorhynchos
שם מדעי
Montanoceratops
שטרנברג, 1950
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מונטנוצרטופס (שם מדעי: Montanoceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הלפטוצרטופסיים אשר התקיים באמריקה הצפונית במשך הקרטיקון העליון בתחילת גיל המאסטריכט לפני 70 מיליון שנה מזמננו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממצאיו של הדינוזאור התגלו בידי משלחת של החוקר האמריקאי ברנום בראון וצוותו לתצורות סנט נהר מרי (אנ') שבצפון מונטנה, שם נחשפו עצמות חלקיות, בעיקר של הצלעות, עצמות הירך והאגן אך כמעט ללא הגולגולת. הם הובאו למוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע ותוארו למדע בשנת 1951 בידי החוקר צ'ארלס מורטרם שטרנברג. משמעות שמו היא: "הפרצוף המקורנן של מונטנה". הסוג הכיל מין אחד - Montanoceratops cerorhynchos. ממצאים אפשריים נוספים התגלו באלברטה שבקנדה אך לא בטוח שהם שייכים לסוג.

דינוזאור זה היה קרובו של הלפטוצרטופס ובמראהו דמה למיני הצרטופסיים, אך היה דו-רגלי קטן באורך 3 מטרים בקירוב, עם עטרה קטנה וללא שרידים של קרניים על החוטם או המצח. בתחילה סברו שחלק מעצם האף שלו היא למעשה קרן, אך זה התברר כטעות. הוא היה בעל לסת גדולה שכללה מקור עבה ובו שורות של שיניים טוחנות רחבות שנועדו לתלוש צמחייה מהקרקע. זנבו של הדינוזאור היה בעל מספר חוליות גבוה יחסית, מבנה שנועד לתפקד בצורה יעילה יותר לתנועה וליציבה. בנוסף ייתכן שהוא השתמש בזנבו כדי לתקשר וייתכן שהיה מכוסה בנוצות פלומתיות.

חלק מהמאובנים שלו כוללים עדויות למחלות בעמוד השדרה (Ankylosis), אשר גרמו לעצמות שלו להתכופף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מונטנוצרטופס בוויקישיתוף