לה מוניטר אוניברסל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מוניטר)
לה מוניטר אוניברסל
Le Moniteur Universel
פורמט ברלינר עריכת הנתון בוויקינתונים
מו"ל Charles-Joseph Panckoucke עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסד Charles-Joseph Panckoucke עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים Charles-Joseph Panckoucke עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי הופעה 24 בנובמבר 1789 – 30 ביוני 1901 (111 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ISSN 1169-2529, 2539-8008
https://archive.org/details/lemoniteuruniver1812pari, https://www.retronews.fr/titre-de-presse/gazette-nationale-ou-le-moniteur-universel האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לה מוניטר אוניברסלצרפתית: Le Moniteur Universel) היה עיתון צרפתי שראה אור בפריז בירת צרפת במאה ה-18 ובמאה ה-19.

לה מוניטר או סתמית: מוניטר כפי שנקרא בקצרה, היה העיתון הצרפתי המרכזי בתקופת המהפכה הצרפתית ובמשך תקופה ארוכה שימש כתב עת רשמי של הממשלה הצרפתית לצורכי פרסום חוקים וגם לתעמולה, במיוחד תחת משטרו של נפוליאון בונפרטה.

העיתון זכה לתפוצה גדולה בצרפת ובשאר מדינות אירופה. וגם בעיתונות העברית - ידיעות מתורגמות מהעיתון צוטטו בקביעות בגליונות "הכרמל". בתקופת המהפכה הצרפתית, נפוץ העיתון גם באמריקה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העניין שעוררו בציבור דיוניה של האספה הלאומית הראשונה העלה בדעתו של היג-ברנאר מארה (אנ') הדוכס מבסנו (אנ') לפרסם אותם במסגרת ה-"Bulletin de l'Assemblée". שרל-ז'וז'ף פנקוק (אנ') מו"ל צרפתי מפורסם והבעלים של המרקור דה פראנס התלהב ושכנע אותו להוציא עיתון גדול שנקרא בתחילה "Gazette Nationale ou Le Moniteur Universel" והודפס בפורמט פוליו.

בתחילת דצמבר 1799 הוכר העיתון כעיתון רשמי. בתקופת נפוליאון התהדק הפיקוח הממשלתי על העיתונות ודיווחיו של העיתון על דיוני החקיקה הוחלפו בתכנים אחרים כמו מאמרים פולמוסיים נגד אנגליה.

בתחילת שנת 1811 קוצר שמו של העיתון, הוסרו ממנו המילים "Gazette Nationale" והוא נותר בשמו Le Moniteur Universel. בתקופה זו החלו מאמרים על ספרות, מדע ואמנות לתפוס חלק ניכר מעמודי העיתון ואופיו הפוליטי המובהק התעמעם.

מיד לאחר מהפכת יולי 1830, באחד מצעדיה הראשונים, השתלטה ממשלתו של לואי פיליפ על 'לה מוניטר' והכפיפה אותו לשליטתה.

בעקבות סכסוך עם נפוליאון השלישי חדל העיתון להיות פרסום רשמי של ממשלת צרפת ב-31 בדצמבר 1868, במקומו הוקם כתב-עת רשמי של האימפריה (ובהמשך הרפובליקה) הצרפתית, שמכונה כיום "Journal Officiel de la République Française" ובנובמבר 1870 קיבל הפרסום החדש את המונופול לפרסום חוקים ותקנות.

לה מוניטר אוניברסל המשיך להתקיים כעיתון עצמאי, שמרני בנטייתו, למרות אובדן התמיכה הממשלתית, במשך 30 שנה נוספות עד לסגירתו בסוף יוני 1901.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לה מוניטר אוניברסל בוויקישיתוף