מוסכורינוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמוסכורינוס
תקופה
פרם-טריאס תחתון 254–247 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
תת־סדרה: תרוצפליה
משפחה: Akidnognathidae
סוג: מוסכורינוס
מין: Moschorhinus kitchingi
שם מדעי
Moschorhinus
ברום, 1920
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוסכורינוס (שם מדעי: Moschorhinus) הוא סוג של תראפסיד מקבוצת התרוצפליה שהתקיים במשך הפרם עד לטריאס התחתון לפני 254 עד 247 מיליון שנה מזמננו. הסוג הכיל מין אחד - Moschorhinus kitchingi. עם זאת לפי מספר חוקרים ייתכן שמשויך לו גם המין Moschorhinus warreni, אשר נחשב רשמית לסכימנוזאורוס.

המוסכורינוס ידוע מתצורות בדרום אפריקה של הקארו כשהוא אחד התראפסידים המוכרים בה ביותר, והוא תואר ב-1920 בידי החוקר הדרום-אפריקאי רוברט בלום. משמעות שמו מיוונית עתיקה היא: "μόσχος" (נהגה: moschos) - עגל ו-"rhin/rhino" - חוטם, כלומר: חוטם עגל. שם המין מתאר את מגלה הדגימות, ג'יימס קיצ'ינג (James Kitching).

טורף זה הגיע כנראה לאורך של 2 מטרים והתקיים בדומה לגורגונופסיים מתחילת הפרם באופן דומה. מבנה הלסתות הזכיר מעט שנחרבים בעיקר עם מבנה הניבים המעוקלים מעט נוסף לחוטם ארוך, חותכות מעוצבות מאחורי הניבים ושרירי לסתות חזקות שעזרו להפעיל עוצמת נשיכה חזקה. ייתכן שהוא כוסה בפרווה ושיטות הציד שלו דמו מעט לחתולים גדולים מודרניים.

תראפסיד זה היה מהבודדים ששרדו את הכחדת הפרם לפני 252 מיליון שנה, אם כי הוא נפגע מעט והממצאים של תחילת הטריאס מראות ירידה בגודל ואף עיוותים של השלדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוסכורינוס בוויקישיתוף
  • מוסכורינוס, באתר GBIF (באנגלית)