מורה הילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורה הילי
Maura Healey
דיוקנה הרשמי של הילי כמושלת, 2023
דיוקנה הרשמי של הילי כמושלת, 2023
דיוקנה הרשמי של הילי כמושלת, 2023
לידה 8 בפברואר 1971 (בת 53)
בת'סדה, מרילנד, ארצות הברית
שם מלא מורה טרייסי הילי
שם לידה Maura Tracy Healey עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת הרווארד
אוניברסיטת נורת'ווסטרן
עיסוק פוליטיקאית, משפטנית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
maurahealey.com
מושלת מסצ'וסטס ה־73
5 בינואר 2023 – מכהנת
(שנה ו־15 שבועות)
סגנית קים דריסקול
התובעת הכללית של מסצ'וסטס ה־44
21 בינואר 20155 בינואר 2023
(8 שנים)
תחת המושל צ'ארלי בייקר
→ מרתה קוקלי
אנדריאה קמפבל ←
פרסים והוקרה
  • Women of the Year (2023)
  • Out100 (2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מורה טרייסי היליאנגלית: Maura Tracy Healey; נולדה ב-8 בפברואר 1971) היא פוליטיקאית ומשפטנית אמריקאית, המכהנת כמושלת מסצ'וסטס ה-73. בינואר 2015 החלה את כהונתה כתובעת הכללית של מסצ'וסטס, ומילאה תפקיד זה עד להשבעתה כמושלת.

הילי, שנשכרה על ידי התובעת הכללית של מסצ'וסטס מרתה קוקלי ב-2007, שימשה כראש אגף זכויות האזרח במשרד התובע, שם הנהיגה את מאמץ ממשלת המדינה נגד חוק הגנת הנישואים הפדרלי. לאחר מכן היא מונתה לראש הלשכה להגנה ולהסברה ציבורית, ואחר כך לראש לשכת העסקים והעבודה. בשנת 2013 התפטרה מתפקידיה הציבוריים כדי להתמודד לתפקיד התובע הכללי בבחירות 2014. עם כניסתה לתפקיד, היא הפכה לאישה הלסבית המוצהרת הראשונה וללהט"בית הראשונה שנבחרה לתובעת כללית באחת ממדינות ארצות הברית[1].

בבחירות 2022 התמודדה לתפקיד המושל מטעם המפלגה הדמוקרטית. היא האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד המושל, כמו גם אחת משתי הלסביות הראשונות שנבחרו למושלות בארצות הברית, לצד טינה קוטק מאורגון[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילי נולדה במרכז הרפואי הצבאי הלאומי ע"ש וולטר ריד בבת'סדה, הבכורה מבין חמישה אחים ואחיות. כשהייתה בת תשעה חודשים עברה משפחתה להמפטון פולס שבניו המפשייר, שם גדלה. אמה הייתה אחות בבית הספר לינקולן אקרמן, ואביה היה קפטן בשירות הבריאות הציבורי של ארצות הברית בונסף על היותו מהנדס. אביה החורג, אדוארד ביטי, היה מאמן ספורט ומורה להיסטוריה בבית הספר התיכון וינקונט (Winnacunet). במקור, משפחתה מעיר ניובריפורט שבאזור החוף הצפוני במסצ'וסטס, בעוד שכמה מסביה והורי-סביה נולדו באירלנד[3].

היא למדה בבית הספר התיכון וינקונט ולאחר מכן נרשמה ללימודי ממשל באוניברסיטת הרווארד, שם השלימה בהצטיינות את לימודיה הגבוהים ב-1992. בימיה כסטודנטית הייתה הילי קפטנית-עמיתה של קבוצת כדורסל הנשים של הרווארד קרימזון[4]. בתום לימודיה העבירה שנתיים כרכזת בקבוצת כדורסל מקצועית בזלצבורג שבאוסטריה. עם שובה לארצות הברית השלימה ב-1998 לימודי תואר שני במשפטים באוניברסיטת נורת'ווסטרן.

את הקריירה המשפטית שלה החלה הילי כעוזרת משפטית עבור השופט א. דייוויד מזונה מבית המשפט המחוזי הפדרלי של ארצות הברית במסצ'וסטס, שם ניסחה דו"חות תאימות חודשיים בעניין ניקוי נמל בוסטון, וסייעה לשופט בעריכת דין, שימועים ונושאים אחרים. הילי בילתה לאחר מכן יותר משבע שנים במשרד עורכי הדין "ויליאם קאטלר פיקרינג הייל ודור LLP", שם עבדה כשותפה ולאחר מכן שותפה זוטרה. הילי התמקדה בליטיגציה מסחרית ובדיני ניירות ערך. בנוסף לעריכת דין פרטית, הייתה עוזרת מיוחדת בתביעה המחוזית במחוז מידלסקס, שם התמחתה בתיקי סמים, אלימות במשפחה ונהיגה עבריינית.

בשנת 2007 נשכרה הילי בידי מרתה קוקלי (אנ'), התובעת הכללית של מסצ'וסטס, לעבודה במשרדה. הילי החלה את עבודתה שם כראש אגף זכויות האזרח, שם הנהיגה את התנגדות ממשלת מסצ'וסטס לחוק הגנת הנישואים הפדרלי, המגדיר נישואים ככזה בין אישה לגבר בלבד ושמאפשר למדינות ארצות הברית לסרב להכיר בנישואים של זוגות מאותו המין. הילי הובילה את טיעוני קהיליית מסצ'וסטס בתביעה הראשונה של המדינה לביטול החוק[5]. ב-2012 קודמה הילי לראש הלשכה להגנה ולהסברה ציבורית. לאחר מכן מונתה לראש לשכת העסקים והעבודה[6]. במרוצת שנותיה במשרד התובעת הכללית, פיקחה הילי על 250 עורכי דין ואנשי סגל, והייתה אחראית על תחומי הגנת הצרכן, עבודה הוגנת, הגנה על משלמים בריבית, איכות הסביבה, בריאות הציבור, ביטוח ושירותים פיננסיים, זכויות אזרח, הגבלים עסקיים, מדיקר, מוסדות ללא כוונות רווח וארגוני צדקה, ופיתוח עסקי וטכנולוגי[7].

באוקטובר 2013 הכריזה הילי על מועמדותה לתפקיד התובע הכללי של מסצ'וסטס. קוקלי פרשה מהמשרד כדי להתמודד לתפקיד המושל. ב-9 בספטמבר 2014, הילי זכה בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית עם 126,420 קולות שהם 62.4% מקולות הבוחרים. בבחירות הכלליות גברה על מועמד המפלגה הרפובליקנית ג'ון מילר שוב עם 62% מהקולות, ונבחרה לתובעת הכללית של מסצ'וסטס. עם השבעתה לתפקיד הייתה ללסבית המוצהרת הראשונה שכיהנה בתפקיד של תובע כללי בארצות הברית[8].

ב-20 בינואר 2022 הודיעה הילי על לתפקיד מושל מסצ'וסטס לקראת בחירות 2022[9]. הודעתה הגיעה לאחר שהמושל הרפובליקני צ'ארלי בייקר הכריז על פרישה מהתפקיד. ב-6 בספטמבר 2022 זכתה הילי בפריימריז הדמוקרטי ונבחרה למועמדת מפלגתה. ב-8 בנובמבר אותה שנה נבחרה לתפקיד, והיא האישה הראשונה בתפקיד זה[10].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורה הילי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אקילה ג'ונסון, Maura Healey setting her course as attorney general, באתר בוסטון גלוב, 12 בונבמבר 2014 (באנגלית)
  2. ^ קייטלין או'קיין, Maura Healey makes history as first openly lesbian U.S. governor and first woman elected governor of Massachusetts, באתר CBS News‏, 8 בנובמבר 2022 (באנגלית)
  3. ^ אלן אוריגן, Granddaughter of Cork emigrant becomes first openly lesbian governor in US, באתר echolive.ie‏, 9 בנובמבר 2022 (באנגלית)
  4. ^ ג'סטין ר. אינגרסול, Star Still Rising for W. Cagers' Captain Maura Healey, באתר The Harvard Crimson‏, 14 במרץ 1992 (באנגלית)
  5. ^ לין דה לה קרוז, Massachusetts: Maura Healey Could Be Top LGBT Attorney In The Country, באתר Advocate‏, 7 בספטמבר 2014 (באנגלית)
  6. ^ AP‏, Coakley Aide Announces Run For Mass. Attorney General, באתר WBUR‏, 21 באוקטובר 2013 (באנגלית)
  7. ^ מייקל לוונסון, Martha Coakley aide seeks her post, באתר בוסטון גלוב, 21 באוקטובר 2013 (באנגלית)
  8. ^ מישל גרסיה, Healey Elected First Out State Attorney General, באתר Advocate‏, 4 בנובמבר 2014 (באנגלית)
  9. ^ מגי אסטור, Massachusetts Attorney General Maura Healey Enters Governor’s Race, באתר הניו יורק טיימס, 20 בינואר 2022 (באנגלית)
  10. ^ סטיב לה בלאנק, Massachusetts elects state’s first woman and first openly gay governor, באתר וושינגטון טיימס, 8 בנובמבר 2022 (באנגלית)