מוריץ פישר (עסקן ספורט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוריץ פישר
Fischer Mór
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 15 בדצמבר 1875
ורבובה, צ'כוסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בנובמבר 1945 (בגיל 69) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האביר (סיר) מור פישרהונגרית: Fischer Mór lovag; ורבובה, 15 בדצמבר, 1875בודפשט, 8 בנובמבר 1945) היה עסקן ספורט בכדורגל, יהודי-הונגרי, ומהנדס מכונות. מבחינת עיסוקו האזרחי, הוא היה היועץ הטכני הראשי של רכבות הונגריה (מ.א.ב). פישר סייר מחוץ להונגריה כבר כמהנדס צעיר ובעיקר למד את מוסדות הרווחה של מסילות הרכבות בבריטניה (נטוורק רייל). פישר, שדיבר שמונה שפות, נבחר גם לסגן נשיא הפדרציה הבינלאומית לכדורגל (פיפ"א) ובתפקיד זה מילא תפקיד משמעותי ביצירת משחקי גביע העולם בכדורגל.

כמנהל ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פישר היה דיפלומט הספורט המצטיין הראשון של הכדורגל ההונגרי, שנחשב לסמכות בינלאומית. האיטלקים כיבדו אותו כאפיפיור הכדורגל - בחיי הכדורגל הבינלאומי בשנות ה-30.

במשך עשרים וארבע שנים, הוא כיהן גם בתפקיד נשיא איגוד הספורט של רכבות הונגריה (Törekvés SE), אחר כך של איגוד ספורט אחר של עובדי הרכבת (BVSC-Zugló), וכן כסגן נשיא התאחדות הכדורגל ההונגרית (MLSZ) בין 1912 לבין 1918. שיקולים חברתיים הובילו אותו לייסד את איגוד הספורט של עובדי הרכבת ולאחר מכן את האיגוד העולמי של עובדי הרכבת. פישר היה מנהל העניינים הבינלאומיים של ה-MLSZ, אחר כך המנהל של התאחדות הכדורגל ההונגית בשנים 1923 - 1927. בין 1923 לבין 1924, הוא היה נשיא מועצת שופטי הכדורגל ההונגרית (BT). בין 1923 לבין 1927 מפקח של התאחדות הכדורגל הבינלאומית (פיפ"א). בשנת 1927 מונה לסגן נשיא ההתאחדות הבינלאומית לכדורגל, מאז קונגרס הלסינקי של ההתאחדות הבינלאומית. לאחר אולימפיאדת אמסטרדם, הוא היה שותף פעיל בארגון אליפות העולם הראשונה בכדורגל. הייתה לו גם מערכת יחסים טובה עם מנהל ענייני התאחדות הכדורגל היוגוסלבית, ד"ר מיהיילו אנדרייביץ' (Mihajlo Andrejevic) שגם הוא דיבר שבע שפות, ובעזרתו שילב פישר מועדונים יוגוסלביים בתחרויות הגביע היוקרתיות ביותר. גם אנדרייביץ' נבחר לוועד הפיקוח של פיפ"א ב-1932 בתמיכתו של פישר.

פישר הובא למנוחות בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה בבודפשט.

אליפות העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ 1930 קיימה פיפ"א את הקונגרס הבינלאומי שלה בהונגריה, שם הוחלט כי גביע העולם הראשון ב-1930 יתקיים במונטווידאו (אורוגוואי). בטורניר הזה, פישר לבדו ייצג את ממלכת הונגריה באמריקה הדרומית, תחילה בקונגרס של פיפ"א כסגן נשיא, ולאחר מכן כחבר הוועד המנהל של הוועדה המארגנת.

פעילות תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פישר היה חבר מערכת העיתון Kicker, שבו פורסמו כמה ממאמריו ועבודותיו.

ספריו:

בהקדמת ספרו הנוער של אמריקה ניתן לקרוא את המסר של אחד מנשיאי ארצות הברית של אמריקה, הרברט הובר:

"העולם צריך את רוח הספורט, מצד אחד, כדי להכין את הנוער לפעילויות משותפות בחיינו המסובכים, ומצד שני, להכיר את השמחה המרעננת של המשחק. שמחה זו היא אחד החלקים היפים ביותר בחיי האדם, משום שהיא מעניקה בריאות, שליטה עצמית, מאבק כן, סבלנות, אופי, יכולת ואהבת הזולת".

פרסים ועיטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא זכה במספר פרסים בהונגריה ומחוצה לה:

  • מדליית הזהב של המועצה הלאומית לחינוך גופני (OTT).
  • על פעילותו החברתית ושואפת השלום העניקה לו הרפובליקה הצרפתית את אות מסדר לגיון כבוד ב-1928
  • ב-1929 קיבל את אות מסדר הכבוד הגרמני.
  • תואר אבירות

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Sportlexikon I. (A–K). Főszerk. Nádori László. Budapest: Sport. 1985. ISBN 963-253-415-8  (לקסיקון הספורט)
  • Gerhárd Lajos - A magyar sport pentheonja III-IV. kötet - 1932. "A magyar sport pantheonja" Kiadóvállalat (פנתאון הספורט ההונגרי)
  • Labdarúgás - 1990. XXXVI. évfolyam 12. szám (כדורגל - כתב עת - 1990)
  • Four Four Two Futball Magazin (מהדורה הונגרית), 2010.