מורי צ'ייקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורי צ'ייקין
Maury Chaykin
לידה 27 ביולי 1949
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 ביולי 2010 (בגיל 61)
טורונטו, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מדינת ניו יורק בבאפלו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מורי אלן חייקיןאנגלית: Maury Alan Chaykin;‏ 27 ביולי 1949 – 27 ביולי 2010) היה שחקן אמריקאי-קנדי, הידוע בעיקר בזכות גילום דמותו של הבלש נרו וולף בסדרה "A Nero Wolfe Mystery", וכן בזכות משחק כשחקן אופי בסרטים ובתוכניות טלוויזיה רבות.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייקין נולד בברוקלין שבניו יורק למשפחה יהודית. אביו, אירווינג ג'יי. צ'ייקין (1912–2007), נולד בברוקלין והיה פרופסור לחשבונאות בסיטי קולג' של ניו יורק.[2] אמו, קלריס צ'ייקין (לבית בלומפילד, 1921–2012),[3] נולדה בוויניפג שבמניטובה וגדלה במונטריאול שבקוויבק. היא בוגרת בית הספר לאחיות בבית החולים בית ישראל בניוארק שבניו ג'רזי.[4] דודו מצד האם של צ'ייקין, ג'ורג' בלומפילד (1930–2011), היה במאי, מפיק, סופר ושחקן קנדי, שביים את מספר תוכניות טלוויזיה וסרטים שבהם השתתף צ'ייקין. צ'ייקין, שגדל בעיר ניו יורק, למד דרמה באוניברסיטה בבאפלו (אנ'), קמפוס של אוניברסיטת המדינה של ניו יורק (אנ'). לאחר מכן עבר לטורונטו שבאונטריו, שם התגורר עד מותו. נישואיו הראשונים של חייקין, עם המפיקה הקנדית אילנה פרנק, הסתיימו בגירושים. לאחר מכן היה נשוי לשחקנית הקנדית סוזנה הופמן, ונולדה להם בת אחת.

צ'ייקין נודע בזכות משחק של דמויות משנה בעלות אופי סוער. אחד מתפקידיו הראשיים הנדירים היה נרו וולף. צ'ייקין גילם לראשונה את הבלש האגדי בסרט הטלוויזיה "The Golden Spiders: A Nero Wolfe Mystery" בשנת 2000, עיבוד טלוויזיוני של רשת A&E לרומן של רקס סטאוט (אנ') משנת 1953. טימותי האטון שיחק בהפקה כמלווהו של וולף, ארצ'י גודווין. "ניו יורק טיימס" דיווח על "העונג הבלתי מוסווה" של צ'ייקין מהכיכוב שלו: "יש עכשיו שלט חוצות יוצא דופן בשדרות סאנסט, עם תצלום עצום של הפנים שלי... אני נוסע לידו ללא הרף, הלוך ושוב, הלוך ושוב". ההצלחה של הסרט המקורי הובילה לסדרה שבועית, "A Nero Wolfe Mystery", ששתי עונות שלה הופיעו ב-A&E. צ'ייקין והאטון עבדו לפני כן יחד, לזמן קצר, בסרט "Turk 182" משנת 1985, ובהמשך בסרט "השמים נופלים" (אנ') מ-2006.

בעקבות שניים מתפקידיו המוקדמים זכה צ'ייקין הכרה ציבורית: מתכנת המחשבים ג'ים סטינג ב"משחקי מלחמה" ועד התביעה סם טיפטון ב"בן דודי ויני". ב-1990 היה לו תפקיד קטן אך מרכזי בסרט "רוקד עם זאבים", שבו שיחק את מייג'ור פמברו, מפקד הבסיס הצבאי המטורף שמתאבד לאחר פגישה עם ג'ון דנבאר (קווין קוסטנר).

צ'ייקין כיכב לראשונה בסרט "Whale Music" משנת 1994, שבו גילם כוכב רוק סחוט, המבוסס על בריאן וילסון. צ'ייקין נבחר לשחקן הטוב ביותר בטקס פרסי ג'יני ה-15 על המשחק בסרט זה. צ'ייקין שיחק גם בסרט אי הפיראטים מ-1995, בסדרת הטלוויזיה "Seeing Things" ו-"Emily of New Moon", כמו גם תפקיד חוזר ב"סטארגייט SG-1".

צ'ייקין גילם את סוכן ההימורים פרנק פרלין בסרט "פרשת מהוני" (אנ') על המהמר הכפייתי דן מהוני שגילם פיליפ סימור הופמן. בשנת 2006 הופיע צ'ייקין בפרק של המיני-סדרה של קן פינקלמן (אנ') "At the Hotel", ועל משחקו קיבל פרס ג'מיני (אנ') לשחקן האורח הטוב ביותר. הוא הופיע בתפקיד חוזר בסדרה "הפמליה" של HBO, כמפיק הסרטים הארווי ויינגרד, בן-דמותו של המפיק הארווי ויינשטיין. הוא הופיע גם כסטן דיאן, אביו של וודי (קווין זגרס), בקומדיה הרומנטית "יצאת גבר" (אנ').

צ'ייקין כיכב כסאם בלכר, הבעלים של בית ספר לנהיגה בוויניפג, בשתי העונות הראשונות (2008–2010) של סדרת הטלוויזיה הדרמטית-קומית הקנדית "Less Than Kind". הסדרה קיבלה את פרס ג'מיני לשנת 2010 לתוכנית או סדרת הקומדיה הטובה ביותר.

מורי צ'ייקין נפטר בטורונטו ב-27 ביולי 2010, ביום הולדתו ה-61, מסיבוכים של זיהום במסתמי הלב.[1] בשנת 2011 קיבל צ'ייקין, לאחר מותו, את פרס ACTRA (אנ') טורונטו להופעה מצטיינת על תפקידו כסאם בלכר. הוא היה מועמד לפרס בשנת 2003, על גילום דמותו של נרו וולף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]