פרשת מותה של גבי פטיטו

(הופנה מהדף מותה של גבי פטיטו)
פרשת מותה של גבי פטיטו
מידע כללי
סוג רצח נשים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הפארק הלאומי גרנד טיטון עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 43°50′00″N 110°42′03″W / 43.833333333333°N 110.70083333333°W / 43.833333333333; -110.70083333333
מספר משתתפים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופה אוגוסט 2021 עריכת הנתון בוויקינתונים
נפגעים
הרוגים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פצועים 0 עריכת הנתון בוויקינתונים
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גבי פטיטו
Gabby Petito
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 19 במרץ 1999
ניו יורק, ארצות הברית
נרצח 27 באוגוסט 2021 (בגיל 22)
שם לידה Gabrielle Venora Petito עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות 20192021 (כשנתיים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גבריאל וינורה (גבי) פטיטואנגלית: Gabrielle Venora "Gabby" Petito;‏ 19 במרץ 199927 באוגוסט 2021 לערך) הייתה בלוגרית צעירה מארצות הברית, אשר היעלמותה דווחה בהרחבה בתקשורת העולמית במשך מספר שבועות עד למציאת גופתה. משפחתה איבדה את הקשר איתה לקראת סוף אוגוסט 2021, כאשר הייתה בטיול עם ארוסה האמריקאי, בראיין כריסטופר לונדרי. כאשר הוא חזר לפלורידה בלי פטיטו וסירב למסור פרטים על מקום הימצאה גברו החששות לשלומה. שרידי גופתה נמצאו ב-19 בספטמבר, לאחר שזוהתה אישר חוקר ה-FBI כי מותה נגרם עקב חניקה.[1]

החשוד העיקרי בהיעלמותה ולאחר מכן ברצח, הוא ארוסה, בראיין לונדרי. ב-20 באוקטובר 2021 נמצאה גופתו בשמורת טבע בפלורידה[2] לאחר שככל הנראה התאבד.

ב-22 בינואר 2022 חשף ה-FBI כי לונדרי כתב והודה במחברתו האישית שרצח את פטיטו[3]. המשפט נגד הוריו של לונדרי באשמת סיוע לבנם לאחר הרצח עדיין נמשך.

ב-2022 יצא סרט הטלוויזיה העלילתי של רשת Lifetime האמריקאית "הסיפור של גבי פטיטו", המבוסס על פרשת הרצח, בכיכובם של השחקנית סקיילר סמואלס בתור גבי פטיטו, ושל השחקן אוון הול בתור בראיין כריסטופר לונדרי.[4]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבריאל וינורה פטיטו, ילידת ניו יורק, פגשה את בראיין כריסטופר לונדרי בשנת 2017 בזמן לימודיהם בבית הספר התיכון. בשנת 2019 השניים החלו במערכת יחסים. השניים התארסו ביולי 2020. גבי הייתה חובבת טיולים והתחילה בלוג טיולים כבר בשנת 2019. היא טיילה בארצות הברית ובקוסטה ריקה, ובמקביל עבדה כיועצת תזונה בבית מרקחת על מנת לאסוף כסף לטיול גדול ברחבי ארצות הברית. ביולי 2021 החלו השניים במסע ברחבי ארצות הברית, במכונית מסחרית מסוג פורד שנת 2012, השייכת לפטיטו. המסע צולם ודווח בהרחבה בחשבונות הטיקטוק והאינסטגרם של גבי gabspetito תחת התיוג VANLIFE#. לחשבונות אילו הצטרפו מאות אלפי עוקבים. ארוסה החל מאוחר יותר לדווח גם הוא תחת החשבון bizarre_design.

היעלמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטיטו שהתה ב-24 באוגוסט 2021, במלון מריוט בסולט לייק סיטי, היא שוחחה עם אמהּ החורגת, ניקול שמידט, באותו היום וסיפרה לה כי היא נוסעת לפארק הלאומי גרנד טיטון בויומינג. ב-25 באוגוסט העלתה פטיטו את הפוסט האחרון שלה באינסטגרם. אמהּ המשיכה לקבל ממנה הודעות טקסט עד 30 באוגוסט, כאשר עלה החשד שלונדרי הוא ששלח ההודעות, חשד שהתברר יותר מאוחר כנכון.

תקרית עם המשטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 בספטמבר 2021, לאחר היעלמותה של פטיטו, פורסם וידאו של תקרית בין פטיטו ולונדרי מ-12 באוגוסט 2021 שתועדה על ידי מצלמת גוף של אחד השוטרים[5].

באותו יום התקשר עד ראייה למשטרה ודיווח על עימות אלים בין בני הזוג בעיירה מואב ביוטה. השוטרים איתרו את הרכב וציינו כי הנהג נראה שיכור. בתיעוד נראית פטיטו מוטרדת, ומספרת לשוטר שהיה לה ויכוח עם בן זוגה. פטיטו אמרה שהיא סובלת מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD), ושהכתה את לונדרי במהלך ויכוח. "רבנו הבוקר על נושאים אישיים. הוא לא נתן לי להיכנס לרכב, הוא אמר לי שאני צריכה להירגע", סיפרה. לונדרי אמר למשטרה שפטיטו ניסתה לקחת ממנו את המפתחות של הוואן, והוא דחף אותה לפני שהיא הכתה אותו עם הטלפון הסלולרי שלה. הוא נשאל אם הוא מתכוון להגיש תלונה נגד ארוסתו, וסירב. "אני לא הולך לעשות זאת כי היא הארוסה שלי ואני אוהב אותה", אמר. "זה בסך הכול היה ריב". השוטר המליץ לזוג לבלות את הלילה בנפרד, ואמר לפטיטו: "הוא (לונדרי) הולך למלון. אני נותן לך את המפתחות לוואן. אני נותן לו טרמפ למלון, הכול יהיה בסדר". לא ברור מה קרה אחרי המפגש עם השוטר[6].

אף על פי שבשיחה הטלפונית טען העד שהגבר הכה את הבחורה מספר פעמים, רץ לרכב ונעל אותה בחוץ, והיא נאלצה להיכנס דרך החלון, בסיום השיחה עם השוטרים הם קבעו שפטיטו היא התוקפן ולונדרי הוא זה שיכול להגיש נגדה תלונה על אלימות.

ב-23 בספטמבר 2021 החליטה המדינה לחקור את התנהלות השוטרים בפרשה.

בינואר 2022 פורסם דו"ח בו המשטרה הודתה כי השוטרים טעו בטיפול במקרה, כאשר אחת הטעויות הייתה שלא גבו עדות מהעד שהתקשר ל-911. למרות זאת נרשם בדו"ח כי לא ניתן להחליט האם טיפול שונה היה מונע את מותה של פטיטו, והאחריות על מותה היא של הרוצח, כאשר הרצח נעשה שבועות אחרי התקרית. השוטרים אריק פראט, שוטר כבר 16 שנה ודניאל סקוט רובינס, אשר היה בהתלמדות בשנתו הראשונה בעת המקרה יהיו בתקופת מבחן ולא יושעו או יענשו. הדו"ח גם ממליץ על הדרכה נוספת לשוטרים ושדרוג התוכנה בה משתמשים. מועצת העיר מואב גיבתה את השוטרים וטענה כי הם פעלו באמתפתיה רבה וכי היא מתכוונת למלא את כל מה שהוחלט בדו"ח[7].

עדי ראייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 באוגוסט 2021 בשעה 13:00 נראו בני הזוג פטיטו ולונדרי במסעדה מקסיקנית בג'קסון הול, ויאומינג. לונדרי התווכח עם המלצרית והמנהלת במסעדה בענייני כספים. פטיטו נראתה בוכה והתנצלה בפני המלצרית על התנהגותו של ארוסה.

באותו יום בשעה 18:00 בפארק הלאומי גרנד טיטון פורסם סרטון שנעשה ממצלמת רכב, בו נראה הרכב של פטיטו ולונדרי על ידי ג'ן וקייל בתאני. כאשר הזוג התקרב לרכב הדלת האחורית נסגרה בטריקה.

ג'סיקה שולץ דיווחה כי ב-27 או 28 באוגוסט היא ראתה את בראיין לונדרי נוהג לבדו ברכב ואף חונה בפארק הלאומי גרנד טיטון. לפי עדותה ידעה המשטרה היכן לחפש את הגופה ושם היא אכן נמצאה.

מירנדה בייקר העידה כי ב-29 באוגוסט היא ובן זוגה לקחו את לונדרי בטרמפ. הוא הציע להם 200 דולר על הסעה לג'קסון(אנ') ויומינג, אך ירד מהרכב כאשר הבין שהם נוסעים למקום אחר. הוא סיפר לשניים כי הוא טייל לבדו בהרים אך לטענתם הוא לא נראה אחרי טיול כי אם היה נקי ומסודר.

רכב פורד מהסוג בו טיילו פטיטו ולונדרי במסעם.

מציאת הגופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק הלאומי גרנד טיטון בו נמצאה הגופה.

גופתה של פטיטו נמצאה ב-19 בספטמבר 2021 ביערות הפארק הלאומי גרנד טיטון במדינת ויומינג, ארצות הברית.

התעניינות התקשורת העולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשי התקשורת מחוץ לבית משפחת לונדרי בצפון פורט, פלורידה, ב-20 בספטמבר 2021 יום לאחר מציאת גופתה של פטיטו.

היעלמותה של פטיטו דווחה בהרחבה בתקשורת האמריקאית, ומהר מאוד בתקשורת העולמית. כאשר אחת התלונות היא שההתעניינות הרחבה קשורה לעובדה שמדובר בבחורה לבנה, העיסוק הנרחב של התקשורת עורר זעמם של אפריקאים אמריקאים וילידים אמריקאים, ועורר את העיסוק בתסמונת האישה הלבנה הנעדרת, שמעוררת עניין רב.

טענה אחרת היא כי העיסוק הרב בהיעלמותה של פטיטו הוא בעקבות הפריחה של פודקסטים העוסקים בתחום הפשע האמיתי.

לאחר הרצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

החקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 בספטמבר 2021 דיווחה משפחתה של פטיטו על היעלמותה. בשלב זה לונדרי, אשר עקבותיו נעלמו, הוכר על ידי ה-FBI כאדם בעל עניין.

ב-20 בספטמבר 2021 המשטרה החרימה את הרכב של לונדרי, ודיווחה כי נמצא בו חומר חשוד שנשלח לבדיקה. בד ובד התגלה כי לכאורה נעשה שימוש בכרטיסי האשראי של המנוחה על ידי לונדרי. תגלית זאת הובילה לשינוי הסטטוס קוו בחקירת הרצח ולהוצאת צו מעצר ללונדרי.

יומיים לאחר מציאת הגופה, ב-21 בספטמבר 2021 הודיע חוקר מקרי המוות במחוז טטון (אנ') - ד"ר ברנט בלו, כי סיבת המוות היא הריגה או רצח[8].

ב-12 באוקטובר 2021 קבע חוקר מקרי המוות שסיבת מותה של פטיטו היא חניקה[1].

הרוצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיין לונדרי חזר לבית הוריו בפלורידה ב-1 בספטמבר 2021. עשרה ימים לאחר מכן, ב-11 בספטמבר, דיווחה משפחתה של פטיטו על היעדרותה. לונדרי סירב לשתף פעולה עם החוקרים, ועורך דין ששכרה עבורו משפחתו ייעץ לו לא לשתף פעולה עם החקירה. ב-14 בספטמבר הוא יצא עם רכבו, השאיר אותו באזור הביצות אליו יצא לטייל, ונעלם. משפחתו דיווחה על היעלמותו רק ב-17 בספטמבר. עשרות שוטרים, סוכני FBI ויחידות חיפוש מיוחדות פתחו בסריקות אחר לונדרי בשמורת קרלטון בפלורידה, (אנ') ששטחה מוערך ביותר מ-97 אלף דונם.

ב-20 באוקטובר 2021 נמצאו באזור החיפושים שרידי גופת אדם ולידה חפצים השייכים ללונדרי: תרמיל גב ויומן אישי. הממצאים נחשפו באזור שהיה מכוסה מים בימים שקדמו למציאתם, סמוך לשביל שאותו נהג לונדרי לפקוד[9].

ב-22 בינואר 2022 חשף ה-FBI כי לונדרי כתב והודה במחברתו האישית כי רצח את גבי פטיטו. עוד התברר כי הוליך שולל כמה ממכריה באמצעות מסרונים וגרם להם לחשוב אחרי מותה שהיא עודנה בחיים[10].

תביעות לאחר הרצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תביעה אזרחית נגד הוריו של לונדרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביה של פטיטו ג'ו פטיטו ואמה החורגת ניקול שמידט, החליטו ביוני 2022 להגיש תביעה נגד הוריו של לונדרי. טענתם הייתה כי הוריו של לונדרי, כריס ורוברטה לונדרי, גילו עם שובו של בנם שהוא רצח את פטיטו, אך הם בחרו לפנות לעורך דין ובהמשך פעלו על מנת לעזור לבנם להימלט מארצות הברית כדי שלא יעמוד לדין. לקראת השימוע טענו הוריה של פטיטו כי בידם הוכחות לטענה זו. הוריו של לונדרי הכחישו את הטענות באמצעות עורך דינם[11]. ביולי 2022 החליט שופט, במהלך שימוע שנערך, לאשר את קיום המשפט נגד הוריו של לונדרי[12].

בנובמבר 2022 זכו הוריה של פטיטו ב-3 מיליון דולר שישולמו מתוך נכסיו של לונדרי. במשפט נקבע כי לונדרי הוא זה שרצח את פטיטו. עורך הדין של משפחת פטיטו אמר לאחר הזכייה כי שום סכום לא יחזיר למשפחת פטיטו את בתם, וכן נמנעה מהם האפשרות לעמוד מול הרוצח שלה עקב התאבדותו[13]. הכסף עתיד לשמש לקרן על שם גבי פטיטו.

תביעה נגד משטרת מואב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 באוגוסט 2022 - תבעו הוריה של פטיטו את משטרת מואב בסכום של 50 מיליון דולר בטענה של גרימת מוות ברשלנות על ידי השוטרים שלא עצרו את לונדרי[14]. במרץ 2023 התביעה תוקנה כך שתכלול טענות לפיהן השוטר אריק פראט הודה כי היה מודע לכך שלונדרי מהווה איום, אך החליט להתעלם מהחוק, וכי המחלקה לא עמדה בפרוטוקול הערכת קטלניות שלה עצמה.[15]

תביעה פלילית נגד הוריו של לונדרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפט נגד הוריו של לונדרי באשמת סיוע לבנם לאחר הרצח עדיין נמשך. במאי 2023 נחשף מכתב שכתבה רוברטה, אמו של בראיין לבנה ואשר נמצא ליד שרידי גופתו. על המעטפה נכתב לשרוף לאחר הקריאה. הוריו של לונדרי טענו כי המכתב נכתב טרם הרצח אך הוריה של פטיטו קיבלו לידיהם עותק בצו בית משפט והמכתב פורסם בתקשורת. במכתב מצהירה אמו של בראיין על אהבתה האינסופית לבנה, וכותבת שאם הוא יכנס לכלא היא תאפה עבורו עוגה שבתוכה סכין ואם הוא צריך להיפטר מגופה, היא תגיע עם את חפירה ושק לעזור לו להיפטר מהגופה.

עיבוד לטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 באוקטובר 2022, רשת Lifetime הוציאה סרט טלוויזיה בשם "סיפורה של גבי פטיטו". הסרט בבימויה של ת'ורה ברץ' ומככבים בו סקיילר סמואלס בתור פטיטו, אוון הול בתור לונדרי, וברץ' בתור אמה של פטיטו.[16]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נתיחת הגופה גילתה: "גבי פטיטו נחנקה למוות", באתר ynet, 12 באוקטובר 2021
  2. ^ Gabby Petito: Fiancé Brian Laundrie's remains found - FBI, BBC, ‏21 באוקטובר 2021 (באנגלית)
  3. ^ ה-FBI חשף: בן הזוג הודה במחברת שרצח את גבי פטיטו, באתר ynet, 22 בינואר 2022
  4. ^ The Gabby Petito Story Official Trailer | October 1, 2022 | Lifetime, נבדק ב-2023-08-10
  5. ^ Gabby Petito case: Full Utah bodycam video, סרטון באתר יוטיוב
  6. ^ אמריקה מחפשת את גבי, הארוס מסרב לדבר, באתר ynet, 16 בספטמבר 2021
  7. ^ Report finds Utah police made mistakes in encounter with Gabby Petito, Brian Laundrie, NBC News (באנגלית)
  8. ^ ה-FBI מאשר: נמצאה גופת גבי פטיטו. סיבת המוות: הריגה, באתר ynet, 22 בספטמבר 2021
  9. ^ Police find personal items belonging to Brian Laundrie, apparent human remains. ABC News, october 21, 2021
  10. ^ AP, ה-FBI חשף: בן הזוג הודה במחברת שרצח את גבי פטיטו, באתר ynet, 22 בינואר 2022
  11. ^ Gabby Petito, Brian Laundrie case reaches court for first time: 5 things to know, WFLA, ‏2022-06-20 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Jennifer Henderson, Florida judge allows lawsuit filed by Gabby Petito's parents against Brian Laundrie's parents to proceed, CNN, ‏2022-07-01 (באנגלית)
  13. ^ Associated Press in Sarasota Florida, Gabby Petito and Brian Laundrie’s families reach $3m settlement, the Guardian, ‏2022-11-17 (באנגלית)
  14. ^ Gabby Petito-Brian Laundrie case: The full story of their deaths - CBS News, www.cbsnews.com, ‏2023-05-25 (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ Gabby Petito's family files amended lawsuit against Moab police | KSL.com, web.archive.org, ‏2023-03-05
  16. ^ Kate Erbland, With ‘The Gabby Petito Story,’ Thora Birch Finally Gets to Tell the Actors What to Do, IndieWire, ‏2022-09-30 (באנגלית אמריקאית)