מזותליומה ממאירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מזותליומה ממאירה
Mesothelioma
צילום CT המדגים בית החזה של חולה מזותליומה
צילום CT המדגים בית החזה של חולה מזותליומה
תחום אונקולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תסמינים צפצופים, תפליט פלאורלי, ירידה במשקל, כאב חזה, קוצר נשימה, שיעול יבש עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine article/280367 
DiseasesDB 8074
MeSH D008654
MedlinePlus 000115
OMIM 156240
סיווגים
ICD-10 C45
ICD-11 XH0XV0 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-O Mesothelioma
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מזותליומה ממאירה היא סוג נדיר של סרטן ממאיר המופיע במזותל. מעל 90% מהמקרים הידועים של מזותליומה קשורים לחשיפה לאזבסט.[1]

הגידול יוצר מעין מעטפת שעוטפת את איברי בית החזה: רואים רקמה לבנה נוקשה שפולשת לאיברים ולחלל האדר, זו רקמה ג'לטינית שלרוב צבעה אפור, המלווה בכמות ניכרת של נוזל פלאורלי. באופן מיקרוסקופי, בגידול זה קיימים שני תאים המתמיינים באופן שונה: המזותליומה מופיעה בצורה של סרקומה עם תאים כישוריים, או בצורה אפיתליאליים עם מבנים טובולו-פפילריים (תמונה דמוית פפילות או אדנוקרצינומה), או יכולה לערב את שני הסוגים.

עקב המיון השונה, האבחון מורכב (למשל, סרקומות יכולות להתפתח בכל מקום בגוף) ועל כן יש צורך בשימוש בצביעות אימונוהיסטוכימיות. (במקרה בו מקבלים תמונה מעורבת של גידול שהוא בחלקו יוצר בלוטות ובחלקו נראה כמו סרקומה- ניתן לשער כי מדובר במזותליומה ממארת).

הקשר לאזבסט ולעישון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבה לכך שרוב המקרים הידועים קשורים לחשיפה לאזבסט היא לפי הנראה שסיבי האזבסט נתקעים באדר ובריאה ולא יוצאים ממנה, כתוצאה מכך נוצרת קסקדה של הפרשת ציטוקינים, והתפתחות מוטציות הגורמת לתא סרטני אגרסיבי. שלא בדומה לקרצינומה של הריאה, לא קיים במזותליומה קשר בין עישון סיגריות להתפתחות שלה.

במקרה בו לחולה יש מזותליומה, הוא מגיע עם כאב בחזה וירידה במשקל, חוסר תיאבון ותפליט פלאורלי. המחלה מתקדמת במהירות ומתפשטת גם לאיברי הבטן, הפרוגנוזה אינה נחשבת לטובה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מזותליומה ממאירה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.