מזימת ההפיכה הגרמנית (2022)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מזימת ההפיכה הגרמנית
מטרת זוממי ההפיכה: בניין הרייכסטאג בברלין, מושב הפרלמנט הגרמני.
מטרת זוממי ההפיכה: בניין הרייכסטאג בברלין, מושב הפרלמנט הגרמני.
תאריכי הסכסוך 7 בדצמבר 2022
מקום גרמניהגרמניה גרמניה
תוצאה מעצר 25 מחברי ארגון רייכסבורגר כולל היינריך רויס
הצדדים הלוחמים

גרמניהגרמניה ממשלת גרמניה

רייכסבורגר

  • האיחוד הפטריוטי
כוחות

50 אנשי ""האיחוד הפטריוטי" של תנועת "אזרחי הרייך"

אבדות

אין

25 עצורים

מזימת ההפיכה הגרמנית הייתה כוונה לערוך הפיכה בגרמניה, שנחשפה ב-7 בדצמבר 2022, כאשר נעצרו חברי קבוצת ארגון טרור מהימין הקיצוני שזממו להפיל את השלטון בגרמניה, ולהחזיר את המדינה לשלטון המלוכני של ימי הרייך השני.[1]

ב-7 בדצמבר 2022, נעצרו 25 חברי ארגון טרור מהימין הקיצוני בגין תכנון ההפיכה. הארגון הנקרא "האיחוד הפטריוטי (גר')" (בגרמנית: Patriotische Union) או "המועצה" (בגרמנית: Der Rat) היא קבוצה של הרייכסבורגר (אנ'), קבוצה ימנית קיצונית גרמנית, ששואפת להקים מחדש ממשלה מונרכיסטית בגרמניה במסורת האימפריה הגרמנית. הקבוצה רצתה לכאורה לעורר כאוס ומלחמת אזרחים בגרמניה על מנת לתפוס את השלטון. למעלה מ-3,000 שוטרים וכוחות מיוחדים ערכו חיפוש ב-130 מקומות ברחבי גרמניה וביצעו מספר מעצרים, כולל מעצר היינריך רויס, צאצא של בית רויס (אנ'), וכן חברת פרלמנט לשעבר של "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) בירגיט מלזק-וינקמן (אנ'). הקבוצה כללה גם אנשי צבא ומשטרה פעילים. המבצע נגד הקבוצה נחשב למבצע הגדול ביותר בתולדות גרמניה המודרנית והתובע הכללי הפדרלי (אנ') פיטר פרנק (אנ') הכריז על הקבוצה כארגון טרור.[2]

יוזמי מזימת ההפיכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התובעים דיווחו כי יותר מ-50 מארגנים היו חברי תנועת "אזרחי הרייך" (אנ') (Reichsbürger), מקבץ של קבוצות ימין קיצוני אשר חבריה אינם מכירים בגרמניה המודרנית ורוצים לחזור למצב של תקופת האימפריה הגרמנית ("הרייך השני"), החברים נקשרו למקרי אלימות ואנטישמיות. על פי הדיווחים, המתכננים כללו עוקבים של QAnon ומכחישי מגפת הקורונה. הקבוצה חולקה לתחומי אחריות. בידי התובע הכללי הפדרלי בגרמניה, 52 חשודים מהם 25 נעצרו.

הקבוצה כללה גם כמה חברים לשעבר בפיקוד הכוחות המיוחדים (KSK), כולל סמל לשעבר של גדוד הצנחנים של הבונדסוור, רידיגר פון פסקטורה, שהיה אמור להוביל את "הזרוע הצבאית" של הקבוצה ונעצר על ידי לוחמי GSG-9. התובע הפדרלי תיאר את פון פסקטורה לצד היינריך רויס כ"מנהיג ראשי" של יוזמת ההפיכה. פון פסקטורה ניסה לגייס שוטרים וחיילים. בין חבריו היו גם אוברסט מקסימיליאן אדר, לשעבר קצין משטרת הפלילים הפדרלית, מיכאל פריטש ופטר וורנר, שהקים עסק לאימון הישרדות.

עורכת דין ושופטת ממדינת ברלין, בירגיט מלזק-וינקמן, סומנה כ"שרת המשפטים" העתידית. היא הייתה חברה בבונדסטאג הגרמני מ-2017 עד 2021 מטעם מפלגת AfD ונעצרה ב-7 בדצמבר 2022. הקבוצה כללה לפחות פוליטיקאי אחד נוסף של ה-AfD, כריסטיאן ונדלר.

לפי דר שפיגל, לקבוצת "האיחוד הפטריוטי" היה "סכום כסף חריג" שבאמצעותו רכשו נשק וגם טלפונים לווייניים. אחד הנכסים שעליהם פשטה המשטרה, היה בקתת הציד ויידמנשיל בבאד לובנשטיין (אנ'), השייכת להיינריך רויס ושימש ככתובת עסקית של מספר חברות הקשורות לחברת ניהול הנכסים שלו, "לשכת הנסיך היינריך".

אידאולוגיה ומטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת הקבוצה הייתה להקים ממשלה מונרכית בדומה לאימפריה הגרמנית של 1871. מאז נובמבר 2021, הרשת על פי החשד תכננה מתקפה מזוינת על הבונדסטאג, כמו גם מעצרים פומביים של פוליטיקאים כדי לגרום לתסיסה ציבורית. "האיחוד הפטריוטי" הניח כי אז חלקים מרשויות הביטחון הגרמניות היו מגלים סולידריות עם המאמץ שלהם, מה שהיה מוביל ל"הפלת השלטון" ומאפשר לה להשתלט על המדינה בקלות. הקבוצה בעלת דעות ימניות אנטישמיות. לפי הרשויות בגרמניה, ההפיכה המתוכננת כללה הסתערות על הרייכסטאג, בניין הפרלמנט הגרמני, בהשראת ההסתערות על בניין הקפיטול בארצות הברית, ב-6 בינואר 2021.

חקירות ומעצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היינריך רויס, שידוע גם בתור הנסיך היינריך ה-13, היה בין העצורים בגין השתתפות לכאורה במזימת ההפיכה.

רשויות המשטרה הגרמנית חקרו את הקבוצה מאז אביב 2022. הקבוצה מורכבת גם מחלקים מתנועת החשיבה הרוחבית הגרמנית הקיצונית. היינריך רויס נחקר על ידי משרד משטרת הפלילים הפדרלית (BKA) תחת השם "צל". בנוסף, היו מעורבים כמה משרדי חקירות פליליות ומחלקות של המשרד הפדרלי להגנת החוקה (BfV). הרשויות בגרמניה הצהירו כי ההפיכה תוכננה מאז נובמבר 2021 ונועדה להיות הפלה אלימה של הממשלה הנוכחית. המשטרה עלתה על המזימה לראשונה באפריל 2022, כאשר עצרה חברים בארגון "האיחוד הפטריוטי", שתכננו לחטוף את קארל לאוטרבך (אנ'), שר הבריאות הפדרלי (BMG) של גרמניה. בספטמבר 2022 המשטרה התחילה במעקב צמוד אחר 52 חשודים.

כ-3,000 שוטרים היו מעורבים בפעולות המעצר של זוממי ההפיכה, שהגיעו בעיקר מדרום גרמניה, בוואריה ובאדן-וירטמברג, אך כללו גם אנשים ב-9 מדינות אחרות, כגון אוסטריה ואיטליה. בין האנשים שנעצרו היו אריסטוקרטים, חבר פרלמנט לשעבר ואנשי צבא. אישה רוסייה אחת גם נעצרה ומתכנני ההפיכה ניסו כנראה לגרור את רוסיה לשתף פעולה עמם, אך דובר השגרירות הרוסית בברלין הכחיש כל מעורבות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]