מזכיר ההגנה (בריטניה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מזכיר המדינה להגנה של הוד מלכותו
Secretary of State for Defence
איוש נוכחי גרנט שאפס
תאריך כניסה לתפקיד 31 באוגוסט 2023
דרכי מינוי ממונה על ידי ראש ממשלת בריטניה
תחום שיפוט הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
כפוף ראש ממשלת הממלכה המאוחדת
מעון משרד ההגנה
מושב המשרה לונדון, בריטניה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת
ייסוד המשרה 1964
www.gov.uk/mod
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מזכיר המדינה הבכיר של הוד מלכותו לענייני הגנהאנגלית: His Majesty's Principal Secretary of State for Defence או בקיצור מזכיר ההגנה, ולעיתים שר ההגנה) הוא ראש משרד ההגנה של הממלכה המאוחדת ושר קבוע בממשלת בריטניה ובקבינט ממשלת בריטניה. מזכיר ההגנה עומד בראש מועצת ההגנה אשר משמשת כגוף העליון הפוקד על הכוחות המזוינים.

המשרה נוסדה לראשונה בשנת 1964 כאשר משרד המלחמה והאדמירליות התאחדו ונוסד משרד ההגנה של הממלכה המאוחדת. מזכיר ההגנה ירש את סמכויותיהם של הלורד הראשון של האדמירליות, מזכיר המדינה לענייני מלחמה, ומזכיר מדינה לענייני אוויר.

בתפקיד המזכיר הנוכחי מכהן גרנט שאפס, שנכנס לתפקידו ב-31 באוגוסט 2023.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגלגול הראשון של המשרה נוצר לראשונה כאשר מונה שר במשרד המלחמה. התפקיד נוצר לראשונה בממשלתו של ראש ממשלת בריטניה סטנלי בולדווין בתגובה לביקורת כי הכוחות המזוינים של בריטניה היו "understrength" בהשוואה לאלו של צבא גרמניה הנאצית.

כאשר מלחמת העולם השנייה פרצה נבע הצורך לאחד את משרד ההגנה, האדמירליות ומשרד האוויר למשרד ממשלתי אחד על מנת למנוע חוסר תפקוד.

סמכויות ואחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזכיר ההגנה הוא השר מטעם הממשלה הממונה על הכוחות המזוינים :

  • אחראי לפעולות צבאיות והגנתיות אסטרטגיות.
  • חבר במועצה לביטחון לאומי
  • יושב ראש מועצת ההגנה, שהמלך נתן לה את הסמכות לפקד על הכוחות המזוינים.
  • אמון על הפיקוח על מודיעין ההגנה,
  • היחסים עם שותפויות בינלאומיות, כולל נאט"ו
  • מדיניות הגנה (הכוללת בין היתר גם את תוכנית נשק גרעיני טריידנט).

מבנה הפיקוד על הכוחות המזוינים בבריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דה יורה ראש הצבא בבריטניה הוא המונרך, אולם דה פקטו ממשלת בריטניה היא הפוקדת על הצבא, באמצעות מועצת ההגנה של בריטניה.

מלך הממלכה המאוחדת צ'ארלס השלישי, הוא המפקד העליון של הכוחות המזוינים שאליו נשבעים אנשי הכוחות המזוינים אמונים. על פי חוקת בריטניה כפופים הכוחות המזוינים לכתר. עם זאת, על פי חוק הזכויות 1689, לא ניתן להחזיק צבא קבע בעתות שלום ללא הסכמת הפרלמנט. הפרלמנט נותן את הסכמתו אחת לחמש שנים על ידי חקיקת חוק הכוחות המזוינים (Armed Forces Act).

ראש הממשלה ההחלטה לפרוס את הכוחות המזוינים מעבר לים נתונה בידי ראש הממשלה או הקבינט, באמצעות מימוש הסמכות המלכותית.[1] האמנה החוקתית מחייבת שבמקרה של התחייבות של הכוחות המזוינים לפעולה צבאית, האישור יינתן על ידי ראש הממשלה, מטעם הכתר.[2] ההחלטות על פעולה צבאית בריטית מתקבלת בתוך הקבינט. בנוסף ראש הממשלה אחראי להחלטה להפיל כלי טיס חטוף או כלי טיס אזרחי לא מזוהה, שאינם מגיבים לאותות רדיו ולא לאותות קשר של מטוסי יירוט של חיל האוויר המלכותי, לפני שהוא מגיע לאזור או למטרה מרכזית בשטח בריטניה.[3] ראש הממשלה אחראי גם לאשר את השימוש בנשק גרעיני בבריטניה, כולל הכנת ארבעה מכתבי מוצא אחרון.[3] בנוסף ראש הממשלה עומד בראש המועצה לביטחון לאומי.

מועצת ההגנה של בריטניה היא הגוף העליון השולט על הכוחות המזוינים הבריטיים. היא הוקמה על ידי חוק ההגנה (העברת תפקידים) משנת 1964, אשר האציל באופן סטטוטורי את הסמכות הצבאית של הכתר, כראש הכוחות המזוינים, למועצת ההגנה.[4]

ראש מטה ההגנה הוא המפקד העליון בפועל של הכוחות המזוינים והיועץ הבכיר של מזכיר ההגנה הבריטי. התפקיד מקביל לרמטכ"ל צה"ל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מזכיר ההגנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Governance of Britain: War powers and treaties: Limiting Executive powers" (PDF). gov.uk. 25 באוקטובר 2007. p. 22. נבדק ב-14 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Mills, Claire (17 באפריל 2018). "Parliamentary approval for military action". parliament.uk. נבדק ב-16 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 Lord Hennessy (21 בפברואר 2011). "HC 842 The role and powers of the Prime Minister". parliament.uk. נבדק ב-14 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Our governance, GOV.UK (באנגלית)