מזכיר המדינה (ממלכת אנגליה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מזכיר המדינה של ממלכת אנגליה
ג'ורג' דיגבי, מזכיר המדינה האחרון של ממלכת אנגליה
ג'ורג' דיגבי, מזכיר המדינה האחרון של ממלכת אנגליה
ייסוד המשרה 1253
איוש ראשון ג'ון מאונסל
איוש אחרון ג'ורג' דיגבי
תאריך ביטול המשרה 1645
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התואר מזכיר המדינה של ממלכת אנגליה התהווה לקראת סוף שלטונה של המלכה אליזבת הראשונה (1558-1603). לפני כן, התפקיד נקרא פקיד המלך או מזכיר המלך או המזכיר הראשי.

החל מימיו של הנרי השמיני, היו 2 מזכירים שכיהנו במקביל. לאחר הרסטורציה של 1660, שתי העמדות הוגדרו והופרדו למזכיר המדינה למחלקה הצפונית ולמזכיר המדינה למחלקה הדרומית. שני נושאי המשרה עסקו בענייני פנים וחילקו את ענייני החוץ ביניהם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחילת המאה ה-14, הפך מזכיר המדינה לתפקיד השלישי בחשיבותו בממלכה. רוב העניינים הניהוליים עברו דרך משק בית המלוכה (אנ') (המקבילה בימי הביניים לממשלת בריטניה), במיוחד דרך שר המלתחה (אנ'). בסוף ימי הביניים, צווי החותם גדלו בקצב מהיר הן בכמות והן בתדירות. צווים אלו, הוצאו על ידי שר המלתחה (אנ') אשר סמכותו הייתה להחתים מסמכים בשם המלך.[1] בעת מלחמה לקח עמו את החותם בכל אשר הלך. הממונה עליו היה מזכיר המדינה שהיה אחראי על כל המשימות הצבאיות והדיפלומטיות.[2]

לשליטי אנגליה הראשונים היה פקיד, אשר שימש כמזכיר שלהם. החובה העיקרית של משרד זה הייתה על התכתובת הרשמית של המונרך, אך בתקופות שונות שימש גם כיועץ הכתר. עד תקופת שלטונו של המלך הנרי השמיני (1509-1547), היה בדרך כלל רק מזכיר אחד בכל קדנציה, אך מאז תקופתו היו 2 מזכירים שכיהנו במקביל. בסוף שלטונה של בתו של הנרי, אליזבת הראשונה (1558-1603), המזכירים החלו להיקרא בתואר "מזכיר המדינה".

לאחר הרסטורציה של 1660, התפקיד פוצל למזכיר המדינה למחלקה הצפונית ולמזכיר המדינה למחלקה הדרומית. שני נושאי המשרה עסקו בענייני פנים וחילקו את ענייני החוץ ביניהם. האחד היה אחראי על צפון אירופה (מדינות פרוטסטנטיות) והשני על דרום אירופה. בעקבות המהפכה המהוללת של 1688, הקבינט השתלט על עניינים שהיו בעבר באחריות המועצה המלכותית, וכוחם ותחום אחריותם של שני מזכירי המדינה גדל.

רשימת נושאי המשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת פלנטנג'ט

תקופת לנקסטר ויורק

תקופת טיודור

תקופת סטיוארט

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ M.H. Keen, England in the Later Middle Ages, Routledge, 2003, עמ' 3
  2. ^ M.H. Keen, England in the Later Middle Ages, Routledge, 2003, עמ' 32