ספוילר (תעופה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מחבלי זרימה)
מבט מקרוב על הספוילרים (החלק בכנף המורם למעלה) במהלך נחיתה של איירבוס A321
ספוילר מורם בעת טיסה
ספוילרים פרוסים במלואם בעת נחיתה
מדפים וספוילרים (בירוק) של מטוס פוקר 70 של KLM סיטי-הופר פרוסים לאחר נחיתה בבריסטול

ספוילרים (השאלה מאנגלית: spoiler; בעברית מַחְבֵּלי זרימה, מְשַׁבְּשֵׁי זְרִימָה) הם משטחי היגוי להפחתת כוח העילוי במטוסים.

הספוילרים הם משטחים המתרוממים כלפי מעלה בחלק האחורי שעל פני הכנף לפני המדפים. הם משמשים להאטה מסיבית של המטוס על ידי הקטנת כוח העילוי של הכנף בצורה משמעותית על ידי יצירת הזדקרות בצורה מבוקרת כלומר, ניתוק זרימת האוויר בחלק ממשטח הכנף בו הם נמצאים. בשונה ממעצורי אוויר, אשר מגדילים משמעותית את כוח הגרר אך אינם משפיעים רבות על כוח העילוי, הספוילרים מקטינים משמעותית את כוח העילוי ומשפיעים בצורה מועטה על כוח הגרר.

שמם של מחבלי הזרימה ("ספוילר" פירושו באנגלית: לקלקל) נובע מכך שהם מחבלים בזרימת האוויר התקינה מסביב לכנף ובכך "מקלקלים" את המבנה האווירודינמי שלה.

תיאור כללי של הספוילרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספוילרים מגדילים את הגרר ומקטינים את כוח העילוי. כאשר הם מורמים רק בכנף אחת, הם עוזרים בשליטה על גלגול המטוס על ידי כך שהם גורמים לכנף לרדת למטה. כאשר הם מורמים בשתי הכנפיים יחדיו בזמן הטיסה, המטוס יכול להאט בצורה מאוזנת או להנמיך במהירות מבלי צורך להגביר את מהירות האוויר. אף על פי שהשימוש בהם בזמן טיסה מוגבל, הטייס משתמש בספוילרים כאשר הוא נתקל בבעיות שליטה במטוס כמו במקרים של מזג אוויר סוער או תקלה מכנית במטוס. הטייס האוטומטי משתמש, בין היתר, בספוילרים לצורך איזון המטוס ולתיקוני מסלול קלים.
השימוש העיקרי בספוילרים הוא לצורך האטה מסיבית של המטוס על הקרקע בזמן נחיתה, כאשר הם מורמים במלואם הם יוצרים כוח גרר נגד זרימת האוויר, אך בעיקר הם הורסים את כוח העילוי של הכנף בצורה משמעותית ועוזרים למטוס להיצמד טוב יותר לקרקע לאחר הנחיתה על ידי העברת כל משקל המטוס מהכנפיים לגלגלים ובכך לשפר את יעילות הבלמים ההידראולים שבגלגלים ולהקטין את הסיכוי להחלקת הגלגלים על המסלול. הטייס משתמש בספוילרים כדי להאט את המטוס בצורה משמעותית מיד לאחר הנגיעה בקרקע ולהביא אותו, יחד עם אמצעים נוספים (כמו היפוך דחף המנועים והבלמים בגלגלים), לעצירה מוחלטת במהירות האפשרית. במטוס שבו הספוילרים תקולים ואינם נפתחים יצטרך הטייס להשתמש במסלול נחיתה ארוך יותר.
הספוילרים יכולים להיות מופעלים הן באוויר והן על הקרקע, אך הספוילרים המופעלים על הקרקע יכולים להיפתח רק כאשר חיישנים חשים שמשקל המטוס נמצא על הגלגלים, ובכך הם מונעים את פתיחתם באוויר מאחר שפתיחתם באוויר תביא לירידה משמעותית בכוח העילוי של הכנף.

ספוילרים המשמשים כמשטחי שליטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר מטוסים משתמשים בספוילרים לשליטה על גלגול המטוס במקום או בנוסף למאזנות, בעיקר כדי להפחית סבסוב נגדי כאשר תפקוד הגה הכיוון מוגבל במהירויות גבוהות. במקרה זה, הספוילר מתרומם בכנף אחת מה שגורם להפחתת כוח העילוי והמהירות בכנף זו וגורם לגלגול ולסבסוב.

תאונות הקשורות בספוילרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספוילר בוויקישיתוף