באראניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מחוז באראניה)
באראניה (מחוז)
Baranya megye
סמל באראניה
סמל באראניה
סמל באראניה
דגל באראניה
דגל באראניה

מנופי המחוז
מדינה הונגריההונגריה הונגריה
חבל דרום טרנסדנוביה
נפות במחוז 9
ערים במחוז 14
בירת המחוז פץ'
תאריך ייסוד 1 בפברואר 1950 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 4,429.59 קמ"ר (דירוג: 10)
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 354,022 (דירוג: 10, 1 באוקטובר 2022)
קואורדינטות 46°04′N 18°12′E / 46.067°N 18.200°E / 46.067; 18.200
אזור זמן UTC +1
http://www.baranya.hu

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז גיור-מושון-שופרוןמחוז קומארום-אסטרגוםמחוז ואשמחוז זאלהמחוז וספרםמחוז שומוג'מחוז פיירמחוז טולנהמחוז באראניהבודפשטמחוז פשטמחוז באץ'-קישקוןמחוז נוגראדמחוז הוושמחוז יאס-נאג'קון-סולנוקמחוז צ'ונגרדמחוז בורשוד-אבאוי-זמפלןסבולץ'-סטמאר-ברגמחוז בקשמחוז היידו-ביהראוסטריהסלובניהקרואטיהסרביהצ'כיהסלובקיהאוקראינהרומניה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באראניההונגרית: Baranya, בקרואטית: Baranjska županija ובגרמנית: Komitat Branau) הוא המחוז הדרומי ביותר של הונגריה. הוא נמצא בדרום טרנסדנוביה וגבולו הדרומי הוא נהר הדראווה והגבול הבינלאומי עם קרואטיה. מצפון-מערב הוא גובל במחוז שומוג', מצפון – במחוז טולנה וממזרח – במחוז באץ'-קישקון ובנהר הדנובה. בירת המחוז היא העיר פץ'.

נופו של המחוז מגוון: בעוד חלקו הצפוני והמרכזי הוא הררי עם רכסי גבעות שבהם יערות גדולים, הרי חלקו המזרחי והדרומי הוא מישורי. כמות המשקעים במחוז היא הגבוהה ביותר בהונגריה. המחוז עשיר במחצבים – כ-98% ממשאבי הפחם של המדינה נמצאים בו.

מחוז באראניה ההיסטורית נוסד בתקופת ממלכת הונגריה וגבולותיו כמעט ולא השתנו עד 1919, שבה הועבר כחמישית משטחו ליוגוסלביה של אז בעקבות חוזה טריאנון. שטחים אלו נמצאים כיום בתחומה של קרואטיה.

במחוז באראניה אחוז המיעוטים הגבוה ביותר בהונגריה. כ-34% של המיעוט הגרמני וכ-32% מהמיעוט הסלאבי דרומי (קרואטים וסרבים).

בדומה למחוז בורשוד-אבאוי-זמפלן גם במחוז באראניה יש הבדלים קיצוניים בצורת ההתיישבות. בעוד בעיר פץ' ופרבריה חיים יותר ממחצית אוכלוסיית המחוז, הרי כשני שלישים מהיישובים הם כפרים קטנים או זעירים בני פחות מ-500 תושבים. במחוז 14 ערים ובסך הכל 301 יישובים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באראניה בוויקישיתוף