מחלוקת הפסחא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחלוקת הפסחא היא מחלוקת בנצרות סביב המועד המדויק לקיום חג הפסחא[1].

המחלוקת המוקדמת ביותר מזוהה בעיקר עם סוף המאה ה־2, והייתה בשאלה האם יש לחגוג את חג הפסחא תמיד ביום ראשון, או לחגוג אותו בהתאם לתאריך פסח מלוח השנה העברי (י"ד בניסן). חגיגת פסחא בתאריך פסח הייתה מסורת שאומצה בפרובינקיה אסיה באימפריה הרומית. מחלוקות מאוחרות יותר עסקו בשיטת החישוב הנכונה לגבי מועדי הירח והחג, ובמאה ה־6 ככל הנראה רוב המקומות שהיו תחת השפעת הכנסייה הסכימו על חישוביו של דיוניסיוס אקסיגואוס[1], לפיהם יש לקבוע את תאריך החג על פי מחזור של 19 שנים. אולם מנגד הייתה עמדה שלא קיבלה את החישוב – עמדה המזוהה בעיקר עם הכנסייה הקלטית (אנ') ואזורים מסוימים בגאליה – ואלו צידדו בחישוב חלופי המתבסס על מחזור של 84 שנים[2][3].

בשנת 664 המחלוקת בין הזרם המרכזי של הכנסייה לבין הקלטים הסלימה וכונסה ועידת סינוד ויטבי, שמטרתה להגיע לפסיקה סופית בעניין מועד הפסחא[3][2]. בוועידה טענה כל כנסייה כי הגישה שלה מתבססת על מסורת קדומה יותר, ולבסוף הכריעה הוועידה לטובת הזרם המרכזי ומחזור ה־19 השנים. המחלוקת וההכרעה תועדו בספר "ההיסטוריה הכנסייתית של העם האנגלי" (אנ'), שבימינו הוא אחד ממקורות המידע העיקריים לגבי מחלוקת הפסחא. האופן בו תועדה המחלוקת הוא כזה, שנכתב אודותיה בעיקר בידי תומכי מחזור 19 השנים, כך שהמידע שיש לנו על המחלוקת מוצג מהזווית של תומכי עמדה זו. יש חוקרים שמעלים את האפשרות שבפועל העמדה הייתה פחות מרכזית מכפי שמקובל לחשוב[2]. גם עשרות שנים לאחר הוועידה, עדיין היו מי שצידדו במחזור 84 השנים. בכתביו של אדומנן (אנ') מסוף המאה ה־7 נמצאים טקסטים תאולוגיים שמתארים כיצד אלוהים שלח בשנים אלו שתי מגפות גדולות של דבר הבלוטות שהכו באזורים מסוימים של אירופה כעונש על כך שדבקו בתארוך הפסחא לפי מחזור 19 השנים. עם זאת, גל נוסף של המגפה שהכה במקומות נוספים החליש בהמשך את דבקותו של אדומנן בפרשנות המקורית שלו לשתי ההתפרצויות הקודמות[4].

לאחר פילוג הכנסייה הנוצרית, בכנסייה האורתודוקסית המזרחית, חג הפסחא התקיים לרוב ביום ראשון מאוחר יותר מאשר בכנסייה הקתולית במערב, בין השאר מכיוון שהאותודוקסים המזרחים דבקו בגרסה של לוח השנה היוליאני עם חגים ניידים. בצד המערבי הנושא חדל להיות עניין של מחלוקת, ומועצת הוותיקן השנייה קבעה בשנת 1963 כי אין התנגדות עקרונית לקיים את חג הפסחא ביום ראשון קבוע (כנראה בתחילת אפריל)[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 מחלוקת הפסחא, באתר אנציקלופדיה בריטניקה
  2. ^ 1 2 3 Gilbert Ma ́rkus, Adomna ́n, two saints, and the paschal controversy, פורסם באוניברסיטת אדינבורו
  3. ^ 1 2 McCarthy, D., Easter Principles and a Fifth-century Lunar Cycle Used in the British Isles (עמ' Journal for the History of Astronomy, p.204)
  4. ^ DAVID WOODS, Adomnán, plague and the Easter controversy (עמ' 1-13), Anglo-Saxon England, Vol. 40, ‏2012