מחנה הריכוז סן סיפריאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחנה הריכוז סן סיפריאן
Saint Cyprien
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
מדינה צרפת
תאריכים
תאריך הקמה מרץ 1939
תאריך סגירה 19 בדצמבר 1940
אוכלוסייה
השתייכות האסירים מתנגדי הכיבוש הנאצי בצרפת, פליטים גרמנים בצרפת, יהודים מגרמניה
נתונים
מפת מחנות ריכוז והשמדה בשואה

מחנה הריכוז סן סיפריאן (Saint Cyprien; לעיתים מתועתק Saint Cyprian) היה מחנה ריכוז שפעל בדרום מזרח צרפת, ליד העיירה סן סיפריאן (אנ'). המחנה נבנה על קרקע חולית ובסביבה חסרת תנאי תברואה בסיסיים, טיפול רפואי הולם, מזון ואספקת מים סדירה. במשך תקופת קיומו של המחנה לא היה די בצריפים שבו לשם מתן שיכון בתנאים ראויים לעצירים שבו ואלה שוכנו בצפיפות שתרמה להתפתחות מגפות במחנה.

ההיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הקמתו במרס 1939 היה סן סיפריאן מחנה מעצר לכ-90,000 פליטים שהגיעו מספרד במהלך מלחמת האזרחים בספרד. עם פלישת גרמניה להולנד, לבלגיה ולצרפת, במאי 1940, נעצרו אלפי פליטים גרמניים ששהו בצרפת ונשלחו לסן סיפריאן, מחשש שהם מרגלים למען גרמניה הנאצית או אוהדים את מטרותיה ולפיכך עוינים לצרפת.

בין עצורים אלה היו מתנגדי המשטר הנאצי בצרפת, וכן כ-7,500 יהודים גרמניים-לשעבר, נרדפי הנאציזם. הם נעצרו כיוון שנחשדו כפעילים למען גרמניה, עקב כך שהיו בעברם אזרחים גרמנים ועקב כך שהגיעו מגרמניה, וזאת למרות שאזרחותם הגרמנית של היהודים שביניהם נשללה עוד ב-1935 בתוקף חוקי נירנברג. עם הכיבוש הנאצי בצרפת במלחמת העולם השנייה (אנ') שימש מחנה סן סיפריאן לשם מעצרם של יהודים גרמניים, צרפתיים, בלגיים והולנדים רבים. רבים מהם היו אמנים, ובהם ציירים, ביניהם פליקס נוסבאום[1]. בקיץ 1940 חלו כ-85% מאסירי המחנה בדיזנטריה עקב תנאי ההיגיינה הגרועים וכן הצפיפות הקשה במחנה.

מחנה הריכוז סן סיפריאן נסגר ב-19 בדצמבר 1940 ואסיריו הועברו למחנה המעצר גירס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא השואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.