מטאל גיר (סדרת משחקים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטאל גיר
Metal Gear
שלושה לוגואים ממשחקי הסדרה.
שלושה לוגואים ממשחקי הסדרה.
כללי
סוגה הרפתקה-פעולה-התגנבות
פיתוח Konami
Kojima Productions
הוצאה לאור Konami עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Konami
סדרה הראשון:
Metal Gear
13 ביולי 1987
האחרון:
Metal Gear Survive
20 בפברואר 2018
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות MSX2, PC, Mac OSX, פלייסטיישן, פלייסטיישן 2, פלייסטיישן 3, פלייסטיישן 4, PSP, PlayStation Vita, NES, Game Boy Color, נינטנדו גיימקיוב, נינטנדו 3DS, Xbox, Xbox 360, Xbox One
www.konami.com/mg/gate
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מטאל גיראנגלית: Metal Gear) הוא זיכיון משחקי וידאו מסוגות ההרפתקה-פעולה-התגנבות, שנוצרו בידי הידאו קוג'ימה, בפיתוחה ובשיווקה של חברת Konami. בסדרה, השחקן לוקח שליטה על סוכן כוחות מיוחדים (לרוב סוליד סנייק או הבוס הגדול), אשר ניצב פעם אחר פעם נגד נשק אימתני בשם "מטאל גיר". הנשק הוא טנק מהלך דו-רגלי עם יכולות שיגור של נשק גרעיני. מספר משחקי המשך יצאו לקונסולות משחקים שונות, והרחיבו את עלילת המשחק, הוסיפו דמויות משני צידי המתרס של הפרוטגוניסט הראשי, וכמו כן יצאו מספר משחקים מקדימים שחקרו את מקורם של נשק מטאל גיר ושל הדמויות. המשחק השלישי בסדרה, Metal Gear Solid סימן את מעבר המשחקים לגרפיקת תלת-ממד. נכון ליוני 2020, מעל ל-56 מיליון עותקים של המשחקים בזיכיון נמכרו ברחבי העולם,[1] כאשר חלקם זכו לביקורות משבחות ולפרסים.

סדרת המשחקים היא חלוצית בתחום משחקי ההתגנבות ומשחקי וידאו סינמטיים, והיא זו שהפכה אותם לפופולרים.[2][3][4] מאפיינים ראויים לציון בסדרת המשחקים היו מכניקת התגנבות, סצנות סינמטיות, סיפורים מורכבים, הומור עדכני ושבירת הקיר הרביעי וחקירתן של תמות כדוגמת סייברפאנק, דיסטופיה, פוליטיקה ופילוסופיה, תוך מתן התייחסויות לקולנוע אמריקאי. זיכיון המשחקים זכה גם לעיבודים נוספים כדוגמת קומיקסים, רומנים ותסכיתים דרמטיים, כאשר עיבוד קולנועי נמצא בשלבי פיתוח בבימויו של ג'ורדן ווגט-רוברטס,[5] ואוסקר אייזק נבחר לגלם את דמותו של סוליד סנייק.[6]

מבין משחקי הסדרה, המשחק "מטאל גיר סוליד" ממוקם במקום הראשון ברשימת 25 המשחקים הטובים ביותר בכל הזמנים, לפי אתר IGN.[7] דמויותיהם של סנייפר וולף[8] וליקוויד סנייק[9] ממוקמות במקומות ה-92 ו-53 ברשימת מאה הנבלים הגדולים ביותר במשחקי וידאו, לפי IGN.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הידאו קוג'ימה עיצב את משחק "מטאל גיר" הראשון, שיצא לראשונה למחשבי MSX2 בשנת 1987 ביפן ובאירופה. משחק זה שם דגש יותר על התגנבות מאשר עימות חזיתי עם האויב, ותשובתו של קוג'ימה הצעיר למשחקי הפעולה באותם ימים. הרבה מהמרכיבים הנפוצים מהמשחקים הבאים בסדרה הוכרו כאן, למשל השימוש בתקשורת אלחוטית. צוות נפרד עבד על גרסה משופצת של המשחק לקונסולת Nintendo Entertainment System, אשר נמכרה בלמעלה ממיליון יחידות. בהמשך, גרסה זו אף עברה המרה ל-MS-DOS ול-Commodore 64. חברת Konami פיתחה משחק המשך בשם Snake's Revenge ללא מעורבותו של קוג'ימה, והוא יצא בשנת 1990. אחד ממפתחי המשחק נפגש עם קוג'ימה וביקש ממנו ליצור משחק המשך אמיתי למטאל גיר.[10] בתגובה, קוג'ימה החל את פיתוחו של משחק ההמשך, "מטאל גיר 2: סוליד סנייק", שיצא בשנת 1990 וכלל סיפור רחב יותר ושיפורים רבים יותר כגון בינה מלאכותית וממשק המשחק. המשחק יצא רק ביפן, למחשבי MSX2.[11]

לאחר השלמתו של משחק ההמשך, קוג'ימה עבד על פרויקטים אחרים לפני שהתפנה לעבוד על המשחק השלישי, "מטאל גיר סוליד". המשחק יצא לקונסולת PlayStation בשנת 1996 והחזיר את ממשק המשחקים הקודמים אך בנוסף לגרפיקת תלת-ממד. הצלחת המשחק הובילה לשורה של משחקי המשך, משחקים מקדימים, משחקי ספין-אוף ורימייקים ל-Microsoft Windows, ‏Game Boy Color, ‏PlayStation 2, ‏Xbox, ‏GameCube, ‏PlayStation 3, ‏PlayStation Portable, ‏PlayStation Vita, ‏Xbox 360, נינטנדו 3DS, ‏PlayStation 4 ו-Xbox One. משחק ההמשך ל"מטאל גיר סוליד" יצא בשנת 2001 בשם "מטאל גיר סוליד: בני החירות" לקונסולת פלייסטיישן 2. בתחילת 2004 יצא רימייק למשחק "מטאל גיר סוליד" המקורי בשם "מטאל גיר סוליד: תאומי סנייק" ושוחרר ל-Nintendo GameCube. מאוחר יותר באותה שנה יצא "מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים" ל-PlayStation 2 והיה למשחק המקדים הראשון לכל המשחקים אשר יצאו לפניו ושימש כסיפור מקור לסדרה. משחק המשך ל"מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים" יצא בשנת 2006 בשם "מטאל גיר סוליד: מבצעים ניידים" לקונסולת ה-Playstation Portable. קו העלילה המרכזי של הסדרה הסתכם במשחק "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים", אשר יצא בשנת 2008 לקונסולת פלייסטיישן 3, ובעקבותיו שוחרר משחק ספין-אוף מרובה-משתתפים בשם "מטאל גיר אונליין". באפריל 2010 יצא משחק המשך נוסף ל"מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים" בשם "מטאל גיר סוליד: מהלך השלום", ששוחרר לקונסולת ה-Playstation Portable ומתרחש מעט אחרי אירועי "מבצעים ניידים".

בין השנים 20112012 יצאה אסופה של משחקי "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות", "מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים" ו"מטאל גיר סוליד: מהלך השלום" בהפרדה גבוהה של 720p בשם Metal Gear Solid HD Collection לקונסולות הפלייסטיישן 3 ו-Xbox 360. משחק הספין-אוף "מטאל גיר רייזינג: התנקמות" יצא בשנת 2013 לקונסולות ה-PlayStation 3 ו-Xbox 360. המשחק התרחש לאחר אירועי "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים" וכלל את דמותו של ריידן, הפרוטגוניסט הראשי של "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות", אשר נהפך לסייבורג נינג'ה. "מטאל גיר סוליד 5: גראונד זירוס" יצא במרץ 2014 לקונסולות PlayStation 3, ‏PlayStation 4, ‏Xbox 360, ‏Xbox One ו-Microsoft Windows, ובניגוד לשאר משחקי הסדרה היה קצר ביותר ושימש כהקדמה למשחק הבא בסדרה, "מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום". המשחק יצא בספטמבר 2015 לקונסולות PlayStation 3, ‏PlayStation 4, ‏Xbox 360, ‏Xbox One ו-Microsoft Windows. אחרי שקוג'ימה עזב את חברת Konami בשנת 2015, החברה החליטה על פיתוחו של המשחק "מטאל גיר הישרדות", שיצא בפברואר 2018 כמשחק השלמה המגשר בין עלילת "מטאל גיר סוליד 5: גראונד זירוס" לבין "מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום". אולם, משחק זה נקטל בידי המבקרים ומעריצי הסדרה.

חידושים והרחבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסף למשחקי הסדרה פותחו גם הוצאות מחודשות ונרחבות כמו Integral\VR Missions (המוסיפים משימות אימונים וירטואליות למשחק "מטאל גיר סוליד"), Substance ("מטאל גיר סוליד 2: בני החירות") ו-Subsistence ("מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים"). כמו כן, הגרסאות הניידות של המשחקים מתרחשות לרוב מחוץ לקו העלילה מרכזי. המשחק "מטאל גיר סוליד: המולת הנפש" (Metal Gear Solid: Ghost Babel) יצא לקונסולת Game Boy Color, ומספר משחקים יצאו לקונסולת PlayStation Portable, ביניהם "מטאל גיר סוליד: מהלך השלום", "מטאל גיר סוליד: מבצעים ניידים" ו"מטאל גיר סוליד: מבצעים ניידים פלוס" (הכולל אפשרות לבניית יחידת לוחמים). המשחק "מטאל גיר אסיד" והמשכו - שגם הם יצאו ל-PSP - שינה את סגנון המשחקיות הרגיל של הסדרה לטובת מכניקת אסטרטגיה המבוסס על משחקי קלפים. המשחק "מטאל גיר ארקייד" היווה חידוש ל"מטאל גיר אונליין" עבור פלטפורמות הארקייד. המשחק "מטאל גיר אסיד/אסיד 2 מובייל" יצא לטלפון סלולרי מדגם סוני-אריקסון k750i. המשחק "מטאל גיר סוליד טאץ'" גולל מחדש את עלילות "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים" ויצא למערכות ההפעלה של אייפוד טאץ' ו-אייפון.

לסדרת המשחקים יצא גרסת קומיקס בצורת רומן גרפי דיגיטלי "מטאל גיר סוליד: רומן גרפי דיגיטלי", אשר פורסם בידי חברת IDW Publishing. פסקולי סדרת "מטאל גיר סוליד" הולחנו בידי הארי גרגסון ויליאמס, כאשר המשחק "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים" מתהדר בשיר נושא בעברית בשם Love Theme, אותו שרה ג'קי פרסטי.

כותר שנת עלילה פרוטגוניסט במאי פלטפורמה מקורית תאריך יציאה
Metal Gear Solid 3: Snake Eater 1964 נייקד סנייק (הבוס הגדול) הידאו קוג'ימה PS2 17 בנובמבר 2004
Metal Gear Solid: Portable Ops 1970 מסאשירו ימאמוטו PSP 5 בדצמבר 2006
Metal Gear Solid: Peace Walker 1974 הידאו קוג'ימה 28 באפריל 2010
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes 1975 סנייק (הבוס הגדול) PS4 20 במרץ 2014
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain 1975/1984 ונום סנייק PS4 1 בספטמבר 2015
Metal Gear 1995 סוליד סנייק MSX2 12 ביולי 1987
Metal Gear 2: Solid Snake 1999 19 ביולי 1990
Metal Gear Solid
(Metal Gear Solid: The Twin Snakes)
2005 הידאו קוג'ימה (ריוהיי קיטאמורה) פלייסטיישן ‏(GCN) 3 בספטמבר 1998 (9 במרץ 2004)
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty 2007 הידאו קוג'ימה PS2 13 בנובמבר 2001
2009 ריידן כנ"ל
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots 2014 סוליד סנייק (סנייק הזקן) הידאו קוג'ימה פלייסטיישן 3 12 ביוני 2008
Metal Gear Rising: Revengeance 2018 ריידן קנג'י סייטו פלייסטיישן 3, 360 19 בפברואר 2013

סיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרונולוגיה הבדיונית של מטאל גיר


1964 - אוכל נחשים
1970 - מבצעים ניידים
1974 - מהלך השלום
1975 - גראונד זירוס
1984 - כאב הפנטום
1995 - מטאל גיר
1999 - סוליד סנייק
2005 - מטאל גיר סוליד (תאומי סנייק)
2007/09 - בני החירות
2014 - אקדחי הפטריוטים
2018 - רייזינג: התנקמות

ביקום של מטאל גיר, ההיסטוריה השתנתה בזמן כלשהו לאחר מלחמת העולם השנייה, כשיחידות קוברה שיחקו תפקיד חשוב בהבסתן של מדינות הציר. טכנולוגיות השיבוט, אינטליגנציה מלאכותית ורובוטיקה של שנות ה-70 הן יותר מפותחות והמלחמה הקרה הסתיימה מאוחר יותר מאשר בנקודת ההיסטוריה של העולם האמיתי. אחד-עשר המשחקים שבסדרת מטאל גיר הראשית חושפים נרטיב שמקיף חמישה וחצי עשורים מאז המלחמה הקרה ועד לעתיד הקרוב. מתוך אחד-עשר משחקים אלה, חמישה הם משחקים מקדימים המתמקדים בדמותו של הבוס הגדול ומתרחשים מספר עשורים לפני סדרת מטאל גיר המקורית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אוכל נחשים" הוא הראשון בסדרת המשחקים מבחינה כרונולוגית, והוא מציג את נייקד סנייק, סוכן העובד עבור יחידת "פורס אופריישן אקס" (בקיצור פוקס) של ה-CIA במהלך המלחמה הקרה. המשחק מתמקד בעלייתו של סנייק מחניך מתלמד ללוחם אגדי, כמו גם בנפילתה של מורתו הרוחנית, דמות נשית הידועה בכינוי הבוס. אחרי שהבוס עורקת לברית המועצות, סנייק נשלח לרוסיה להרוג אותה וגם לסכל את האיום אותו מציב יבגני בוריסוביץ' וולגין, קולונל בספצנאז של המינהל הראשי של המטה הכללי הרוסי שמתכנן להפיל את הממשל הסובייטי. גבורתו של סנייק במהלך המשחק מקנה לו בסופו של דבר את הכינוי "הבוס הגדול". בנוסף נחקר סיפור מקורם של "הפטריוטים", ארגון שהוקם בידי מפקד יחידת פוקס, מייג'ור זירו.

מטאל גיר סוליד: מבצעים ניידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מבצעים ניידים" הוא המשך ישיר של "אוכל נחשים" ועוקב אחרי חייו של נייקד סנייק לאחר שעזב את יחידת פוקס הסוררת, ועדיין לא מאמץ את הכינוי "הבוס הגדול" במלואו. העלילה מציגה את סיפור מקורה של יחידת שכירי החרב שלו כאשר הוא מנסה להימלט מסן הירונימו פנינסולה, בסיס טילים סובייטי סודי בדרום קובה, ולהילחם נגד יחידתו הקודמת. מידת הקאנוניות של המשחק נתונה לוויכוח, וקוג'ימה עצמו ציין כי "הסיפור המרכזי ב'מבצעים ניידים' הוא חלק מהסאגה ומקו הזמן הרשמי של סדרת מטאל גיר, כאשר מספר פרטים שמצויים בו אינם משתייכים לסאגה עצמה ולקו הזמן הרשמי".[12]

מטאל גיר סוליד: מהלך השלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת המשחק "מטאל גיר סוליד: מהלך השלום" בתערוכת E3 2011.
קוספליי של ונום סנייק וקווייט מתוך "מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום" בכנס החובבים גיימקון 2015.

"מהלך השלום" מתרחש כעשר שנים לאחר עלילות "אוכל נחשים" וחוזר לסיפורו של הבוס הגדול בימי צעירותו. כעת הוא עומד בראש תאגיד שכירי החרב "צבא ללא גבולות" ומגלה שראשי נפץ גרעיניים מועברים לאמריקה הלטינית ומחליט שעליו לעצור את זה. המשחק מציג דמויות משנה חדשות המספקות עזרה ומודיעין לבוס הגדול, כמו גם מספר דמויות שיחזרו במשחקים מאוחרים יותר כמו קזוהירה מילר הצעירה.

מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום[עריכת קוד מקור | עריכה]

"כאב הפנטום" הוא המשך ישיר ל"מהלך השלום" והוא מורכב משני פרקים. הפרולוג, "גראונד זירוס", מתרחש כמספר שבועות לאחר המשימה האחרונה ב"מהלך השלום", ובו הבוס הגדול נשלח להציל שני אנשים חשובים מאתר שחור השוכן לחופי קובה בארצות הברית. משימתו של הבוס הגדול חופפת עם ביקורה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - דבר המתברר ככיסוי להתקפה על בסיס האם בידי הארגון המסתורי XOF. באמצע ההמולה, ההליקופטר של הבוס הגדול מתנגש עם אחר, והוא נשלח לבית החולים שם הוא שוהה בתרדמת למשך תשע שנים. הסיפור המרכזי ב"כאב הפנטום" מתמקד בהקמתה של חברה צבאית פרטית חדשה בידי הבוס הגדול, "כלבי היהלום", כדי להתנקם בחיסולו של תאגיד "צבא ללא גבולות" ובאובדן חבריו ליחידה. אולם, דמותו של הבוס הגדול מתבררת למעשה כחבר הצוות הרפואי אשר שרד את ההתרסקות, ועבר שטיפת מוח כדי להאמין שהוא הבוס הגדול עצמו. הבוס הגדול המקורי ירד למחתרת כדי להקים את "אאוטר הבן" - מקום שבו חיילים יכולים להילחם בו מבלי שיהיו כפופים לאידאולוגיה כל שהיא.

מטאל גיר, מטאל גיר 2: סוליד סנייק[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק מטאל גיר המקורי עוקב אחר סוליד סנייק, חייל טירון ביחידת המבצעים המיוחדים פוקסהאונד. הוא נשלח בידי הממונה עליו, הבוס הגדול, למצודה הדרום אפריקנית "אאוטר הבן" במטרה למצוא את הסוכן הנעדר גריי פוקס וכדי לחקור את נשק-העל שידוע בשם מטאל גיר. אולם, אחרי שסנייק משלים את משימתו, הבוס הגדול מתגלה בתור המנהיג של "אאוטר הבן" - אתר אותו הקים כדי שחיילים יוכלו ללחום בו באופן חופשי ללא חשש מאידאולוגיה שאולצה עליהם בידי ממשלות העולם. הוא נלחם בסנייק ונהרג. אולם, מתברר שמדובר בכפיל שהוצג במשחק "כאב הפנטום". במשחק ההמשך "מטאל גיר 2: סוליד סנייק", הבוס הגדול האמיתי הקים אומה צבאית חדשה בשם ארץ זנזיבר, והוא וסנייק מתעמתים זה מול זה. סנייק מנצח כשידו על העליונה והורג את הבוס הגדול פעם אחת ולתמיד.

מטאל גיר סוליד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק "מטאל גיר סוליד" מוסיף להרחיב את סיפור המשחקים הקודמים וחושף כי סוליד סנייק הוא שיבוט גנטי של הבוס הגדול, שנוצר בידי פרויקט ממשלתי סודי. האנטגוניסט הראשי הוא ליקוויד סנייק, אחיו התאום של סנייק שמשתלט על יחידת פוקסהאונד אחרי פרישתו של סנייק. ליקוויד סנייק ויחידת פוקסהאונד משתלטים על מתקן לפירוק נשק גרעיני באלסקה ומחרימים את פלטפורמת הנשק מטאל גיר מהדור החדש, הידועה בשם הקוד "רקס". הם מאיימים לפוצץ את הראש הגרעיני אלא אם הממשלה תמסור לרשותם את שרידיו של הבוס הגדול. סוליד סנייק משמיד את המטאל גיר "רקס" והורג את חברי פוקסהאונד הסוררים למעט ריבולבר אוסלוט.

מטאל גיר סוליד 2: בני החירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אח שלישי של סוליד סנייק הידוע בשם סולידוס סנייק מוצג כנשיא ארצות הברית בסוף המשחק "מטאל גיר סוליד", ומשמש כאנטגוניסט המשחק הבא "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות". בזמן ששימש כנשיא, הובא לידיעתו של סולידוס דבר קיומו של קאבאל סודי בשם "הפטריוטים" אשר פעל מאחורי הקלעים ושינה את מסלולה של ההיסטוריה. אחרי שתקופת כהונתו מסתיימת, סולידוס משתלט על מצודה תת-ימית המפתחת ארסנל כלי נשק ומאכלסת רשת של אינטליגנציה מלאכותית שנוצרה כדי להשפיע על ההתפתחות האנושית על ידי סינון חופש המידע באינטרנט. המשחק מתרחש כארבע שנים לאחר מותו של ליקוויד סנייק ב"מטאל גיר סוליד", והוא שם את השחקן בדמותו של ריידן, חייל שנלחם נגד סולידוס - מפקדו לשעבר בזמן ילדותו. ריידן חובר לסנייק ומגלה שהשניים עוברים מניפולציה בידי ריבולבר אוסלוט, אשר עובד עבור הפטריוטים. בסופו של המשחק, על גופו של אוסלוט משתלטת רוחו של ליקוויד סנייק ומכונות הננוטכנולוגיה בזרועו (אותה החליף לאחר שזרועו נחתכה בידי גריי פוקס ב"מטאל גיר סוליד") עושות את דרכן למוחו.

מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דף מתוך חוברת המידע "Show Maybe", המציגה את מילות השיר "Love Theme", אשר מושר בעברית.

המשחק "אקדחי הפטריוטים" עוסק בסוליד סנייק שעבר תהליך הזדקנות מואץ ונקרא "סנייק הזקן"", שנמצא במשימה למצוא ולהביס את ריבולבר אוסלוט, או בשמו העכשווי ליקוויד אוסלוט. למרות השמדת ארסנל כלי הנשק ב"בני החירות", הפטריוטים המשיכו בתוכניתם להשפיע על ההיסטוריה האנושית ולהתקין מערכות של אינטליגנציה מלאכותית ברחבי העולם. אוסלוט מתנגד לזה ומרכיב לעצמו צבא שיעזור לו להילחם בהם ולחטוף לרשותו את המערכות שלהם. ההנחיות של סוליד סנייק משתנות להשמדת האינטליגנציה המלאכותית של הפטריוטים ולעצור את אמצעי הדיכוי שלהם. אחרי שהוא ובני בריתו מצליחים במשימה, סנייק מחליט להמשיך לחיות את חייו בשקט ושלווה.

מטאל גיר רייזינג: התנקמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק "רייזינג: התנקמות" מתרחש כארבע שנים לאחר "אקדחי הפטריוטים" ומככב בו ריידן כשכיר חרב סייבורג-נינג'ה. הוא מצטרף לחברה צבאית פרטית, "מווריק ייעוץ אבטחה", ונשכר לשמור על נשיא ארצות הברית מאיום של דרום אפריקה. אולם, המצב משתבש והנשיא נהרג בידי חברת אכיפה יריבה בשם "דספרדו". ריידן מובס בקרב אך מחליט לנקום מחדש על כישלונו. הוא נשלח עם גוף סייבורג חדש להילחם בקבוצה הצבאית המסתורית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות במשחקי "מטאל גיר". מלמעלה למטה: הבוס הגדול, ליקוויד סנייק וסוליד סנייק. איור מאת יוג'י שינקאווה.

זיכיון משחקי מטאל גיר מכיל מספר רב של דמויות, שנוצרו בידי הידאו קוג'ימה ועוצבו בידי יוג'י שינקאווה. רקע המשחקים מציג מספר חיילים בעלי יכולות על-אנושיות אשר סופקו באמצעות התקדמות טכנולוגית. הסדרה עוקבת אחר שכיר החרב סוליד סנייק, שניתנות לו משימות ממשלתיות למצוא את נשק-העל מטאל גיר. הדבר מוביל אותו לעימותים נגד גריי פוקס וונום סנייק במצודת "אאוטר הבן" (בתרגום לעברית: גן-עדן חיצוני) והבוס הגדול בארץ זנזיבר. בהמשך, סנייק פוגש בהאל "אוטאקון" אמריך, מתעמת עם יחידת פוקסהאונד של ליקוויד סנייק ועוזר לריידן להילחם גם בסולידוס סנייק וארגון הפטריוטים.

בסדרת משחקי "מטאל גיר", השחקן שולט בדמות המסתננת לתוך שטח האויב לבדה כדי להשלים את משימתה. לכל אורכה של המשימה, השחקן מקבל עזרה מצוות תמיכה המתקשר באמצעות קודק. בשעה שהצוות מספק רמזים לשחקן אודות המשימה שלו, האינטראקציה ביניהם עוזרת להרחיב את פיתוח הדמויות. בהופעתם הראשונה, דמויותיהם של סוליד סנייק וריידן מייצגות את השחקן, כאשר במשחקים מאוחרים יותר אישיותם מקבלת יותר עומק. מוטיב שכיח בסדרת המשחקים הוא השימוש באויבים רבי-עוצמה. ככל שהמשחקים התפתחו, קונספטים חדשים ניתנו לבוסים כדי להפוך אותם לבעלי כישורים מיוחדים יותר ולבסס את מעמדם. בעוד המשחקים המוקדמים יותר השתמשו בבני אדם עם יכולות על-אנושיות, מפתחי המשחק "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים" החליטו להשתמש במפלצות מאשר בבני אדם בתור אויבים. קרב בוס ראוי לציון היה בסופו של המשחק "מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים", וזאת מאחר שהיה שונה משאר קרבות הבוסים במשחקי הזיכיון בזכות המשחקיות האסטרטגית שלו. מוטיב חוזר נוסף היה שינוי הצורה של אדם נורמטיבי לנינג'ה. הדבר התחיל עם דמותו של קייל שניידר ב"מטאל גיר 2: סוליד סנייק" כשנלחם נגד סוליד סנייק כנינג'ה שחור. מספר דמויות נוספות עשו דבר דומה, ביניהם גריי פוקס, אולגה גורלוקוביץ' וריידן.

מרביתם של משחקי הזיכיון החלו כפסטיש של סרטי פעולה לתקופה בה נוצרו, והדמויות היו חיקוי של גיבורי סרטי פעולה. דמויות המשחק "מטאל גיר סוליד" עוצבו בידי יוג'י שינקאווה, וכמה משמותיהן וזהויותיהן הבדויות היו התייחסויות לסרטי הוליווד השונים. בגלל קפיצת הזמן במשחקים השונים, מספר דמויות עברו עיצוב מחודש כדי להתאים לשנה בה יצא המשחק. זאת ועוד, כתוצאה מהשיפורים שנעשו לקונסולות המשחקים פלייסטיישן ופלייסטיישן 2, הצוות הקריאייטיבי העניק לדמויות מראה ריאליסטי יותר אף על פי שהיו לו ספקות לגבי זה.[13] מחשבותיו של קוג'ימה לגבי יכולותיו המשודרגות של סנייק בזמן יציאת המשחק "מטאל גיר סוליד" הובילו לרעיון של דמויות משובטות שיהיו יריבות שקולות בקרב נגדו.[14] בזמן יציאת "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות", קוג'ימה הושפע מספרי שרלוק הולמס של ארתור קונאן דויל כדי להציג שחקן משנה הרואה את סנייק מזווית ראייה אחרת.[15]

סגנון ונושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק "מטאל גיר" המקורי, שיצא בשנת 1987 במהלך המלחמה הקרה, עסק בהפעלת מניפולציה על חיילים בידי הפוליטיקאים של המזרח והמערב - דבר שזכה לפתרון עם הקמתה של "אאוטר הבן", מדינה ללא פוליטיקה. משחק ההמשך "מטאל גיר 2: סוליד סנייק" יצא בשנת 1990 בסופה של המלחמה הקרה והרחיב זאת עם אינטריגות פוליטיות, אתיקה בשדה קרב, היסטוריה צבאית וההשפעות השליליות של לוחמת גרילה.[16]

לפי מפיק המשחקים הידאו קוג'ימה, הנושאים החוזרים על עצמם בסדרת "מטאל גיר סוליד" הם בעיקרם "גן, מם, סביבה, חוש, שלום,[17] נקמה[18] וגזע[19]" וכיצד אנשים מושפעים מנושאים אלו - המשחק "מטאל גיר סוליד" דן בגנטיקה ובהשלכות המוסריות שבהנדסה גנטית; "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" דן במידת ההשפעה שיש לזהות על חברתו של אדם ("מם") והשפעות הצנזורה על החברה; "מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים" דן כיצד הזמן והמקום שאדם חי בו ("סביבה") משפיעים על הזהות שלו וכיצד פוליטיקה משתנה עם הזמן ועם ההיפר מציאות העכשווית - חוסר היכולת להבחין בין עובדה לבדיון בעולם רווי מידע;[20] "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים" דן ב"חוש" - הבנתו של אדם על העולם, הבנה שאובדת כאשר אותו אדם מת. הדבר גם מדגיש כיצד ישנם דברים שאינם ניתנים להעברה לדור העתיד אשר מתפרשים בצורה מוטעית כמו גם המידע החושי של החיילים המשודרגים-טכנולוגית בעידן החדש, שנשלט באופן מלאכותי (ועקב כך גם משותף באופן גלובלי).[21] "מטאל גיר סוליד: מהלך השלום" דן בטבעו האמיתי של השלום והרעיון שבעימות בחברה האנושית; "מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום" דן בנושאי הגזע והנקמה, וכיצד האחרון שבהם יכול לגרום לאובדן האנושיות.

בעקבות המשחק המקורי, כל משחק היה דקונסטרוקציה של סרטי פעולה ומשחקי וידאו המשתמש בדימויים כדי לעורר את הנושאים והרעיונות, במיוחד את אלה של סרטי הריגול - דקונסטרוקציה זו חוקרת את הלך הרוח המחשבתי והשליטה המלאה הנדרשת כדי לבצע תוכנית אבסורדית ומעוותת לחלוטין שמסתמכת על אירועים שבגדר הסבירות - תוכנית שבסופו של דבר יוצאת לפועל ללא דופי. בנוסף, היא חוקרת מה קורה לילד-חייל אשר נכפים עליו חיים נורמטיביים והדבר בא לידי ביטוי בדמויות כמו איליי/ליקוויד סנייק ב"מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום" וג'ק/ריידן ב"מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים".[22] "מטאל גיר רייזינג: התנקמות" דן גם בנקמה. ריידן מובס בתחילתו של הסיפור ומרגיש תחושה עמוקה של נקמה, ולצורך כך מבצע את נקמתו על הקבוצה שחיבלה בו, כמו גם הגיע להכרה עם עברו ואימץ את טבעו האמיתי. המשחקים נושאים הקבלות מפורשות רבות עם הפילוסופיה של פרידריך ניטשה.[23] סוליד סנייק משמש כדקונסטרוקציה של ארכיטיפ גיבור הפעולה, וחוויות המלחמה שהוא עובר הפכו אותו לאדם מריר ושבור המבקש לפרוש מתפקידו, אך אינו יכול להימלט מחיי הקונפליקט בהם הוא מעורב. רעיון זה נחקר יותר לעומק דרך דמותו של ריידן, אשר עובר את אותם עינויים נפשיים כמו סנייק אך בדרך בוטה יותר. בדרך דומה, הבוס הגדול גם הוא אינו חסין בפני נושא זה - בתור נייקד סנייק ב"מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים", הוא אינו דומה כלל לפסטיש סרטי הריגול של שנות ה-60 של סוכן חשאי חלקלק שאינו ניתן להשפעה אלא של איש פשוט וקשה יום. רק לאחר שעבר צילוק פיזי ופסיכולוגי קשה הוא הופך לחייל האולטימטיבי שידוע בתור הבוס הגדול.[24]

קבלה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיכיון מטאל גיר זכה להצלחה מסחרית גדולה, כאשר נכון ליוני 2020 נמכרו מעל ל-56 עותקים ממשחקי הסדרה.[1] המשחק "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" מכר למעלה מ-7 מיליון עותקים ברחבי העולם,[25] ובעקבותיו נמכרו גם "מטאל גיר סוליד", "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים" ו"מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום" ב-6 מיליון עותקים כ"א.[26][27][28] לפי מחקר שוק במדינות הממלכה המאוחדת ואירלנד, המשחק "מטאל גיר סוליד 4: אקדחי הפטריוטים" היה המשחק השני שנמכר בחטף לקונסולת המשחקים פלייסטיישן 3, אחרי Grand Theft Auto IV.[29] המשחקים שיצאו לקונסולת PlayStation Portable זכו להיקף מכירות נמוך יותר, אך הדבר נזקף לזכות היקף המכירות הנמוך של הקונסולות עצמן כשהמשחקים יצאו לשווקים.[30] "מטאל גיר הישרדות", משחק הסדרה הראשון שנמכר לאחר שהידאו קוג'ימה עזב את Konami, מכר רק חלק מזערי מסכום הרווחים שהניבו מכירות "מטאל גיר סוליד 5: כאב הפנטום".[31]

זיכיון המשחקים בכללותו נחשב לאחד הזיכיונות המשפיעים ביותר בכל הזמנים וזכה ברובו לביקורות משבחות הן ממבקרים והן משחקנים. כמה מכותרי המשחק הרשמיים נחשבים לטובים ביותר בכל הזמנים. נכון להיום, "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" מחזיק בממוצע משוקלל של 95% באתר הביקורות GameRankings ובציון של 96 מתוך 100 באתר Metacritic, המשחק בעל הניקוד הגבוה ביותר מבין כל שאר משחקי הסדרה.[32] בשנת 2002, עורכי האתר IGN דירגו את המשחק "מטאל גיר סוליד" בתור משחק הפלייסטיישן הטוב ביותר.[7] המשחק "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" ממוקם במקום ה-50 ברשימת 200 המשחקים הטובים ביותר בכל הזמנים לפי המגזין המקוון Game Informer. המשחק "מטאל גיר סוליד 3: אוכל נחשים" דורג במקום החמישי ברשימת המגזין הרשמי של פלייסטיישן בממלכה המאוחדת. "מטאל גיר סוליד" ו"מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" הוצגו בתערוכת "האמנות של משחקי הווידאו" במוזיאון סמית'סוניאן לאמנות אמריקאית, שנמשך ממרץ לספטמבר 2012.[33] המשחקים זכו במספר פרסים כמו "מטאל גיר סוליד" בפרס מצוינות לאמנות אינטראקטיבית בפסטיבל אמנויות המדיה היפנית.[34] ו"מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" קיבל את פרס משחק השנה בידי מגזין Game Informer.

המשחק "מטאל גיר" המקורי היה למשחק ההתגנבות הראשון במיינסטרים, כשהשחקן התחיל את המשחק ללא פגע,[35] ומכר למעלה ממיליון עותקים ברחבי ארצות הברית. המשחק "מטאל גיר 2: סוליד סנייק" פיתח את משחקיות ההתגנבות של קודמו ונחשב למשחק השמונה-ביט הטוב ביותר בכל הזמנים.[36] זאת ועוד, שני המשחקים הראשונים נחשבו לחלוצי מכניקת ההתגנבות.[3] "מטאל גיר סוליד", שהוצג לראשונה בתערוכת המשחקים בטוקיו לשנת 1996, היה למשחק ההתנגבות הראשון בגרפיקת תלת-ממד ולפי הארכיון הדיגיטלי Wayback Machine הגביר את הפופולריות של הז'אנר, כמו גם של מכניקת ההתחבאות מאחורי כיסוי.[37] הסדרה הייתה חלוצית במיזוגן של טכניקות סינמטיות לתוך משחקי וידאו,[3][38] במיוחד מגזין האינטרנט Eurogamer שהחשיב את "מטאל גיר סוליד" למשחק הווידאו המודרני הראשון.

מספר קרבות בוס בסדרת המשחקים זכו לשבחים בשל הרבגוניות שלהם והאסטרטגיה הנחוצה כדי להביס אותם.[39] הסדרה גם ידועה לשמצה בסצינות השוברות את הקיר הרביעי.[40] עלילת הסיפור השכילה לשמור על אפיון דמויות עשיר בשעה שנגעה בנושאים מעוררי מחלוקת.[16][36] התסריט השאפתני של קוג'ימה ב"מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" זכה לשבחים, כשחלק מהמבקרים קראו לו הדוגמה הראשונה למשחק וידאו פוסטמודרניסטי,[41][42][43][44] בעוד אחרים ציינו שהמשחקים חזו מבעוד מועד נושאים כמו פוליטיקה של פוסט-אמת, פייק ניוז, תיבת תהודה ועובדות חלופיות - מונח אותו הטביעה היועצת לנשיא קליאן קונוויי בראיון פגוש את העיתונות בשנת 2017.[45][46][47] באופן כללי, הסיפורת של סדרת המשחקים זכתה לשבחים בשל היותה "אסופת סיפורי המדע בדיוני המרתקים ביותר בכל מדיום שהוא".[48]

סצינות המעבר של הסדרה זכו לשבחים בשל הגרפיקה וביצועי הפעלולים של הדמויות.[49] בנוסף, ביקורת שכיחה נמתחה על אורכן של סצינות המעבר, כמו גם על מספר חלקים של הסיפור.[50][51] הופעתו הראשונה והבלתי צפויה של ריידן כפרוטגוניסט ראשי ב"מטאל גיר סוליד 2: בני החירות" הייתה לצעד מעורר מחלוקת בסדרה כולה, הן משום שלא הופיע בקדימונים של המשחקים והן משום שהחליף את דמותו חביבת המעריצים של סוליד סנייק.[52] נעימות המשחקים זכו לשבחים וקיבלו פרסים בשל השימוש המושכל בקול ובמוזיקה.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת מטאל גיר העניקה השראה למספר גדול של מפתחי משחקים. מפתח משחקי ספלינטר סל ו-Far Cry 2, קלינט הוקינג, ציין שכל משחק פעולה מז'אנר ההתגנבות חייב את עצם קיומו להצלחה של מטאל גיר, וללא קיומם לא היו משחקי התגנבות כלל.[2] מפיק ספלינטר סל מתיאו פרלנד ציין שהמשחק "מטאל גיר סוליד" היה להשראה גדולה למשחק ספלינטר סל והיה חלוצי לז'אנר ולאיכויות הבימוי.[53] דניס דיאק, מייסד החברה הקנדית לפיתוח משחקים Silicon Knights אמר שהסיפור, התסריט, הדמויות, עבודת הדיבוב והסינמטיקה במשחק "מטאל גיר סוליד" היו לאבן דרך ולאור מנחה בעתיד של משחקי הווידאו.[53] יוצר המשחקים "Unreal" ו"Gears of War" קליף בלזינסקי התייחס לנושאים הצבאיים ולמשחקיות הפעולה של סדרת מטאל גיר כהשפעה עיקרית על יצירותיו, וציין את Gears of War כהומאז' למטאל גיר.[54][55] מספר מבקרי קולנוע ציינו אלמנטים דומים שנלקחו מסדרת מטאל גיר לסרט היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה: חייל החורף", במיוחד "מטאל גיר סוליד 2: בני החירות".[56][57]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטאל גיר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Konami Holdings Corporation, June 2020
  2. ^ 1 2 Interview with Clint Hocking, Thom Moyles, May 24th 2005
  3. ^ 1 2 3 Metal Gear Solid: The first modern video game, Rich Stanton, August 12th 2015
  4. ^ Sneak Attack, July 5th 2006
  5. ^ Sony In Talks With Jordan Vogt-Roberts To Helm ‘Metal Gear Solid’, Mike Fleming Jr., June 3rd 2014
  6. ^ Oscar Isaac To Star As Solid Snake In Sony’s ‘Metal Gear Solid’ Movie, Justin Kroll, December 4th 2020
  7. ^ 1 2 Top 25 Games of All Time: Complete List, IGN, July 3rd 2018
  8. ^ 92. Sniper Wolf
  9. ^ 53. Liquid Snake
  10. ^ Retro/Active: Metal Gear: Kojima's Productions, September 27th 2007
  11. ^ Snake's Revenge, GameSpot (באנגלית)
  12. ^ Myth: Hideo Kojima said that Portable Ops and Rising are canonical, Johnny Miller IV, March 30th 2016
  13. ^ The Art of Design: MGS2 & Z.O.E., IGN, June 18th 2012
  14. ^ TGS '07: Kojima speaks, Hirohiko Niizumi, September 25th 2007
  15. ^ The Final Hours of Metal Gear Solid 2, Gamespot, January 3rd 2006
  16. ^ 1 2 GameSpy's Top MGS Moments: Metal Gear Solid 2 Day 2, Gamespy, May 16th 2008
  17. ^ Gene→Meme→Scene→Sense→Peace→?, מתוך עמוד הטוויטר של הידאו קוג'ימה.
  18. ^ פוסט טוויט-לונגר, הידאו קוג'ימה, 24 בינואר 2013
  19. ^ Answer to the Question, Hideo Kojima, October 22nd 2013
  20. ^ Analysis: What Metal Gear Solid 3 Teaches Us About Hyperreality, June 18th 2018
  21. ^ HideoBlog, September 26th 2005
  22. ^ The Virtual Life – Trauma And The Futility Of Revenge In Metal Gear Solid V, Javy Gwaltney, October 12th 2017
  23. ^ Metal Gear Solid 3: Snake Eater, The Official Guide. Konami. 2004. ISBN 1-903511-71-2
  24. ^ Adams, Aubrie (2017). 100 greatest video game characters. Rowman & Littlefield Publishers Lanham. p. 180. ISBN 1442278137
  25. ^ Metal Gear Solid 3 Exclusive For Sony, Big Gaz, May 15th 2003
  26. ^ FY2010 3rd Quarter Financial Results, Konami Corporation, February 4th 2010
  27. ^ Republique, and the fight for narrative games in a modern market, Leigh Alexander, May 21st 2014
  28. ^ Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain Shipped Over 6 Million Copies, Michael Passalacqua, May 2nd 2017
  29. ^ Chart-Track: MGS4 had "minimal" impact on UK PS3 sales, Johnny Minkley, June 17th 2008
  30. ^ Peace Walker Sales Difficult To Judge, Jim Reilly, May 8th 2012
  31. ^ Metal Gear Survive UK week 1 sales down considerably compared to The Phantom Pain, Metal Gear Rising, Sherif Saed, February 26th 2018
  32. ^ Metal Gear Solid: Sons of Liberty, Metacritic, August 27th 2015
  33. ^ The Art of Video Games, January 10th 2011
  34. ^ 1998 Japan Media Arts Festival Digital Art (Interactive Art) Excellence Prize Metal Gear Solid, Japan Media Arts Plaza, October 11th 2007
  35. ^ The sneaky history of stealth games, Shane Pattersonת February 3rd 2009
  36. ^ 1 2 GOTW: Metal Gear 2: Solid Snake, Paul Soth, October 16th 2008
  37. ^ Gears of War Review, Wayback Machine, November 27th 2018
  38. ^ Encyclopedia of Video Games: The Culture, Technology, and Art of Gaming, Mark J.P Wolf, p.348, ISBN 9780313379369
  39. ^ Metal Gear 20 Years of Boss Battles, Joe Dodson, July 28th 2007
  40. ^ Metal Gear's Top 5 Awkward Moments, Scott Sharkey], October 19 2012
  41. ^ How Videogames Express Ideas, Matthew Weise, Level Up: Digital Games Research Conference
  42. ^ Kojima's Legacy, Mark Ryan Sallee, May 17th 2002
  43. ^ The Kojima Productions Report Session 084 The Kojima Productions Report Session 084, James Howell & Ryan Payton, June 4th 2009
  44. ^ Games as Art: The videogames that prove Rogert Ebert wrong, IGN, July 31st 2007
  45. ^ Flashback: How 'Metal Gear Solid 2' Foretold Our Post-Truth Future, Rolling Stone, November 19th 2016
  46. ^ Scary Political Relevance of 'Metal Gear Solid 2', Cameron Kunzelman, January 20th 2017
  47. ^ How Metal Gear Solid manipulated its players, warning us of an age of Fake News, Cambridge Analytica and data surveillance, Dan Dawkins and Chris Parnell, March 30th 2018
  48. ^ Metal Gear Solid Is One Of The Most Fascinating Science Fiction Stories in Any Medium, James Whitbrook, August 31st 2015
  49. ^ Metal Gear Solid Rising: 6 Things to Expect from the Game, Patrick Shaw, June 11th 2009
  50. ^ 5 reasons to hate Metal Gear Solid, Mikel Reparaz, April 26th 2011
  51. ^ The 11 Weirdest Game Endings, K. Thor Jensen, December 3rd 2010
  52. ^ Trolled: The Biggest Disappointments in Video Games, Marissa Meli, June 3rd 2011
  53. ^ 1 2 EGM’s Final Milestone: The Legendary 200th Issue (Part 2), September 20th 2009
  54. ^ Hideo Kojima's Huge Influence on Cliff Bleszinski, August 15th 2016
  55. ^ Cliffy B toast Hideo Kojima Hard Rock Cafe Seattle MGS25th Anniversary party, Youtube, San Diego Comic-Con, March 4th 2013
  56. ^ 12 Movies You Didn't Realise Were Just Ripping Off Video Games, WhatCulture, March 2nd 2015
  57. ^ The real, subversive politics of 'Captain America: The Winter Soldier', Darren Franich, April 6th 2014