מטילדה (סרט, 2022)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטילדה
Roald Dahl's Matilda the Musical
מבוסס על "מטילדה" מאת דניס קלי וטים מינצ'ין
"מטילדה" מאת רואלד דאל
בימוי מתיו ורצ'וס
הופק בידי טים בוואן
אריק פלנר
ג'ון פין
לוק קלי
תסריט דניס קלי
עריכה מלאני אוליבר
שחקנים ראשיים אלישה וייר
אמה תומפסון
לשאנה לינץ'
אנדראה רייסבורו
סטיבן גרהאם
מוזיקה טים מינצ'ין
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה נטפליקס
TriStar Pictures
Working Title Films
Jellyfish Pictures
The Roald Dahl Story Company
חברה מפיצה נטפליקס
סרטי סוני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בנובמבר 2022
משך הקרנה 117 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט מוזיקלי, דרמה קומית עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מטילדהאנגלית: Roald Dahl's Matilda the Musical) הוא סרט פנטזיה מוזיקלי שבוים על ידי מתיו ורצ'וס, נכתב על ידי דניס קלי ומבוסס על רומן באותו שם משנת 1988 מאת רואלד דאל ועל עיבודו המוזיקלי משנת 2010. סרט זה הוא גם העיבוד הקולנועי השני לרומן, לאחר העיבוד הקולנועי משנת 1996 בבימויו וכיכובו של דני דה ויטו.

בבריטניה ובאירלנד, הסרט עלה לאקרנים ב-25 בנובמבר 2022 תחת הפצתם של סרטי סוני. בשאר העולם הסרט עתיד לעלות לשירות "נטפליקס" ב-25 בדצמבר.

כמו ברומן, בסרט מסופר על מטילדה, בת לזוג הורים מזניחים, שלפי תפיסת עולמם, אין ערך לקריאת ספרים וחינוך. גם בבית הספר, מטילדה אומללה, שכן היא נאלצת להתמודד מול גברת טרנצ'בול, המנהלת העריצה והאכזרית שלה; אך עולמה משתנה כשהיא מתיידדת עם מורתה, מיס האני, שמבחינה ביכולותיה יוצאות הדופן ומחליטה לעזור לה למצוא את מקומה.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית חולים, בעוד הורים אחרים מעריצים את ילדיהם שזה עתה נולדו, גברת וורמווד נסערת לגלות שהיא בהיריון והולכת ללדת. לבלבול של בעלה מר וורמווד, היא יולדת ילדה, מטילדה. למרות הזלזול המתמיד של הוריה, מתילדה הופכת לילדה מתוקה שאוהבת לקרוא ומבקרת מדי יום את הספרנית הניידת גברת פלפס. לאחר שגילו שמטילדה לא קיבלה חינוך כראוי, המורה מיס ג'ניפר האני ומפקח החינוך מציעים למטילדה להישלח לבית הספר 'היכל קרנצ'ם'. כועס על שנקנס על כך שלא שלח את בתו לבית הספר, מר וורמווד מזהיר את המנהלת, מיס אגאתה טרנצ'בול, מפני מטילדה.

לפני הלימודים, מטילדה מספרת לגברת פלפס סיפור על אמן בריחות שחור שמתאהב באקרובטית ומתחתן איתה. כשהגיעה לבית הספר, מטילדה מתיידדת עם תלמידה בשם לבנדר ומוזהרת מפני היחס הנורא של המנהלת לתלמידים שם, בין השאר בשל נטיותיה להשליך תלמידים למרחק כאילו היו כדור ברזל וכן כליאתם בחנקרון (ארון צר שקירותיו הפנימיים מכוסים בחודי מסמרים, כך שמי שבתוכו חייב לעמוד דום כדי לא להיפצע).

בכיתה של מיס האני, מורה שחורת עור, מטילדה פותרת משוואה מתמטית מורכבת על הלוח ומתוודה שהיא הכי אוהבת לקרוא. האני מתרשמת ומבקשת מטרנצ'בול להעביר את מטילדה לכיתה מתקדמת יותר, אבל טרנצ'בול מסרבת לתת למטילדה להיות מוחרגת מהכללים. בבית, כשמטילדה מבקרת את אביה על מעשי הרמאויות שלו במגרש למכירת רכבים בו הוא עובד, הוא קורע את ספרה ושולח אותה למיטתה; למחרת, היא גומלת בהדבקת הכובע שלו לראשו.

במהלך ארוחת הצהריים של התלמידים, טרנצ'בול מאשימה את מטילדה באופן שווא בגניבת פרוסה מעוגת השוקולד הפרטית שלה, אבל ברוס בוגטרוטר מגהק ומגלה בטעות שהוא האשם כשניחוח השוקולד מגיע עד לאפהּ. טרנצ'בול מכריחה אותו לאכול עוגת שוקולד ענקית בעלת שכבות, ואומרת שתסלח לו אם יאכל עד הפירור האחרון. הצלחתו של ברוס מרגשת את מטילדה, האני והתלמידים, אבל טרנצ'בול עדיין מענישה אותו בכך שהוא מוציאה אותו אל החנקרון. לאחר הלימודים, מטילדה חוזרת לגברת פלפס וממשיכה בסיפורה: האקרובטית ההרה כעת נאלצת לבצע פעלול מסוכן בשל חוזה עם אחותה החורגת; היא נפצעת בצורה איומה ומתה לאחר שילדה בת. אמן ההברחות סולח לאחות החורגת ומבקש ממנה לעזור לו לגדל את בתו. האחות החורגת מאשימה את הבת במות אחותה החורגת ומתעללת בה בסתר. כשאמן ההברחות מגלה שבתו אינה מטופלת כראוי, הוא לא חוזר מהעימות עם האחות החורגת.

למחרת, טרנצ'בול מאלצת את הילדים באמצעות תרגילים מאתגרים כדי למחוץ את רוח המרדנות שלהם. לבנדר מחליקה את טריטון המחמד שלה לתוך מי השתייה שלה, ואחרי שמטילדה קמה מול טרנצ'בול, היא משתמשת בטלקינזיס שהחלו להתגלות כדי להביך את טרנצ'בול. האני מזמינה את מטילדה לבקתה שלה, שם מטילדה לומדת שאמן ההברחות והאקרובטית היו הוריה של מיס האני והאחות החורגת המרושעת היא טרנצ'בול. האני מנסה להזהיר את מטילדה מפני המסוכנות של טרנצ'בול, אבל מטילדה לא נרתעת. לאחר מכן היא הולכת לחנקרון ומשתמשת בטלקינזיס שלה כדי להרוס אותו. כשהיא חוזרת הביתה, מטילדה מגלה שאביה רימה את המאפיה והמשפחה מחליטה לברוח לספרד ומציקה למטילדה על כך שלעולם לא תראה את חבריה שוב.

כשהילדים חוזרים לבית הספר, טרנצ'בול מאלצת את הכיתה של האני לאיית מילים בצורה נכונה או להינעל בתוך חנקרון חדש. אם מאלצת את לבנדר לאיית מילה מומצאת אך הילדים האחרים מתקוממים ומאייתים בכוונה מילים בצורה שגויה כמחאה נגדה. לאחר מכן טרנצ'בול מגלה שהיא הכינה שפע של חדרי חנקרון חדשים לכל ילד וילדה. מטילדה משתמשת בטלקינזיס שלה כדי להעמיד פנים שהיא רוח הרפאים הנקמנית של אביה של האני ואז הורסת את כל חדרי החנקרון וזורקת את טרנצ'בול מבית הספר. האני אומרת לטרנצ'בול לעולם לא לחזור ולוקחת בחזרה את המפתחות לבית אביה. לאחר שטרנצ'בול בורחת, התלמידים מתקוממים בגלוי ומשמידים את הפסל שלה בחצר בית הספר. מר וגברת וורמווד באים לקחת איתם את מטילדה לספרד, אך לפני שהם עוזבים, האני מתחננת בפניהם שיאפשרו למטילדה להישאר איתה. הם מסכימים באי רצון לתת למטילדה להישאר, שמשתמשת בכוחותיה כדי לשחרר את הכובע של אביה.

עם האני בתור המנהלת החדשה, התלמידים משנים את השם 'היכל קרנצ'ם' ל'בית הספר הידידותי הגדול' ומשפצים את בית הספר עם מגרש משחקים חדש וג'ירפה. כאשר מטילדה מסיימת את הסיפור שלה עבור גברת פלפס, היא שמחה מאוד על כך שלסיפור האמיתי של מטילדה יש סוף טוב, שבו מטילדה ומיס האני חיות באושר ביחד.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן/שחקנית דמות מדבב/ת בגרסה העברית
אלישה ויר מטילדה וורמווד הילה קאופמן
אמה תומפסון המנהלת אגתה טרנצ'בול מיקי קם
לשאנה לינץ' המורה האני שירלי לילו
סטיבן גרהאם מר וורמווד צביקה פורמן
אנדראה רייסבורו גברת וורמווד טליה ברקאי
סינדהו וי (אנ') גברת פלפס לורן סביר
לורן אלכסנדרה האקרובטית אלונה אלכסנדר
קארל ספנסר מגנוס האמן הבריחות (אנ') דדי זהר
הרופא מאט הנרי דדי זהר

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2016, הצהיר טים מינצ'ין כי עיבוד קולנועי להפקה המוזיקלית על פי הרומן מאת רואלד דאל, נמצא בפיתוח, ש"יופק כנראה ב-4 או 5 השנים הבאות".[2] מארה וילסון, שגילמה בעבר את דמותה של מטילדה בעיבוד הקולנועי של הרומן מ-1996, הביעה עניין בהופעת קמע במהלך הסרט.[3] ב-15 בנובמבר 2013, נמסר כי מתיו ורצ'וס ודניס קלי, שהיו אמונים על בימוי כתיבת המחזמר, בהתאמה, ייקחו חלק בהפקת הסרט.[4] ב-28 בינואר 2020, נמסר כי "Working Title Films" תהיה אמונה על הפקת הסרט, בעוד שעל הפצתו תהיינה אמונות "נטפליקס", ו"סרטי סוני", שהפיצה בעבר את הסרט המקורי מ-1996.[5] כמו כן, אושרה מעורבותם של ורצ'וס וקלי בהפקת הסרט.[1] הכוריאוגרפית אלן קיין, שעבדה עם הכוריאוגרף פיטר דרלינג על ההפקה הבימתית, הייתה אמונה על יצירת הכוריאוגרפיה.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 במאי 2020, נמסר על ליהוקו של רלף פיינס לדמותה של גברת טרנצ'בול;[6] עם זאת, ב-14 בינואר 2021, נמסר כי את דמותה תגלם אמה תומפסון, וכי לדמויותיהן של מיס האני ומטילדה לוהקו לשאנה לינץ' ואלישה וייר. למעלה מ-200 ילדים לוהקו כתלמידי בית ספרה של מטילדה.[7] באפריל 2021, נמסר על ליהוקם של סטיבן גרהאם, אנדראה רייסבורו וסינדהו וי.[8]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית בראמשיל, שחזיתו שימשה לצילום מבנה בית הספר.

צילומי הסרט התעתדו להתקיים בין אוגוסט לדצמבר 2020 באולפני "Shepperton", אך נדחו לאביב 2021 בעקבות התפרצות מגפת הקורונה.[5] צילומי הסרט החלו ב-3 במאי 2021, באירלנד.[9] בין השאר נערכו צילומים גם בבית בראמשיל שבמחוז המפשייר.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בנובמבר 2013, נחשף כי המוזיקאי טים מינצ'ין, שהיה אמון על כתיבת השירים למחזמר, נמצא במשא ומתן על כתיבת שירים חדשים עבור הסרט.[4] בשנת 2020, אושרה מעורבותו של מינצ'ין.[1]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עתיד לעלות לשירות הזרמת המדיה "נטפליקס" ב-9 בדצמבר 2022.[5] בבריטניה, הסרט יופץ לבתי הקולנוע על ידי "סרטי סוני".[10] "סרטי סוני" תהיה גם אמונה על הפצת מהדורת המדיה הביתית של הסרט בבריטניה.[5]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקדימון הראשון של הסרט הופץ ב-15 ביוני 2022.[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Masters, Kim (January 28, 2020). "Netflix, Sony Team for 'Matilda' Movie Based on Stage Musical (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved June 16, 2022.
  2. ^ "Tim Minchin Reveals Plans for MATILDA US Tour, Film?". BroadwayWorld.
  3. ^ "Frequently Asked Questions : Mara Wilson Writes Stuff". marawilsonwritesstuff.com.
  4. ^ 1 2 Gilbert, Ryan (November 15, 2013). "Tony Winner Dennis Kelly to Pen Screenplay for New Matilda Movie Musical Adaptation". Broadway.com. Retrieved June 16, 2022.
  5. ^ 1 2 3 4 Wiegand, Chris (January 17, 2020). "New Matilda movie in works from director of West End musical". Metro UK. Retrieved June 16, 2022.
  6. ^ Wiseman, Andreas (May 4, 2020). "Ralph Fiennes Attached To Play Miss Trunchbull In Netflix & Working Title's 'Matilda'". Deadline Hollywood. Retrieved June 16, 2022.
  7. ^ "Emma Thompson, Newcomer Alisha Weir to Star in Netflix 'Matilda' Adaptation". The Hollywood Reporter. 2021-01-14. Retrieved June 16, 2022.
  8. ^ Naman Ramachandran, Naman Ramachandran, Stephen Graham, Sindhu Vee, Andrea Riseborough Join ‘Matilda’ Cast, Variety, ‏2021-04-01 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ "Matilda - Production Listing". Productionlist.com. March 15, 2021. Retrieved June 16, 2022.
  10. ^ Earl, William (June 9, 2021). "'Matilda' Musical Film Adaptation Set for U.K. Theatrical Run in 2022". Variety. Retrieved June 16, 2022.
  11. ^ Bergeson, Samantha (15 June 2022). "'Matilda' Trailer: Emma Thompson Is Unrecognizable as Monstrous Miss Trunchbull in Roald Dahl Musical". IndieWire. Retrieved 16 June 2022.