מטרו (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטרו
مترو
מידע כללי
מאת מגדי א-שאפעי
איורים מגדי א-שאפעי
שפת המקור ערבית מצרית
תורגם לשפות אנגלית
סוגה אקשן
מקום התרחשות קהיר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת מלמה
תאריך הוצאה 2008
תאריך הופעה ראשונה ינואר 2008
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מטרו הוא ספר קומיקס מצרי פורץ דרך, שנכתב על ידי מגדי א-שאפעי, ויצא לאור בינואר 2008, תחת שלטונו של חוסני מובארכ, ומתאר את הקושי והשחיתות של המוסד המצרי תחת שלטונו הדיקטטורי. הספר יצא תחת הוצאת מלמה המצרית אך בתוך זמן קצר המשטרה של מובארכ פשטה על ההוצאה וגנזה את הספרים. כחמש שנים לאחר מכן, כשעלה לשלטון הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, הותר הספר לפרסום וכיום הוא נמכר בקהיר ובאזורים הקרובים לה, ומלבד זאת גם באתרי מכירות של קומיקס ערבי (ראו: קישורים חיצוניים; ToshFesh)

עלילת הסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומיקס פוליטי מצרי שמספר על כאשר שחאב, מעצב תוכנה צעיר, המתמודד עם כריש הלוואות, ונראה כי כל דרכי הבריחה במצרים המושחתת והכאוטית של מובארכ סגורים בפניו. קבלת עזרה מהבנק בלתי אפשרית ללא קשרים, ודודה של שחאב בחו"ל לא רוצה שום קשר לצרותיו. איש עסקים רב עוצמה מציע סיוע, אך למחרת שחאב רואה אותו נדקר בסמטה ― ומילותיו האחרונות של האיש מרמזות על קונספירציה המשתרעת על גבהו של המשטר. שאחב יוצא למסע בריחה מהדיקטטורה שמחסלת את מתנגדיה כדי להינצל כלכלית ופיזית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרו הוא הרומן הגרפי הראשון במצרים ובעולם הערבי בכלל, ודיוקן של עוני ושחיתות תחת שלטונו של מובארכ. כאשר פורסם לראשונה בינואר 2008, הוא נאסר במהרה על רקע "פגיעה במוסר הציבורי": המשטרה פשטה על הוצאת מלמה, החרימה את כל עותקי הספר, ואסרה על מלמה להדפיס עותקים נוספים. מגדי א-שאפעי, כותב הספר, כמו גם המפרסם מוחמד אל-שרקאווי, הואשמו על פי סעיף 178 לחוק העונשין המצרי (מה שמפליל את ההדפסה או ההפצה של פרסומים ש"הפרו את ההגינות הציבורית") ובסופו של דבר קנסו כל אחד ב-5,000 לירות מצריות (כ-1108 שקלים חדשים). תרגום לאנגלית מאת צ'יפ רוזטי ראה אור ביוני 2012. עם זאת, עד לאחרונה, הספר עדיין לא היה זמין במצרים בשפת המקור שלו. רק חמש שנים אחר כך, הספר חזר שוב אל המדפים בערבית. הוא פורסם מחדש באוגוסט 2012 על ידי חברת "The Comic Shop", ההוצאה הראשונה בעולם הערבי שמתמחה בספרי קומיקס למבוגרים, שהושקה באוקטובר 2011 (חלק גדול מאתר האינטרנט שלהם עדיין נמצא בבנייה, אך הם מציעים מבחר גדול של רומנים גרפיים אחרים מהמזרח התיכון, בערבית ובאנגלית כאחד). במצרים, הספר נמכר כעת בחנות 'קוטוב חאן' שבקהיר, המפרסמת את עצמה כחנות היחידה במדינה עם עותקים רשמיים.

לאחר פרסום העותקים מחדש ללא הגבלה, החלה מהפכת קומיקס בעולם הערבי, שמתבטאת בצריכה ויצירה מוגברת של קומיקס ערבי, בתאוצה עצומה שכוללת הוצאות קומיקס ערביות, כדוגמת "خارج السيطرة" שפורסמה בשנת 2011. באותה שנה ההוצאה נוסדה במטרה לגרום ל"התפשטות קומיקס ברחבי מצרים והמזרח התיכון כמו אש בשדה קוצים." עם זאת, קיימות דאגות צנזורה תחת כהונתו של עבד אל פתאח א-סיסי, כולל התקפות על חופש העיתונות ועלייה בתביעות בגין 'העלבת הנשיא'.

א-שאפעי, כותב הספר, הוסיף בראיון עמו כי, "זה אמצעי תקשורת אמנותי שנגיש גם למבוגרים צעירים וגם למבוגרים. הקורא יכול ליצור עולם משלו בין הפאנלים. זו אמנות חדשה יחסית ויש כמה כישרונות שהולכים וגדלים במצרים ובלבנון."

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שבזמן היציאה שלו, הספר נגנז, הפרסום שלו בעולם הגיע רק לאחר הרבה זמן, אך כן היו כאלה שדירגו אותו: אתר GoodReads נתן לו 3 מתוך 5 כוכבים. גם אתר אמזון דירג אותו באותו הציון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא קומיקס. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.