מיאה בראיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיאה בראיה
Mia Braia
לידה 8 בספטמבר 1911
קראיובה, ממלכת רומניה רומניהרומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 ביולי 1999 (בגיל 87)
ניו יורק, ארצות הברית ארצות הבריתארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Maria Braia עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1936 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה הלאומית למוזיקה בבוקרשט עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רומנית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Electrecord עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Petre Alexandru (19381950) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה העיטור להצטיינות בתרבות של רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיאה בראיהרומנית: Mia Braia; 8 בספטמבר 19113 ביולי 1999) הייתה זמרת רומנייה בתחומי המוזיקה הקלה והרומנסות. היא הייתה אחותה של יואנה ראדו ורעייתו של פטרה אלכסנדרו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיה נולדה בשם "מריה בראיה" בקראיובה, רומניה, בת בכורה לבעל מסעדה מאולטניה ורעייתו, הונגריה מטרנסילבניה. למריה היו שתי אחיות ואח. המסעדה מוקמה בסמוך לבית הקברות וזכתה לארח סעודות השכבה רבות. בנוסף ללאוטארים, שרו הבנות והנעימו לסועדים. באחד האירועים ביקר במקום מלחין נודע, יון וסילסקו והוא האיץ בבת הבכורה, במיאה, לבחור בקריירה של שירה.

בראיה למדה בקונסרבטוריון "קורנטי" בקראיובה ולאחר מכן המשיכה בלימודיה בשנים 1929–1932, בקונסרבטוריון הלאומי בבוקרשט. בשנים 1925–1929 הייתה הסולנית של המקהלה Armonia בקראיובה ומ-1929 עד 1934 שרה בחברה הכוראלית Carmen, בבוקרשט. את תחילת הופעותיה במוזיקה הקלה התחילה במסעדת Minerva, בקראיובה, בלהקה של השחקן מאנו נדיאנו (Manu Nedeianu). מיאה בראיה התחילה להופיע ברדיו ב-1936, בתוכנית מוזיקה קלה. ב-1936 היא הקליטה דיסק עם השיר Nu-ți pare rău când vezi că plâng (אינך מצטער בראותך אותי בוכה) מאת יון וסילסקו עם להקת תיאטרון Alhambra ובניצוחו של המלחין - הדיסק זכה בפרס השנה.

בשנים 1936–1940 הקליטה בראיה דיסקים רבים ובשנים 1937–1945 שרה בהרכבים היוקרתיים ביותר של התקופה במסעדות Coșna-Cireșoaia, Balotha, Luther, Dori ובבית קולנוע Marna.

אחרי 1948 שיתפה בראיה פעולה עם להקות המוזיקה המובילות של רומניה ויצאה איתה לסיבובי הופעות, כולל מסעי הופעות מחוץ לרומניה, בגרמניה המערבית, בארצות הברית ובישראל. ב-1968 הוענקה לה מדליה Ordinul Meritul Cultural דרגה שנייה.

בראיה הייתה נשואה בשנים1938 - 1950 לזמר פטרה אלכסנדרו והתחתנה שוב, הפעם עם אמנואל בלאגה. היא עזבה את רומניה לטובת גרמניה המערבית ומשם המשיכה לארצות הברית והתיישבה בניו יורק. לאחר המהפכה הרומנית הגיעה לרומניה לביקור. היא הלכה לעולמה בניו יורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיאה בראיה בוויקישיתוף