נתן שוואלב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: \1ניסיו\2\3
פארקאש (שיחה | תרומות)
תיקנתי שגיאה לדעת רוב היסטוריונים שטוחה לא שלח כסף לתוכניות להציל יהודים ואם רוצים להזכיר ענין זה מקסימום להזכיר כדבר שנוי במחלוקת
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
'''נתן שוואלב''' ('''Nathan Schwalb''') {{כ}} ([[1908]], [[סטניסלבוב]] - [[2004]], [[תל אביב]]), היה פעיל ציוני שפעל ב[[שווייץ]] בתקופת [[השואה]], נציג המרכז העולמי של תנועת החלוץ ב[[ז'נבה]] שהעביר כספים למדינות הכבושות על ידי ה[[גרמניה הנאצית|נאצים]] בניסיון לתמוך בתוכניות להצלת יהודים.
'''נתן שוואלב''' ('''Nathan Schwalb''') {{כ}} ([[1908]], [[סטניסלבוב]] - [[2004]], [[תל אביב]]), היה פעיל ציוני שפעל ב[[שווייץ]] בתקופת [[השואה]], נציג המרכז העולמי של תנועת החלוץ ב[[ז'נבה]].


==עד מלחמת העולם השנייה==
==עד מלחמת העולם השנייה==

גרסה מ־13:30, 26 ביולי 2015

נתן שוואלב (Nathan Schwalb) ‏ (1908, סטניסלבוב - 2004, תל אביב), היה פעיל ציוני שפעל בשווייץ בתקופת השואה, נציג המרכז העולמי של תנועת החלוץ בז'נבה.

עד מלחמת העולם השנייה

נתן שוואלב הצטרף לתנועת הנוער הציוני "החלוץ", עלה לארץ ישראל בשנת 1929 והיה חבר קיבוץ חולדה ואחד ממנהיגיו. הוא היה פעיל בהסתדרות העובדים בארץ. בשנים 1939-1938 היה שליח החלוץ בפראג ובווינה, שם פעל לשם השגת סרטיפיקטים לארץ ישראל עבור יהודי אירופה. באוגוסט 1939 השתתף בקונגרס הציוני האחרון לפני המלחמה, שהתקיים בז'נבה שבשווייץ.

בזמן מלחמת העולם השנייה

עקב פרוץ המלחמה הקים שוואלב בז'נבה מרכז עולמי חדש של החלוץ. הוא ישב בז'נבה בתור נציג תנועת החלוץ העולמי והיה איש קשר ומקור סיוע כספי ליהודים. הוא התכתב עם מאות אנשים בארצות הכיבוש ופעל בתחומים רבים ובכללם משלוח חבילות דרך הצלב האדום, בעיקר לפולין והעברת כספים על ידי שליחים שגייס לשם כך.

שוואלב ניסה לשמור על קשר עם פעילי תנועת "החלוץ" בשטחים הכבושים על ידי הנאצים, להושיט להם עזרה ולאסוף ולהפיץ מידע על המתרחש בשטחים אלה בנוגע ליהודים. הוא קיבל בין היתר דוחות מאת גיזי פליישמן על מצב היהודים בסלובקיה.

שוואלב התכתב עם אישים רבים כגון סאלי מאייר מהג'וינט וד"ר אברהם זילברשיין מ-RELICO (Relief Committee for the Warstricken Jewish Population), וכן עם מוסדות כגון הצלב האדום הבינלאומי. הוא התעניין גם בנושא הפליטים היהודים בשווייץ. שוואלב טווה קשרים עם שווייצרים בעלי השפעה כגון פוליטיקאים, אנשי משטרה ואנשי כנסייה. בעזרתם הצליח למנוע החזרת ילדים יהודים לגרמניה, ילדים שקודם לכן ברחו לשווייץ. פעמיים נעצר בשל פעילות בלתי חוקית.

ב-1941 נורו למוות אביו ואחיו בסטניסלבוב.

לאחר השואה

לאחר השואה שב נתן שוואלב לארץ ישראל. ב-1945 חזר לקיבוץ חולדה, כאחד ממנהיגיו. מ-1946 היה שליח ההסתדרות כאיש קשר עם ארגוני עובדים שונים באירופה. בשנים 1957-1956 מסר שוואלב את ארכיונו ליד ושם.

קישורים חיצוניים