מודל מנעול-מפתח – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הגהה
שורה 1: שורה 1:
'''מודל מנעול מפתח''' ([[אנגלית]]: Lock and Key) הוא [[מודל (מדע)|מודל]] ב[[ביוכימיה]] אשר הוצע על ידי [[הרמן אמיל פישר|אמיל פישר]] בשנת [[1894]]. מודל זה מתאר את ה[[אינטראקציה]] בין [[אנזים]] ל[[סובסטרט]]. על פי מודל זה, גם בטרם הקישור של הסובסטרט לאנזים, [[אתר פעיל|האתר הפעיל]] של האנזים בעל מבנה ספציפי התואם (קומפלמטרי) בדיוק, הן מבחינה מבנית והן מבחינה כימית, לסובסטרט (כשם שמנעול מתאים למפתח). כלומר, ההתאמה בין המבנים קיימת כבר לפני הקישור. <br />
'''מודל מנעול מפתח''' ([[אנגלית]]: Lock and Key) הוא [[מודל (מדע)|מודל]] ב[[ביוכימיה]] אשר הוצע על ידי [[הרמן אמיל פישר|אמיל פישר]] בשנת [[1894]]. מודל זה מתאר את ה[[אינטראקציה]] בין [[אנזים]] ל[[סובסטרט]]. על פי מודל זה, גם בטרם הקישור של הסובסטרט לאנזים, [[אתר פעיל|האתר הפעיל]] של האנזים בעל מבנה ספציפי התואם (קומפלמנטרי) בדיוק, הן מבחינה מבנית והן מבחינה כימית, לסובסטרט (כשם שמנעול מתאים למפתח). כלומר, ההתאמה בין המבנים קיימת כבר לפני הקישור. <br />
מודל מנעול מפתח מצליח להסביר את הספציפיות הרבה של אנזימים בעקבות המבנה הגאומטרי של האנזים והסובסטרט, אך מתקשה להסביר כיצד אנזים מוריד את [[אנרגיית אקטיבציה|אנרגיית האקטיבציה]] ומייצב את מצב המעבר של התגובה.
מודל מנעול מפתח מצליח להסביר את הספציפיות הרבה של אנזימים בעקבות המבנה הגאומטרי של האנזים והסובסטרט, אך מתקשה להסביר כיצד אנזים מוריד את [[אנרגיית אקטיבציה|אנרגיית האקטיבציה]] ומייצב את מצב המעבר של התגובה.
==המודל המתחרה==
==המודל המתחרה==

גרסה מ־17:34, 24 באוגוסט 2015

מודל מנעול מפתח (אנגלית: Lock and Key) הוא מודל בביוכימיה אשר הוצע על ידי אמיל פישר בשנת 1894. מודל זה מתאר את האינטראקציה בין אנזים לסובסטרט. על פי מודל זה, גם בטרם הקישור של הסובסטרט לאנזים, האתר הפעיל של האנזים בעל מבנה ספציפי התואם (קומפלמנטרי) בדיוק, הן מבחינה מבנית והן מבחינה כימית, לסובסטרט (כשם שמנעול מתאים למפתח). כלומר, ההתאמה בין המבנים קיימת כבר לפני הקישור.
מודל מנעול מפתח מצליח להסביר את הספציפיות הרבה של אנזימים בעקבות המבנה הגאומטרי של האנזים והסובסטרט, אך מתקשה להסביר כיצד אנזים מוריד את אנרגיית האקטיבציה ומייצב את מצב המעבר של התגובה.

המודל המתחרה

מול מודל זה עמד מודל מודל התאמה מושרית, אשר טען כי בעת הקישור מתרחשים שינויים מקומיים באתר הקישור, כך שאתר הקישור מתאים את מבנהו למבנה של הסובסטרט.
מודל מנעול מפתח הוכח כשגוי במקרים רבים וכיום מקובל מודל ההתאמה המושרית.

ראו גם