סדר מלא – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תיקנתי שגיאה: לכל יחסי הסדר קוראים "יחסי סדר חלקיים"
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
כנ"ל
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
ב[[תורת הקבוצות]], '''סדר חלקי מלא''' (או '''סדר לינארי''') הוא [[סדר חלקי]] שמקיים גם את תכונות ההשוואה, כלומר, לכל <math>\ a </math> ו-<math>\ b </math> בקבוצה הסדורה חלקית <math>\ \left(A, \le \right) </math> מתקיים <math>\ a \le b </math> '''[[או (לוגיקה)|או]]''' <math>\ b \le a </math>. קבוצה הסדורה בסדר מלא נקראת '''קבוצה סדורה''' (או '''קבוצה סדורה לינארית''' או '''שרשרת''').
ב[[תורת הקבוצות]], '''סדר חלקי מלא''' (או '''סדר חלקי לינארי''') הוא [[סדר חלקי]] שמקיים גם את תכונות ההשוואה, כלומר, לכל <math>\ a </math> ו-<math>\ b </math> בקבוצה הסדורה חלקית <math>\ \left(A, \le \right) </math> מתקיים <math>\ a \le b </math> '''[[או (לוגיקה)|או]]''' <math>\ b \le a </math>. קבוצה הסדורה בסדר מלא נקראת '''קבוצה סדורה''' (או '''קבוצה סדורה לינארית''' או '''שרשרת''').


דוגמאות:
דוגמאות:

גרסה מ־00:31, 25 באוגוסט 2015

בתורת הקבוצות, סדר חלקי מלא (או סדר חלקי לינארי) הוא סדר חלקי שמקיים גם את תכונות ההשוואה, כלומר, לכל ו- בקבוצה הסדורה חלקית מתקיים או . קבוצה הסדורה בסדר מלא נקראת קבוצה סדורה (או קבוצה סדורה לינארית או שרשרת).

דוגמאות:

הגדרה

יחס סדר חלקי (חלש או חזק) R נקרא יחס סדר מלא (או "יחס סדר שלם") אם לכל מתקיים או . קבוצה שמוגדר עליה יחס סדר מלא נקראת סדורה לינארית (או "סדורה בשלמות").

פעולות בין סדרים

חיבור סדרים  : יהיו סדרים אז נגדיר באופן הבא :

עם הסדר :

,

ולכל מתקיים


כפל סדרים: יהיו סדרים אז נגדיר עם הסדר המילוני הימני (העברי) כלומר :

אם מתקיים :

או, וגם


הערות:

  • אם סדרים טובים אז ו הם סדרים טובים
  • מכיוון שפעולת החיבור ופעולת הכפל מוגדרות היטב ניתן גם לדבר על פילוג מימין : יהיו סדרים מלאים, אז מתקיים :
  • עבור סדרים סופיים פילוג משמאל מתקיים. אך עבור סדרים אינסופיים זה לא נכון.

ראו גם