קייל ברופלובסקי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 51: שורה 51:
לאורך הסדרה נראה באופן ברור כי קייל דואג לאחיו ואוהב אותו מאוד. לדוגמה, בזמן המלחמה הפיקטיבית בין קנדה לארצות הברית, הוא החביא אותו בעליית הגג, מפחד שישלח למחנות ריכוז שהוקמו בארצות הברית בשביל אזרחים קנדים. בפרק "It's Christmas in Canada", הוריו הביולוגים של אייק החליטו שהם רוצים אותו חזרה, ולקחו אותו לקנדה. קייל טס עד לקנדה כדי להחזיר אותו הביתה אל משפחתו. אייק, מצידו, מעריץ בדרך-כלל את אחיו הגדול, עוקב אחריו לכל מקום ונוהג לחזור על מילים שהוא אומר-שהן לרוב בלתי הולמות.
לאורך הסדרה נראה באופן ברור כי קייל דואג לאחיו ואוהב אותו מאוד. לדוגמה, בזמן המלחמה הפיקטיבית בין קנדה לארצות הברית, הוא החביא אותו בעליית הגג, מפחד שישלח למחנות ריכוז שהוקמו בארצות הברית בשביל אזרחים קנדים. בפרק "It's Christmas in Canada", הוריו הביולוגים של אייק החליטו שהם רוצים אותו חזרה, ולקחו אותו לקנדה. קייל טס עד לקנדה כדי להחזיר אותו הביתה אל משפחתו. אייק, מצידו, מעריץ בדרך-כלל את אחיו הגדול, עוקב אחריו לכל מקום ונוהג לחזור על מילים שהוא אומר-שהן לרוב בלתי הולמות.


בפרק "Taming strange" אייק גרם לפופה מיו גאבה גאבה!, לחשוב שהיא לא מתאימה לסדרת ילדים ולפרוש מהסדרה, ובחיה החדשים היא החלה להתייחס באופן קיצוני למין, לעשן חשיש, ולהגיד גסויות באם טי וי. קייל ושאר הדמויות בסדרה: מונו, ברובי, טודי, ופלקס דאגו שפופה תחזור, ולבסוף פופה חזרה לסדרה [[יו גאבה גאבה!]].
בפרק "Taming strange" אייק גרם לפופה מהסדרה "[[יו גאבה גאבה!]]", לחשוב שהיא לא מתאימה לסדרת ילדים ולפרוש מהסדרה, ובחיה החדשים היא החלה להתייחס באופן קיצוני למין, לעשן חשיש, ולהגיד גסויות באם טי וי. קייל ושאר הדמויות בסדרה: מונו, ברובי, טודי, ופלקס דאגו שפופה תחזור.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־15:56, 16 באוקטובר 2015

קייל ברופלובסקי

קייל ברופלובסקי (אנגלית: Kyle Broflovski) הוא אחת מהדמויות המצוירות המרכזיות בסדרת ההנפשה האמריקאית סאות' פארק, סדרה העוסקת בחייהם של ארבעה ילדים בני תשע הגרים בעיירה קטנה בהרי מדינת קולורדו. קייל מייצג את הסטריאוטיפ של "הילד היהודי" בסדרה ורבים מהפרקים הסובבים אותו מתעסקים ברצונו להשתלב בחברה הנוצרית-קתולית הסובבת אותו מחד ורצון לשמור על זהות יהודית ולהתגונן בפני אנטישמיות מאידך. משפחתו של קייל אף היא מוצגת כיהודית סטריאוטיפית, עם אם המגוננת יתר המידה על ילדיה ואב עורך דין מצליח.

קייל מדובב על ידי אחד מיוצרי הסדרה, מאט סטון ואף מבוסס עליו. סטון, בדומה לקייל, הוא יהודי אמריקאי שגדל בעיירה קטנה בקולורדו עם משפחתו היהודית. עם זאת, בשונה מקייל, אשר משפחתו מפגינה סממנים אשכנזים (להוריו מבטא יידי) סטון הוא יהודי ספרדי.

דמותו של קייל

קייל הוא יהודי, סקפטי, אינטליגנטי, פיקח, בעל ציונים טובים, ובנוסף לכל גם זייפן. תחביביו הם היפ הופ, כדורסל, טלוויזיה ומשחקי וידאו. הוא קצר-רוח לעתים, ולעתים קרובות מפגין סטנדרטים מוסריים גבוהים יותר מחבריו. לרוב, קייל לא נוטה לקבל אופנות וטרנדים חולפים אשר סוחפים את חבריו, ולעתים מפגר אחר האופנה ומתנגד לה.

קייל נראה לרוב חובש כובע ירוק בהיר, חולצה בצבע כתום בהיר ומכנסיים בצבע ירוק. הוא נראה רק לעתים נדירות ללא הכובע שלו ויש לו שיער אפרו בצבע אדום בהיר. זוהי אולי פארודיה על הסטריאוטיפ היהודי, שכן שיער אפרו שכזה נחשב "אפרו-יהודי", או שזוהי פשוט מחווה למאט סטון, אשר בזמן יצירת התוכנית היה בעל תספורת דומה.

חבריו של קייל

קייל ללא הכובע בפרק "איך לאכול עם התחת שלך"

קייל נוהג להתרועע דרך קבע עם סטן, קרטמן וקני. מבין השלושה, קייל הוא חברו הטוב ביותר של סטן, והם מתוארים כחברים טובים מאוד, שכמעט אף פעם לא נפרדים. החברות החזקה והעמוקה ביניהם מהווה את מרכזם של פרקים רבים.

לעומת זאת, עם קרטמן המצב שונה לחלוטין. קרטמן מחזיק בדעות אנטישמיות ברורות וככזה הוא יורד על קייל לעתים קרובות בשל היותו יהודי. מערכת היחסים בין השניים המבוססת ברובה על תיעוב הדדי, וקייל מצהיר לרוב על שנאתו לקרטמן ואינו מחשיב אותו כחבר. גם מראם של קייל וקרטמן מנוגד: בעוד שלפי פרק אחד בעונה 9 בו נראו הילדים בתמונותיהם ה"אמיתיות" (לא הציורים של הסדרה, אלא תצלומים מן העולם האמיתי) נראה כי קייל הוא הרזה שבחבורה, בניגוד מושלם לקרטמן השמן. בנוסף הצבעים השולטים אצל כל אחת מן הדמויות מנוגדים: ירוק לקייל, ואדום לקרטמן. לעתים, כאשר מתגלע ויכוח בתוך החבורה, קייל וקרטמן מוצגים כיריבים ולוקחים את הצדדים המנוגדים, כשקרטמן מייצג את הצד הרע וקייל (בדרך כלל ביחד עם סטן ולפעמים גם עם קני) מייצג את הצד המוסרי יותר. עם זאת, במספר פרקים נראה כי אכפת לו מהדעה של קרטמן במידה מסוימת וממה שהוא חושב ואומר עליו. כך, בפרק "הפסיון של היהודי" היה זה קרטמן ששכנע את קייל ללכת ולראות את סרטו השנוי במחלוקת של מל גיבסון, הפסיון של ישו.

החברות בין קני לקייל אינה חזקה כמו זו שבין סטן לקייל, אך לרוב השניים מסתדרים היטב ואף חוברים לעתים כנגד קרטמן.

קייל והיהדות

קייל הוא אחד הילדים היהודים היחידים בסאות' פארק, וסובל בשל כך ניכור והשפלה. קרטמן הגזען והאנטישמי נהנה במיוחד לרדת על קייל ולספר בדיחות אנטישמיות על חשבונו במטרה להשפיל ולהרגיז אותו.

הוריו של קייל מתוארים כיהודים אדוקים. אביו חובש כיפה ומקפיד לפקוד את בית הכנסת העירוני, משפחתו חוגגת חגים יהודיים כגון חנוכה ואוכלת מאכלים בעלי אוריינטציה יהודית כגון גפילטע פיש. הם מקפידים ככל יכולתם שגם קייל ישמור על הדת ואף שולחים אותו למחנה קיץ יהודי (נוהג רווח בקרב יהדות ארצות הברית). למרות זאת, נראה שקייל לא יודע הרבה על מנהגי ומצוות היהדות, על מהותה ועל ההיסטוריה של העם היהודי. למשל, הוא לא ידע מהי ברית מילה עד שאחיו הקטן, אייק, עבר אותה.

יחסו של קייל ליהדות הוא אמביוולנטי. נראה שהוא בהחלט סובל מבעיות עם זהותו היהודית. קייל לא מסתיר את יהדותו ולכאורה לא מתבייש בה, אך פעמים רבות חש שונה ולעתים אפילו בודד מחבריו בשל דתו, בעיקר באירועים שכוללים אלמנטים נוצרים כגון חג המולד. למעשה, הוא יותר מתגונן מאשר גאה בהיותו יהודי. ניכר בו שהוא לא מבין את משמעותה של היהדות ולמה בעצם הוא צריך להיות שונה מהשאר. אף על פי כן, הוא מקבל את יהדותו כעובדה שאין לשנותה.

למרות שלדעתו אינו שונה מחבריו, היותו יהודי גורמת לו לחוש כזה לפעמים. לכן קייל נחוש בדעתו להוכיח – גם בעיני עצמו ובעיקר כלפי אחרים – שיהודים הם אנשים ככל האנשים, וחושש להפגין סטריאוטיפים יהודיים. לדוגמה, בפרק "Rainforest Schmainforest" קייל מתואר כחסר חוש קצב והוא מכחיש זאת, מפני שזהו סטריאוטיפ יהודי. בפרק "The Entity" מוצג בן דודו של קייל, קייל שוורץ - ילד יהודי, כחוש, ממושקף ובעל מבטא יידי - דמות סטריאוטיפית לחלוטין. קייל אומר אז לסטן, "בזבזתי חמש שנים בעיירה בלעשות שם טוב ליהודים, ואז בא הסטריאוטיפ הזה והורס את הכל! אתה יודע מה הפחד הגדול ביותר שלי? שאני אהפוך להיות כמוהו. שאיכשהו ההתנהגות שלו תדבק בי ואני אהפוך להיות סטריאוטיפ. כלומר, אני יהודי והוא גורם לי לשנוא יהודים." על כך סטן עונה: "יהודי ששונא את עצמו? אתה באמת הופך להיות סטריאוטיפ." ועל זה קייל עונה: "אתה רואה?".

למרות זאת, קייל לעתים "מאמץ" בעצמו את הסטריאוטיפים היהודיים. באחד הפרקים בו אביו סירב לתת לו כסף, קייל אמר לו "אל תהיה כזה יהודי" – בהתאם לסטריאוטיפ שלפיו יהודים הם קמצנים. נראה שבמידה מסוימת הוא הפנים את הסטריאוטיפים, ובהתאם לכך הוא אף מפגין לעתים שנאה עצמית. ביטוי לשנאה העצמית ולאי הידיעה שלו לגבי ההיסטוריה היהודית ניתן לראות בפרק המבוסס על סרטו של מל גיבסון "הפסיון של ישו", בו קייל צופה בסרט ומקבל ממנו את הרושם שהיהודים אכן הרגו את ישו וגרמו לו לייסורים וסבל. הדבר גרם לו למשבר זהות ושנאה עצמית עמוקה והוא הולך לבית הכנסת בעיירה ונושא נאום בפני יהודי סאות' פארק, בו הוא טוען שעל היהודים להתנצל בפני הנוצרים על צליבתו של ישו.

האינטליגנציה הגבוהה שלו, בשילוב עם יהדותו החריגה, הם הגורמים בוודאי לסקפטיות שלו, לחיפוש המתמיד אחר האמת, משמעות החיים ורצון למצוא שייכות כלשהי. קייל מגלה עניין יוצא דופן במשמעות החיים, משמעות הקיום, ערכים של טוב ורע, אמונה, פילוסופיה וכיוצא באלה. הוא מטיל ספק בדברים שלגבי חבריו טבעיים ברורים מאליו.

בפרקים אחדים הראו את קייל מחפש שייכות. לדוגמה, בפרק "The Super Best Friends" קייל ושאר הילדים מצטרפים לכת פיקטיבית של הקוסם דייוויד בליין וקייל לא רוצה לעזוב בטענה "בפעם הראשונה בחיי אני חלק ממשהו".

משפחתו ודמויות הקשורות אליו

משפחת ברופלובסקי - שילה וג'ראלד (למעלה), קייל ואייק

הוריו של קייל הם כאמור יהודים אדוקים. הם מתוארים במידה לא מבוטלת כתואמים לסטריאוטיפים היהודיים, בעיקר בסממנים חיצוניים. בדרך כלל הם מתוארים כקשוחים למדי: מלבד העובדה שהם מכריחים אותו לקיים את כל מיני מנהגים ודברים אחרים הקשורים ליהדות, הם גם קפדניים בנוגע למשמעת, שיעורי בית, מטלות (כמו לנקות את החדר) ובעיקר לגבי האחריות שלו כאח בוגר לאחיו הקטן אייק.

אמו

אמו, שילה ברופלובסקי, היא אם יהודייה אמריקנית סטריאוטיפית למדי. יש לה מבטא יהודי (יידיש), והיא מתוארת כאם שתלטנית, המגוננת יתר על המידה על בנה. לעתים היא אף יוצאת למלחמות חורמה בתוכניות טלוויזיה גסות, קללות ותכני מין במדיה. לרוב, מאבקים אלו מתדרדרים לאלימות ושפיכות דמים. קרטמן נוהג לקרוא לה כלבה ואף המציא שיר ידוע שהוא שר בהזדמנויות שונות. כך, בסרט העלילתי סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר, שילה גורמת לארצות הברית להכריז מלחמה על קנדה עקב סרט קנדי בעל הומור רדוד.

קייל נראה לעתים קרובות כחושש לעמוד ולהתעמת מול אמו. זו הסיבה שבגללה קייל פעמים רבות מעדיף להתרחק מצרות, או לפחות לדאוג לכך שאמו לא תדע על כך.

אמה המתה של שילה ברופלובסקי, קלאו, מוזכרת מספר פעמים בסדרה ואף באחד הפרקים מוצאים אותה מקברה.

אביו

אביו, ג'ארלד ברופלובסקי, הוא עורך דין אמיד, לעתים מתואר כיהיר ומרוצה מעצמו. עבודתו כעורך דין היא כמובן סטריאוטיפ יהודי נוסף, הסטריאוטיפ של היהודי תאב הבצע, במיוחד שבפרקים מסוימים אכן נראה שלג'ארלד יש תאווה לממון. בנוסף, הוא חובש כיפה והולך לבית הכנסת.

אחיו הקטן

אחיו הקטן אייק הוא פעוט בן שנתיים-שלוש המאומץ מקנדה. יחסו של קייל לאייק מכיל שנאה שטחית כלפיו, סביר להניח שזהו ביטוי שנאה כלפי תפקידו כאחראי עליו, שכן לעתים קרובות הוא נכנס לצרות ונענש בגלל שלדעת הוריו הוא לא השגיח עליו היטב. הוא נוהג לבעוט באייק. למרות זאת, ברור שהוא אוהב אותו מאוד, ויש ביניהם קשר חזק ועמוק ביותר. כאשר הוא גילה שאייק איננו אחיו האמיתי אלא מאומץ והוריו שיקרו לו כל השנים הללו, הוא כעס וסירב בתחילה להכיר בו. במהרה התחלף הכעס בצורך לגונן על אחיו מפני מה שבעצם היה ברית המילה (קייל הבין לא נכון את פעולת כריתת הברית, וחשב שמדובר בכריתה מלאה של איבר המין הגברי).

לאורך הסדרה נראה באופן ברור כי קייל דואג לאחיו ואוהב אותו מאוד. לדוגמה, בזמן המלחמה הפיקטיבית בין קנדה לארצות הברית, הוא החביא אותו בעליית הגג, מפחד שישלח למחנות ריכוז שהוקמו בארצות הברית בשביל אזרחים קנדים. בפרק "It's Christmas in Canada", הוריו הביולוגים של אייק החליטו שהם רוצים אותו חזרה, ולקחו אותו לקנדה. קייל טס עד לקנדה כדי להחזיר אותו הביתה אל משפחתו. אייק, מצידו, מעריץ בדרך-כלל את אחיו הגדול, עוקב אחריו לכל מקום ונוהג לחזור על מילים שהוא אומר-שהן לרוב בלתי הולמות.

בפרק "Taming strange" אייק גרם לפופה מהסדרה "יו גאבה גאבה!", לחשוב שהיא לא מתאימה לסדרת ילדים ולפרוש מהסדרה, ובחיה החדשים היא החלה להתייחס באופן קיצוני למין, לעשן חשיש, ולהגיד גסויות באם טי וי. קייל ושאר הדמויות בסדרה: מונו, ברובי, טודי, ופלקס דאגו שפופה תחזור.

קישורים חיצוניים