משפחת ספרא – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ מיון חדש לקטגוריה:משפחות יהודיות: "ספרא" באמצעות HotCat
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
שורשיה של משפחת ספרא הם מאזור [[חאלב]] שבסוריה. פירוש השם "ספרא" ב[[ערבית]] הוא צהוב או זהב. למרות הדיסקרטיות הקיצונית של תולדות המשפחה הנשמרת על ידם בקנאות עד ימינו, בתחילת דרכם עסקו ככל הנראה במסחר ב[[זהב]] שמקורו בשיירות ה[[גמל]]ים שעברו באזור בתקופת [[האימפריה העותמאנית]].
מוצאה של משפחת ספרא הוא מהעיר [[חאלב]] שבסוריה. פירוש השם "ספרא" ב[[ערבית]] הוא צהוב או זהב. למרות הדיסקרטיות הקיצונית של תולדות המשפחה הנשמרת על ידם בקנאות עד ימינו, בתחילת דרכם עסקו ככל הנראה במסחר ב[[זהב]] שמקורו בשיירות ה[[גמל]]ים שעברו באזור בתקופת [[האימפריה העותמאנית]].


באמצע [[המאה ה-19]] הוקם בחאלב "בנק האחים ספרא" שעסק במימון זעיר של המסחר המתפתח בין אירופה והמזרח התיכון. לפני כ-100 שנה החלה פעילותה העסקית של המשפחה להתפתח במהירות ובניה החלו לעסוק גם ב[[בנקאות]] מודרנית. לאחר [[מלחמת העולם הראשונה]] עבר יעקב ספרא מייסד השושלת המודרנית ל[[ביירות]] ופתח בנק תוך שהוא מנצל את הפיכתה של העיר למרכז עיסקי ב[[המזרח התיכון|מזרח התיכון]].
באמצע [[המאה ה-19]] הוקם בחאלב "בנק האחים ספרא" שעסק במימון זעיר של המסחר המתפתח בין אירופה והמזרח התיכון. לפני כ-100 שנה החלה פעילותה העסקית של המשפחה להתפתח במהירות ובניה החלו לעסוק גם ב[[בנקאות]] מודרנית. לאחר [[מלחמת העולם הראשונה]] עבר יעקב ספרא מייסד השושלת המודרנית ל[[ביירות]] ופתח בנק תוך שהוא מנצל את הפיכתה של העיר למרכז עיסקי ב[[המזרח התיכון|מזרח התיכון]].

גרסה מ־13:54, 19 באוקטובר 2015

לוגו המשפחה

משפחת ספרא היא משפחה של בנקאים סוחרים ופילנטרופיים יהודים שמוצאה בסוריה. בני המשפחה נחשבים בין היהודים העשירים בעולם, ומגזין פורבס העריך כי בסך הכל מנהלת המשפחה עסקים בהיקף 200 מיליארד דולר.

היסטוריה

מוצאה של משפחת ספרא הוא מהעיר חאלב שבסוריה. פירוש השם "ספרא" בערבית הוא צהוב או זהב. למרות הדיסקרטיות הקיצונית של תולדות המשפחה הנשמרת על ידם בקנאות עד ימינו, בתחילת דרכם עסקו ככל הנראה במסחר בזהב שמקורו בשיירות הגמלים שעברו באזור בתקופת האימפריה העותמאנית.

באמצע המאה ה-19 הוקם בחאלב "בנק האחים ספרא" שעסק במימון זעיר של המסחר המתפתח בין אירופה והמזרח התיכון. לפני כ-100 שנה החלה פעילותה העסקית של המשפחה להתפתח במהירות ובניה החלו לעסוק גם בבנקאות מודרנית. לאחר מלחמת העולם הראשונה עבר יעקב ספרא מייסד השושלת המודרנית לביירות ופתח בנק תוך שהוא מנצל את הפיכתה של העיר למרכז עיסקי במזרח התיכון.

לאחר מלחמת העולם השנייה עברה המשפחה לברזיל ובשנת 1957 הקימו שם את "בנקו ספרא". בתחילת דרכם בברזיל התמקד ספרא בניהול נכסים עבור בעלי הון ובהלוואות לעסקים ואנשים פרטיים אשר יכלו בתמורה להציע ביטחונות מוצקים כגון נדל"ן. אופן פעילות זה איפשר לו להתגבר על חוסר היציבות הפוליטית שאיפיינה את המדינה בתקופה זו ביחד עם אינפלציה גבוהה וסביבה כלכלית בלתי יציבה. ספרא החל ברכישה של בנקים קטנים שאותם מיזג לתוך הבנק המשפחתי והחל להשקיע גם בחברות ריאליות בתחומי הטקסטיל והתאית. בני המשפחה המשיכו להרחיב את הפעילות העסקית למרות שנכשלו בשנת 2003 באחת מהשקעותיהם הגדולות ביותר- חברת הטלפון הסלולרי של ברזיל.

בשנות ה-90 ועד לשנת 2005 הייתה למשפחה מעורבות עמוקה גם בעסקים בישראל. בין השאר המשפחה רכשה את השליטה בבנק הבינלאומי ובחברת סלקום. בשנת 2005 חיסלה המשפחה את עסקיה בארץ. כיום פרוסים עסקי המשפחה ברחבי העולם בתחומי הבנקאות, נדל"ן מסחרי מניב, תעשייה ומסחר.

פילוסופית ההשקעה

משפחת ספרא מתאפיינת לאורך השנים בפילוסופיית השקעה שמרנית ומעדיפה במיוחד נכסים בעלי תנודתיות נמוכה, כאשר מטרתה העיקרית הוא שימור העושר. מקורה של השמרנות בפתגם המיוחס לאבי המשפחה ולפיו (בתרגום חופשי) ”אם בחרתם לשוט בים הבנקאות בנו את הבנק כמו ספינה כך שיתאפשר לכם לצלוח כל סערה”.

פעילות המשפחה מתנהלת באמצעות מספר זרועות עיסקיות:

  • קבוצת ספרא-זרוע ההשקעות של המשפחה המנוהלת על ידי ג'וזף ספרא עוסקת בהשקעה בנדל"ן מסחרי מניב וחברות ראליות מתחומי התעשייה המסחר והתקשורת. בעבר החזיקה בשליטה בחברת סלקום הישראלית.
  • קבוצת הבנקאות – הכוללת מספר בנקים ברחבי העולם: "בנקו ספרא" בברזיל, "בנק ג' ספרא סרסין" בשווייץ, ו"ספרא רפבליק נשיונל בנק" בניו יורק. בשנות ה-90 ועד לשנת 2005 החזיקו בשליטה גם בבנק הבינלאומי הראשון בישראל.
עיקר פעילות הבנקאות של הקבוצה הוא בניהול נכסים פיננסים עבור אחרים. פעילות מסוג זה מצמצמת את הקשר בין מצב שוקי ההון בעולם ורמת ההכנסות מן הפעילות העסקית השוטפת, מכיוון שזו מתבטאת בדמי הניהול קבועים שמשלמים לקוחותיה מבלי להתלות במצבי השוק המשתנים.
  • פעילות פילנטרופית-המשפחה ידועה כתורמת גדולה למוסדות חינוך ובריאות בקהילות היהודיות ברחבי העולם ובישראל. ביניהן ניתן למנות את בית הכנסת הגדול בניו יורק, בית החולים לילדים בתל השומר ותרומות רבות לאוניברסיטה העברית, ישיבה יוניברסיטי והאוניברסיטה האמריקנית בביירות.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים