סולם דיאטוני – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
←‏הסולמות הדיאטונים: חידוד המרווח בקשר בין סולם מז׳ורי למינורי מקביל
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד
שורה 7: שורה 7:
הסולם המז'ורי מתחיל מהצליל היסודי (ה[[טוניקה]]) והמתקדם בצעדים של [[טון (מוזיקה)|טון]]-טון-חצי-טון-טון-טון-טון-חצי-טון.
הסולם המז'ורי מתחיל מהצליל היסודי (ה[[טוניקה]]) והמתקדם בצעדים של [[טון (מוזיקה)|טון]]-טון-חצי-טון-טון-טון-טון-חצי-טון.


לכל סולם מזורי ישנו [[סולם יחסי]] בעל סימני היתק זהים, שצליל היסוד (טוניקה) שלו הוא [[טרצה]] לפני צליל היסוד (הטוניקה) של הסולם המזורי. למשל, בסולם רה מז'ור יש דו# ו-פה#, הסולם היחסי שלו יהיה סי מינור, בגלל שלשניהם אותן סימני היתק בסולם, וצלילי היסוד שלהם במרווח טרצה אחד מהשני.
לכל סולם מזורי ישנו [[סולם יחסי]] בעל סימני היתק זהים, שצליל היסוד (טוניקה) שלו הוא [[טרצה]] (קטנה) לפני צליל היסוד (הטוניקה) של הסולם המזורי. למשל, בסולם רה מז'ור יש דו# ו-פה#, הסולם היחסי שלו יהיה סי מינור, בגלל שלשניהם אותן סימני היתק בסולם, וצלילי היסוד שלהם במרווח טרצה אחד מהשני.


כמו כן, לכל סולם מז׳ורי ישנו [[סולם מקביל]] מינורי.
כמו כן, לכל סולם מז׳ורי ישנו [[סולם מקביל]] מינורי.

גרסה מ־09:07, 20 באוקטובר 2015

סולם דיאטוני הוא סולם המשתמש רק בחלק מהתווים האפשריים במוזיקה המערבית (בשבעה מתוך השנים-עשר), ובנוי על פי תבנית מסוימת של מרווחים. הסולם הדיאטוני מוגבל בתחום האוקטבה, כולל 7 גבהים עוקבים שונים, ומכיל מרווחים של 5 טונים שלמים ושני חצאי טונים. הסולמות המז'וריים והמינוריים (המינור ההרמוני והמינור המלודי - שלהם סדרות מרווחים שונות) והמודוסים השונים שלהם, שייכים כולם למשפחת הסולמות הדיאטוניים.

הסולמות הדיאטונים

קיימים שני סוגים מרכזיים של סולמות דיאטונים: סולם מז'ורי וסולם מינורי. הסולם המז'ורי מתחיל מהצליל היסודי (הטוניקה) והמתקדם בצעדים של טון-טון-חצי-טון-טון-טון-טון-חצי-טון.

לכל סולם מזורי ישנו סולם יחסי בעל סימני היתק זהים, שצליל היסוד (טוניקה) שלו הוא טרצה (קטנה) לפני צליל היסוד (הטוניקה) של הסולם המזורי. למשל, בסולם רה מז'ור יש דו# ו-פה#, הסולם היחסי שלו יהיה סי מינור, בגלל שלשניהם אותן סימני היתק בסולם, וצלילי היסוד שלהם במרווח טרצה אחד מהשני.

כמו כן, לכל סולם מז׳ורי ישנו סולם מקביל מינורי. סולם מקביל הינו סולם בעל טוניקה דומה. לדוגמה, לסולם דו מז׳ור ולסולם דו מינור ישנו אותו צליל יסוד (טוניקה) - צליל דו.

ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.