דוד אפלבום – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ בוט מחליף את הקטגוריה עולים בשנות ה-90 של המאה ה-20 בקטגוריה עולים בשנות ה-1990
אין תקציר עריכה
שורה 39: שורה 39:
[[קטגוריה:יהודים הקבורים בהר המנוחות]]
[[קטגוריה:יהודים הקבורים בהר המנוחות]]
[[קטגוריה:זוכי פרס יו"ר הכנסת]]
[[קטגוריה:זוכי פרס יו"ר הכנסת]]
[[קטגוריה:סגל לאומית שירותי בריאות]]

גרסה מ־08:56, 1 בנובמבר 2015

קובץ:דוד אפלבאום.jpg
דוד אפלבאום
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

דוד יעקב הלוי אפלבום (27 בדצמבר 1952 - 9 בספטמבר 2003) היה רופא ישראלי. שימש כמנהל חדר המיון במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, מקים השירות הרפואי ט.ר.ם, שהתמחה ברפואה דחופה, ומנהלו בתקופתו הראשונה. נרצח בפיגוע בקפה הלל בירושלים עם בתו נאוה, שעמדה להינשא למחרת היום.

קורות חייו

אפלבום נולד בדטרויט, בן ליוכבד ועמנואל. בשנת 1972 סיים לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה, וכעבור שנתיים קיבל תואר שני בביולוגיה. בשנים 1966-1977 למד בישיבת בריסק בשיקגו, ובשנת 1974 קיבל סמיכה לרבנות מהרב אהרון סולובייצ'יק והיה תלמידו המובהק. מרבו אימץ את ההשקפה לפיה השתתפות פעילה בחיי המעשה המודרניים אינה סתירה לשמירה קפדנית על עקרונות ההלכה, וכי שני הערכים משלימים זה את זה.

ב-1978 סיים לימודי רפואה פנימית באוניברסיטת אוהיו. לאחר מכן התמחה ברפואת חירום במרכז הרפואי "הר סיני" בקליבלנד שבאוהיו.

בשנת 1977 נישא לדבורה, ובשנת 1981 עלו לישראל עם שני ילדיהם. בישראל נולדו לבני הזוג עוד ארבעה ילדים.

במשך שנות חייו עסק בעידוד עלייה מצפון אמריקה, דבר שהונצח בקרן "חברי ד"ר דוד אפלבום" שהוקמה לאחר מותו.

מפעל חייו

עם עלייתו לישראל עבד אפלבום בחדר המיון של בית החולים שערי צדק כרופא תורן, ולאחר מכן שימש במשך עשר שנים כאחראי לניידות טיפול נמרץ במד"א. בשנת 1986 קיבל פרס יושב ראש הכנסת לאיכות החיים.

במהלך עבודתו ראה כיצד חדרי המיון קורסים מפאת הנטל של טיפול במקרים קלים על חשבון מקרים חמורים. בשל כך החליט לספק חלופה לחדר המיון לטיפול בבעיות רפואיות שאינן מצריכות אשפוז. בשנת 1989 מימש את חזונו והקים יחד עם שותפים נוספים מרכז לרפואה דחופה "טרם" ברוממה, בירושלים. בהמשך פתח סניפים נוספים, ברחביה ובמעלה אדומים (1993), במודיעין (1998) ובבית שמש (2002). בנוסף ניהל ואייש שני סניפים של קופת חולים לאומית בשכונת רמות בירושלים.

אפלבום נשא הרצאות בארץ ובחו"ל בנושאים שונים הקשורים לרפואה דחופה. סמוך להירצחו נשא סדרת הרצאות בארצות הברית בנושא היערכות לפיגועים קונבנציונליים וביולוגיים בבתי חולים.

מותו

בספטמבר 2003 חזר ממסע הרצאות לקראת חתונת בתו נאוה. בשעת לילה סעד עם בתו בקפה הלל; מחבל מתאבד שהגיע למקום הפעיל חגורת נפץ, וגרם למותם של השניים ולעוד חמישה קורבנות. הוא נטמן לצד בתו בהר המנוחות. משמלת הכלולות של נאוה נתפרה הפרוכת הלבנה של קבר רחל.

קישורים חיצוניים