צדי צרפתי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
01iproject09 (שיחה | תרומות)
מ הוספת קטגוריה:במאים להט"בים באמצעות HotCat
מ הסרת תבנית:אין תמונה משדה תמונה בתבנית, בערך בו יש הצגה אוטומטית של "אין תמונה"#
שורה 1: שורה 1:
{{במאי
{{במאי
|שם=צדי צרפתי
|שם=צדי צרפתי
|תמונה=
|תמונה={{אין תמונה|גבר|יישור=מרכז}}
|כיתוב=
|כיתוב=
|תאריך לידה=[[16 בינואר]] [[1941]]
|תאריך לידה=[[16 בינואר]] [[1941]]

גרסה מ־16:21, 17 בפברואר 2017

תבנית:במאי צדי (צדוק) צרפתי (נולד ב-16 בינואר 1941) הוא במאי תיאטרון ובמאי טלוויזיה ישראלי.

ביוגרפיה

צדי צרפתי נולד בתל אביב[1] ב-16 בינואר 1941 למשפחה ממוצא בולגרי-יווני. את ילדותו עשה בצפון הישן של תל אביב. הוריו התגרשו לאחר לידתו והוא עבר לגור עם אביו. בהיותו בן חמש נישא אביו בשנית ולזוג נולדו שני ילדים, אשר לדברי צדי צרפתי[2], הוא רואה בהם אחים לכל דבר. בראיון בגלי צה"ל בנובמבר 2013[2], ציין עוד כי הוא חש קרבה רבה יותר לאשת אביו מלאמו הביולוגית, ורואה בה את "אמו האמיתית", אם כי לאורך השנים שמר על קשר גם עם אמו יולדתו.

קריירת משחק

את הופעתו הראשונה כשחקן עשה בגיל 10, כשהשתתף בסרט הישראלי "4:55 השעה הגורלית" לאחר שבפעם הראשונה נבחן במבחן בד לתפקיד כלשהו. את היכרותו הראשונה עם התיאטרון עשה בגיל 12 כשחקן בהצגה "כטוב בעיניכם" מאת ויליאם שייקספיר, בתיאטרון הקאמרי. משם המשיך להצגות רבות אחרות כילד שחקן ובהן "חסמבה" מאת יגאל מוסינזון בתיאטרון "בימתנו", "הנפש הטובה מסצ'ואן" מאת ברטולד ברכט, "רומיאו ויוליה" מאת ויליאם שייקספיר, ״סיפורו של מורה״ (Browning Version) של טרנס רטינגן בתיאטרון ״זירה״ ו"מריוס" בתיאטרון הקאמרי, "הטירה" מאת פרנץ קפקא, "שש כנפיים לאחד" מאת חנוך ברטוב ו"עלי כינור" בתיאטרון הבימה.

עם גיוסו לצה"ל, עזב צרפתי את בימת התיאטרון. שירת בלהקת פיקוד מרכז, שם הכיר ועבד עם שייקה לוי, עופרה פוקס, אביבה פז ודני ליטאי.

כשבוע לאחר סיום שירותו הצבאי, חזר צרפתי לתיאטרון והתקבל מיד למספר רב של הצגות, בהן: "הזמנה לארמון", "קפיטן קריוז", "וויצק", "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", "אנריקו" (מאת פירנדלו), "מהומה רבה על לא דבר", "גלילאו גליליי", "גיבור היום", "מרי סטיוארט", "הרפתקה בקרקס", "פונדק הרוחות" ו"כנרת כנרת" (שניהם מאת נתן אלתרמן), "צ'יפס עם כל דבר", "לאחר הנפילה", "אדם לכל עת", ״וויצק״, "הורים איומים" (מאת ז'או קוקטו), "על בנות וצנחנים" (בתיאטרון דורות), "פיגמליון" (בתיאטרון חיפה), "מסעו של מר פרישון" (מאת אז'אן לביש), "העתיד טמון בביצים" (בתיאטרון צוותא), "ההיסטוריה רוקדת" (ערב קברט בבימויה של אנא סוקולוב), "ערב שירי רחל" (שם הכיר את חוה אלברשטיין לראשונה), "בכלוב האהבה" וסיים את קריירת המשחק שלו במחזמר המצליח "שיער".

קריירת בימוי

את עבודתו כבמאי החל בגיל 30, כשביים את מופע היחיד הראשון של חוה אלברשטיין, על פי בקשתה. המופע הזניק את הקריירה של אלברשטיין והפך את צרפתי לבמאי מוביל, אשר מיטב אמני ישראל רוצים לעבוד תחת שרביטו. החל משנת 1970 ביים צרפתי שורה ארוכה של ערבי בידור, מופעי זמר, הצגות תיאטרון ומחזות זמר. בין המופעים הבולטים שביים נמנים מיטב מופעי התרבות והבידור של התקופה:

תיאטרון

ערבי בידור וזמר

בנוסף ביים ערבי יחיד למיטב האמנים, ביניהם יהורם גאון, רבקה מיכאלי, גילה אלמגור, אילנית, ששי קשת, אבי טולדנו, צביקה פיק, דודו פישר, שלומית אהרון, ירדנה ארזי, עופרה חזה, קורין אלאל, מרינה מקסימיליאן ומשה פרץ.

הביא לבמה את להקת "הכל עובר חביבי" במופע הראשון שלהם, משירי שנות החמישים. הקים וניהל את להקות הפופ "סקסטה" ו"מנגו". ביים את להקת הנח"ל המחודשת בתוכנית שנקראה "התחדשות" וכן ביים תוכניות ללהקת "צופי תל אביב".

מופעים לילדים

בנוסף לבימוי לקהל המבוגרים הרבה צרפתי לביים מופעי ילדים, בעיקר לחנוכה. הוא היה הבמאי הראשון של פסטיבל שירי הילדים המסורתי בחנוכה, ומאוחר יותר ביים את מופעי הפסטיגל וכן את מותק של פסטיבל, עד לשנת 2011. בתחום זה שיתף פעולה במשך תקופה ארוכה עם הכוריאוגרפית יהודית שוויצר. כן ביים את המופע "לבד ביחיד ולבד לבד" - מופע שירים על פי שירי מרים ילן שטקליס, בכיכובם של ג'וזי כץ ושמוליק קראוס, "מה קרה בארץ מי" - הצגת ילדים עם חוה אלברשטיין ואברהם מור, מאת לאה נאור (מוזיקה: מתי כספי וקובי אושרת).

ביים את הצגות הילדים "במדינת הגמדים", "שלגייה והצייד" (2013), "101 כלבים דלמטים" בכיכובה של דנה אינטרנשיונל (2014), "שלושת המוסקטרים" בכיכובו של צביקה הדר, "אליסה" (על פי "אליסה בארץ הפלאות"), בכיכובה של חני נחמיאס ו"נסיך האגדות", על פי הנס כריסטיאן אנדרסן (לחנים: חזי שקד).

אירוויזיון

צרפתי היה במאי של שירים רבים שייצגו את מדינת ישראל באירוויזיון, ביניהם: "הלילה" של שלישיית "הכל עובר חביבי", "בן אדם (שיר)" של ירדנה ארזי ו-"זה רק ספורט" של דפנה דקל. בנוסף ביים מספר משדרי קדם-אירוויזיון בערוץ הראשון ואף נבחר לביים את המופע של אירוויזיון 1999, שהתקיים בירושלים.

טלוויזיה

צדי צרפתי (ראשון מימין) בשולחן השופטים של "כוכב נולד"

צרפתי היה מיוצרי תוכנית האירוח הראשונה בערוץ 1, "שעה טובה", והמשיך לעבוד מאחורי הקלעים גם בתוכנית "סיבה למסיבה". במאי תוכנית הילדים ״קרוסלה״. בנוסף ביים תוכניות ספיישל לטלוויזיה, כמו ״אישה אחת ששרה״ בכיכובה של חוה אלברשטיין, טקסים לאומיים-ייצוגיים כגון "פרסי התיאטרון" ו"פרסי הקולנוע" וכן ביים את מופע "פעמוני היובל" שנערך לכבוד חגיגות 50 שנה למדינת ישראל.

צרפתי היה במאי השחקנים בתוכנית המציאות "האודישן הגדול". מספר חודשים לאחר מכן נבחר לשמש כשופט בתוכנית כוכב נולד בעונתה השנייה, והמשיך לשפוט בה במשך תשע העונות הבאות. כשופט בתוכנית נודע כקפדן, הנוטה להחמיר עם המתמודדים. עוד שימש כבמאי הריקודים בתוכנית "נולד לרקוד" וכמנהל אמנותי בסדרת המופעים "במקום הראשון" ששודרה בערוץ 2 בהנחיית חני נחמיאס. כמו כן, ביים והשתתף בתוכנית "שכל העולם ישמע" - תוכנית ספיישלים שעסקה במפגשים מפתיעים בין אנשים שונים.

מחוות ופרסים

השיר "קפה אצל ברטה" שכתב אהוד מנור ומספר על ביקור אצל קוראת בכף היד נכתב על פי סיפור שסיפר צרפתי למנור על ביקורו אצל מגדת עתידות. את השיר ביצע יגאל בשן.

הסדרה "שולץ" ששודרה ב-yes בשנת 2008 עסקה בבמאי בידור פיקטיבי בשם אברם שולץ, שלו סכסוך ארוך שנים כביכול עם צרפתי על מעמד הבמאי המוביל בעולם הבידור הישראלי. בסיום העונה התארח צרפתי עצמו לפגישת "פיוס" בין השניים.

בשנת 2011 ערך ערוץ 2 מופע מחווה מיוחד ״עושים כבוד לצדי צרפתי״.

בשנת 2015 ערך אולם ״צוותא״ בתל אביב מופע מחווה בשם ״נשים מצדיעות לצדי צרפתי״.

בשנת 2016 זכה בפרס רוזנבלום לאמנויות הבמה על מפעל חיים[4].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יעל-שחר שריד, האושר של צדי, מגזין את, 1 באוגוסט 2011
  2. ^ 1 2 בתוכנית הרדיו "ציפורי לילה עושות עניין" עם אודיה קורן ונתן דטנר, גלי צה"ל, 29 בנובמבר 2013
  3. ^ ‫יובל אברמוביץ, הצגת חייו של צדי צרפתי, באתר ישראל היום, 16 בנובמבר 2012‬
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    מרב יודילוביץ', פרס רוזנבלום על מפעל חיים לצדי צרפתי, באתר ynet, 23 במרץ 2016