קים ג'ונג-און – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הוספתי מידע
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד
מ דרוש מקור
שורה 14: שורה 14:


ב-[[2010]] החלו לראות בו יורש, ולאחר מות אחיו, הוכרז באופן רשמי ליורש. לפני שעלה לשלטון מיעט להופיע בפומבי, וגם לאחר שעלה לשלטון הוסיף מעטה חשאיות עבה לאפוף אותו ו[[ממשלת קוריאה הצפונית|את ממשלתו]]. לכן פרטים רבים אודותיו נותרו לא ידועים, וגם את אלה הידועים לא אחת קשה לאמת. בשנת [[2016]] דורג על ידי המגזין "[[פורבס]]" במקום ה-36 ברשימת האנשים החזקים בעולם{{הערה|{{Cite news|url=https://www.forbes.com/profile/kim-jong-un/?list=powerful-people|title=Kim Jong-un|newspaper=Forbes|language=en|access-date=2018-04-16}}}}.
ב-[[2010]] החלו לראות בו יורש, ולאחר מות אחיו, הוכרז באופן רשמי ליורש. לפני שעלה לשלטון מיעט להופיע בפומבי, וגם לאחר שעלה לשלטון הוסיף מעטה חשאיות עבה לאפוף אותו ו[[ממשלת קוריאה הצפונית|את ממשלתו]]. לכן פרטים רבים אודותיו נותרו לא ידועים, וגם את אלה הידועים לא אחת קשה לאמת. בשנת [[2016]] דורג על ידי המגזין "[[פורבס]]" במקום ה-36 ברשימת האנשים החזקים בעולם{{הערה|{{Cite news|url=https://www.forbes.com/profile/kim-jong-un/?list=powerful-people|title=Kim Jong-un|newspaper=Forbes|language=en|access-date=2018-04-16}}}}.

ב[[אפריל]] [[2020]], אחרי שעבר ניתוח לב פתוח, הוכרז כי הוא בסכנת חיים.


== ראשית חייו ==
== ראשית חייו ==

גרסה מ־15:50, 21 באפריל 2020

קוריאהקוריאה זהו שם קוריאני; שם המשפחה הוא קים.
קים ג'ונג-און
김정은
לידה 8 בינואר 1984 (בן 40)
פיונגיאנג, קוריאה הצפונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קוריאה הצפוניתקוריאה הצפונית קוריאה הצפונית
השכלה
מפלגה מפלגת הפועלים של קוריאה עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג רי סול ג'ו
שושלת קים
אב קים ג'ונג-איל עריכת הנתון בוויקינתונים
אם קו-יונג הי עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים קים ג'ו-אה
Kim Jong-ju עריכת הנתון בוויקינתונים
שליט קוריאה הצפונית ה-3
19 בדצמבר 2011
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל קוריאה הצפונית
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של קוריאה הצפונית

קים ג'ונג-און או קים ג'ונג-ווןקוריאנית: 金正恩 김정은; נולד ב-8 בינואר 1984[1]) הוא המנהיג העליון של קוריאה הצפונית. לאחר מות אביו קים ג'ונג-איל ב-2011, ג'ונג-און החליף אותו בשלוש עמדות המפתח: ראשות המפלגה[2], הצבא[3] והמדינה[4].

ב-2010 החלו לראות בו יורש, ולאחר מות אחיו, הוכרז באופן רשמי ליורש. לפני שעלה לשלטון מיעט להופיע בפומבי, וגם לאחר שעלה לשלטון הוסיף מעטה חשאיות עבה לאפוף אותו ואת ממשלתו. לכן פרטים רבים אודותיו נותרו לא ידועים, וגם את אלה הידועים לא אחת קשה לאמת. בשנת 2016 דורג על ידי המגזין "פורבס" במקום ה-36 ברשימת האנשים החזקים בעולם[5].

ראשית חייו

קים ג'ונג-און הוא כנראה הצעיר מבין שלושת בניו (הידועים) של קים ג'ונג-איל, מנהיגה הקודם של קוריאה הצפונית, אשר שלט במדינה עד מותו בדצמבר 2011. יש לו אח שנולד בשנת 1981 ואחות שנולדה בשנת 1987, אף כי היו שטענו שהיו לאב, קים ג'ונג-איל, עד שבעה ילדים מארבע נשים שונות[6]. אמו של קים, קו יונג-הי, הייתה רעייתו האחרונה של קים ג'ונג-איל.

קים ג'ונג-און התחנך בבית הספר הבינלאומי "Liebefeld Steinhölzli school", בית ספר פרטי קטן ליד ברן, שווייץ, שם היה על פי הדיווחים תלמיד בינוני למדי, שקט וחובב כדורסל, אוהד של ה"שיקגו בולס" האמריקאית. אחותו הצעירה קים יו-ג'ונג למדה ככל הנראה גם היא באותו בית ספר באותה תקופה יחד עמו. היא נחשבת כיום על פי דיווחים שונים כמספר שתיים שלו, או לפחות כממלאת מקומו האפשרית[6]. ב-2000 חזר לקוריאה הצפונית וב-2002 החל את לימודיו באוניברסיטה על שם קים איל-סונג, מכון ההכשרה הצבאית הגבוה ביותר במדינה.

בשנת 2006 דווח לראשונה כי קים ג'ונג-און בן ה-23 עשוי להיות המנהיג הבא של קוריאה הצפונית ולא אף אחד מאחיו הבוגרים יותר, כפי שסברו קודם לכן. כעבור שלוש שנים, ב-8 במרץ 2009, דיווחה רשת ה-BBC כי קים ג'ונג-און הציג את מועמדתו בבחירות לפרלמנט של קוריאה הצפונית (אספת העם העליונה)[7], אולם בהמשך הוא לא הופיע ברשימת הנבחרים[8]. לאחר הבחירות קיבל קים ג'ונג-און דרגה ב"מועצת ההגנה הלאומית" (צבא קוריאה הצפונית)[9] וביוני 2009 התפרסם בעיתון הדרום-קוריאני ג'ונגאנג דיילי, כי מועמדותו של קים ג'ונג-און, בנו האהוב של קים ג'ונג-איל, כיורשו של מנהיג קוריאה הצפונית הועברה לאישור מפלגת הפועלים של קוריאה הצפונית (המפלגה הקומוניסטית), וזו אישרה את המועמד.

בספטמבר 2010 מונה לחבר הוועד המרכזי וסגן ראש הוועדה הצבאית של מפלגת השלטון. כמו כן, הוענקה לו דרגת גנרל בצבא אשר הפכה אותו רשמית לאיש השני בחשיבותו במדינה לאחר אביו[10].

מינויו לשליט צפון-קוריאה

ב-19 בדצמבר 2011, יומיים לאחר מות אביו, הוכרז כי קים יהיה יורשו[11]. הוא מונה לתפקיד המנהיג באופן רשמי לאחר הלוויית אביו ב-28 בדצמבר 2011. בטקס האזכרה לג'ונג איל, הכריז יושב ראש נשיאות אספת העם העליונה של קוריאה הצפונית, קים יונג נאם ש"החבר המכובד קים ג'ונג און הוא המנהיג העליון של מפלגתנו, צבאינו ומדינתנו שירש את האידאולוגיה, המנהיגות, האישיות, המעלות והאומץ של החבר הדגול קים ג'ונג איל". ב-30 בדצמבר 2011, בחרו חברי הכינוס הרביעי של ועידת המפלגה את ג'ונג און לתפקיד החדש שנוצר בשבילו "המזכיר הראשון של מפלגת הפועלים של קוריאה".

שליט צפון קוריאה

בתחילת כהונתו של קים הודיעה צפון-קוריאה על הסכמה לכאורה לחדול מניסויים גרעיניים ומשיגורי טילים בתמורה לסיוע הומניטרי[12]. לזה התווסף סממן ריכוך נוסף כביכול – קים ג'ונג-און נשוי לרי סול ג'ו, לשעבר זמרת ומעודדת. הופעתה בציבור נחשבה בשעתו כסימן להפשרה מסוימת במשטר הצפון-קוריאני, משום שעמדה בניגוד מוחלט להיעדר כל מידע כמעט על בני משפחתם של שליטי קוריאה הצפונית עד אז, הן קים איל סונג המייסד והן קים ג'ונג איל בנו, אביו של קים ג'ונג און.

בניגוד לשני סימנים כביכול אלה, בפברואר 2013, כשנה בלבד לאחר עלייתו לשלטון, ביצעה צפון-קוריאה ניסוי גרעיני שלישי[13]. בין לבין, עם או בלי קשר, כחצי שנה קודם לכן, ב-19 ביולי 2012 העלה קים את עצמו לדרגת מרשל – הדרגה הצבאית הגבוהה במדינה, ובכך השלים את ביצור מעמדו במדינה[14]. מועצת הביטחון של האו"ם החליטה אחרי הניסוי האטומי השלישי הזה על החרפת הסנקציות נגד צפון-קוריאה, וזו מצידה הודיעה בעקבות זאת על ביטול הסכם שביתת הנשק עם קוריאה הדרומית[15], איימה במתקפה גרעינית נגד ארצות הברית כמכה מקדימה[16] ובהמשך הודיעה על הכנסת סוללות הטילים האסטרטגיים ל‫כוננות תקיפה נגד ארצות הברית[17].

באוקטובר 2013, קיבל קים ג'ונג און תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה המלזית HELP‏[18].

ב-13 בדצמבר 2013 הודיעה קוריאה הצפונית באופן רשמי כי סוכל ניסיון הפיכה במדינה וכי מנהיג הקשר, דודו של קים, ג'נג סונג ת'אק (Jang Song Thaek), שהיה עד אז מספר 2 בכוחו במדינה, הוצא להורג[19].

בספטמבר 2014 נראה קים בסרטון הסברה צפון-קוריאני כשהוא מהלך בצליעה. ההסבר הרשמי שניתן היה שהוא סובל מ"אי נוחות". לאחר מכן נפוצו בקוריאה הדרומית הסברים שונים לאירוע, החל ממחלת השיגדון ממנה הוא סובל כביכול ועד לשבר בקרסול עקב משקלו. הוא לא נראה בפומבי במשך כארבעים יום מאז אותו סרטון והדבר עמד בסתירה קיצונית לנוכחותו הכמעט תמידית באמצעי התקשורת הצפון-קוריאניים עד אותו מועד[20]. ההיעדרות בלטה במיוחד בחגיגות יום העצמאות ה-69 של צפון-קוריאה שחל ב-10 באוקטובר 2014, ואשר הציפייה הייתה שלפחות בהן הוא ייראה בפומבי כפי שנראה בשנה הקודמת. ב-14 באוקטובר הוא נראה שוב, כשהוא נעזר במקל לצורך הליכתו[21].

ב-21 באפריל 2020 פורסם שקים ג'ונג-און עבר ניתוח ונמצא בסכנת חיים[22].

במערב נחשב קים ג'ונג און לעריץ מושחת ואכזרי בעל גחמות אקסצנטריות, ונמנה עם שליטים כמועמר קדאפי. בדומה לקדאפי שהחזיק ברשותו יחידת נשים משמר האמזונות שנועדה כביכול להגן על שלומו, מחזיק קים ביחידות העונג Kippumju המורכבת מכ-2,000 נשים צעירות שתפקידן לספק בידור ושירותים מיניים לשליט הצפון קוריאני ולמקורביו.

מדיניות כלכלית

ב-2013 הוכרז על שורה של צעדים כלכליים, בשם "המערכת הסוציאליסטית המשותפת והאחראית לניהול". חירות רבה יותר תוענק ליזמים, הוכרז, באמצעות "זכויות מוסכמות להשתתף בפעילות עסקית באופן עצמאי", ועם זאת "תוך שימוש במערכת החלוקה הסוציאליסטית". כן הוכרז על תעדוף החקלאות ועל שגשוגן של חוות קולקטיביות אחדות. התקשורת הממשלתית מתארת את הכלכלה כ"מערכת קולקטיבית גמישה", שבה יזמים "פועלים באופן מהפכני" על מנת להשיג פיתוח כלכלי. הדיווחים הללו משקפים את מדיניותו הכלכלית של קים, שכוללת רפורמות במִנהל המדינה ותמריצים רבים יותר לעסקים פרטיים[23].

שורת הצעדים הללו כונתה "אמצעי ה-30 במאי". לצד הרפורמות, היא אישרה מחדש את הדוֹגמות הסוציאליסטיות בדבר הכוונת הכלכלה במטרה לשפר את תנאי המחיה. אמצעים נוספים שננקטו הם יִצור ביתי בהיקף נרחב, העברת יוזמות ביטחוניות למגזר הפרטי והגדלת הסחר הבינלאומי[24].

מדיניות גרעין

תחת שלטונו המשיכה קוריאה הצפונית לפתח כלי נשק גרעיניים. בישיבת הוועד המרכזי של המפלגה[25] שנערכה ב-31 במרץ 2013, הכריז ג'ונג-און כי קוריאה הצפונית תאמץ "אסטרטגיה חדשה, שתקדם שיקום כלכלי ובניית חימוש גרעיני בעת ובעונה אחת". לדעת מומחים אחדים, קוריאה הצפונית רואה בנשק גרעיני כלי חיוני להרתעה, ולא סביר כי תיזום מלחמה גרעינית[26]. חוקרים אומרים גם כי המשטר רואה בנשק הגרעיני ערובה להישרדותו[27]. בקונגרס השביעי של המפלגה, הראשון מזה 36 שנים, הכריז קים כי קוריאה הצפונית "לא תשתמש בנשק גרעיני, אלא אם כוחות עוינים ישתמשו בו כדי לפלוש לריבונותנו". עם זאת, לא אחת איימה קוריאה הצפונית לשגר 'התקפה גרעינית מקדימה' אם תותקף בידי ארצות הברית[28]. בדצמבר 2015 הכריז קים כי משפחתו "הפכה את קוריאה הצפונית למעצמה גרעינית, שבכוחה לפוצץ פצצות אטום ופצצות מימן תוך הסתמכות עצמית, על מנת להגן על כבוד האומה וריבונותה"[29].

נכון לינואר 2018, לפי הערכות, לקוריאה הצפונית 15–60 פצצות גרעין ומימן. לדעת אחדים, טיל ההוואסונג-15, שבכוחו לשאת חימוש גרעיני, מסוגל לפגוע בשטחה של ארצות הברית.

האו"ם מטיל על קוריאה הצפונית שלל עיצומים בגין תוכנית הגרעין שלה, ובפרט בגין הניסויים הגרעיניים שהיא עורכת[30].

רדיפות והוצאות להורג

ככל הדיווחים על קוריאה הצפונית, גם הדיווחים על הרדיפות וההוצאות להורג בה קשים לאימות[31]. במאי 2016 הופתעו חוקרים לגלות כי גנרל רי יונג-גיל, שדווח כי הוצא להורג חודשים אחדים קודם לכן, עודנו חי[32].

בדצמבר 2013 נעצר גיסו של קים, צ'אנג סונג-טק, והוצא להורג בגין בגידה[33]. סוכנות ידיעות דרום קוריאנית דיווחה, בהתבסס על מקורות עלומי שם, כי קים הוציא להורג רבים מבני משפחתו של צ'אנג. עם המוצאים להורג נמנו אחותו של צ'אנג ובעלה, השגריר לקובה והשגריר למלזיה ושני בניו[34]. במהלך הרדיפות הכריזה המפלגה, כי "גילויה וטיהורה של קבוצת צ'אנג דיללה את שורות המהפכה"[35], ולאחר הוצאתו להורג הצהירה התקשורת הממשלתית, כי הצבא "לעולם לא יחוס על מי שיחרוג מסדרו של הפיקוד העליון"[36].

ב-2014 נערך טיהור נוסף בשורות המפלגה, על מנת למצוא ולחסל את שרידי תומכיו של צ'אנג. עם המוצאים להורג נמנה סגן שר הביטחון, שלפי פרסומים של גורמי תקשורת בקוריאה הדרומית הוצא להורג בלהביורים[37].

שיחות פיוס ופירוק הנשק הגרעיני

הפסגה התקדימית: קים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 12 ביוני 2018
ערך מורחב – הפסגה הבין-קוריאנית

במרץ 2018 הכריז דובר רשמי מטעם קוריאה הדרומית, במהלך ביקור בבית הלבן, כי קים ג'ונג-און הבטיח לדרום קוריאנים שהוא מחויב לפירוק הנשק הגרעיני, וכי קוריאה הצפונית לא תערוך ניסויים נוספים בטילים גרעיניים או בליסטיים[38].

ב-27 באפריל 2018 נערכה במסגרת הפסגה הבין-קוריאנית פגישה היסטורית בין קים ג'ונג - און ונשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין. הפגישה נערכה בשטח הגבול שבין שתי המדינות, והשניים אף חצו את הגבול לשני הצדדים. השניים חתמו על הצהרת פנמונג'ום, ובה התחייבות לפירוז חצי האי מנשק גרעיני, הפיכת הגבול ל"אזור שלום", וקידום שיחות עם ארצות הברית וסין, ובכך חל מפנה ביחסי קוריאה הדרומית-קוריאה הצפונית. במאי 2018 הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי נענה להצעה להיפגש עם קים ג'ונג-און בפסגת ארצות הברית-קוריאה הצפונית בסינגפור ב-12 ביוני, בניסיון להגיע להסכם לפירוז חצי האי קוריאה מנשק גרעיני. לקראת הפסגה המתוכננת, ב-9 במאי, שוחררו מכלאם שלושה שבויים אמריקאים שהוחזקו בקוריאה הצפונית[39], אולם ב-24 במאי הודיע הנשיא טראמפ על ביטול הפסגה המתוכננת עם קים ג'ונג-און. ב-1 ביוני, לאחר פגישתו עם שליח מצפון קוריאה, הודיע טראמפ כי ייפגש עם קים בתאריך שנקבע[40], ואכן ב- 12 ביוני 2018 נערכה מפגש פסגה תקדימי בין מנהיגי המדינות, שחתמו על מסמך הבנות בכתב בעל השלכות על היחסים בין המדינות[41] וכן על הסכמה כללית של צפון קוריאה לפירוזה מנשק גרעיני.

מפגש פסגה נוסף בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וקים ג'ונג און התקיים בהאנוי שבווייטנאם ב-27 ו-28 בפברואר 2019 והסתיים ללא הסכמות.

במאי 2019 נודע כי צפון קוריאה הוציאה להורג במרץ אותה שנה את השליח לשיחות, קים היוק צ'ול, יחד עם עוד ארבעה עובדים ממשרד החוץ, בשדה התעופה מירים שבפיונגיאנג ככל הנראה עקב כישלון השיחות. קים יונג צ'ול, יד ימינו של קים ג'ונג און, נשלח למחנה עבודה ו"חינוך-מחדש" ליד הגבול הסיני. פקידי מפתח שעבדו עם קים יונג צ'ול נעלמו גם הם מעין הציבור מאז הפסגה, בעוד פוליטיקאים אחרים תפסו לכאורה את מקומם.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ The secret life of Kim Jong Un’s aunt, who has lived in the U.S. since 1998, Washington Post
  2. ^ במשך חודשים אחדים לאחר מות אביו, נותר תפקיד המזכיר הראשון פנוי, על מנת לכבד את 'שלא ניתן להחלפה'. ג'ונג-און החזיק בפועל בסמכויות בתפקיד, וכתום ארבעה חודשים החליט להתחיל למלאו.
  3. ^ באמצעות כהונה בשני התפקידים: יושב ראש 'הועדה הצבאית המרכזית', מעין מטה כללי מצומצם, בדומה ליושב ראש המטות המשולבים על פי השיטה האמריקאית; והמפקד העליון של הכוחות המזוינים (פיקוד ישיר).
  4. ^ באמצעות תפקידו כ'יושב ראש הוועדה לענייני המדינה', הגוף השלטוני העליון.
  5. ^ "Kim Jong-un". Forbes (באנגלית). נבדק ב-2018-04-16.
  6. ^ 1 2 "Is Kim Jong Un's sister Kim Yo Jong in charge?",‏ 9 באוקטובר 2014, CNN
  7. ^ בחירות בקוריאה הצפונית כתבת רשת ה-BBC
  8. ^ קים ג'ונג איל אינו מופיע ברשימת הנבחרים כתבה באתר בלומברג(הקישור אינו פעיל, 10.06.2018)
  9. ^ קים ג'ונג-איל מחזק את הצבא כתבת רשת FOX(הקישור אינו פעיל, 10.06.2018)
  10. ^ כל המידע הנ"ל מסתמך על ידיעות של סוכנויות הביון של קוריאה הדרומית ועל השערות שונות, מאחר שאף חלק מהמידע הנ"ל לא פורסם בכלי התקשורת של קוריאה הצפונית.
  11. ^ ניו יורק טיימס, "הגנרל הצעיר", קים ז'ונג-און, תופס פיקוד, הארץ, 19 בדצמבר 2011
  12. ^ ‫אי-פי, ארה"ב: קוריאה הצפונית הסכימה לחדול מהניסויים הגרעיניים ומשיגורי הטילים, באתר הארץ, 29 בפברואר 2012
  13. ^ אתר למנויים בלבד אי-פי, רויטרס, קוריאה הצפונית ערכה ניסוי גרעיני שלישי, באתר הארץ, 12 בפברואר 2013.
  14. ^ רויטרס, קים ג'ונג און מינה את עצמו לדרגה הגבוהה ביותר בצבא, באתר הארץ, 19 ביולי 2012
  15. ^ בשל הסנקציות: קוריאה הצפונית מבטלת שביתת הנשק עם סיאול, באתר וואלה!‏, 8 במרץ 2013
  16. ^ קוריאה הצפונית מאיימת: נפציץ בגרעין את ארצות הברית, באתר וואלה!‏, 7 במרץ 2013
  17. ^ קוריאה הצפונית: כוננות תקיפה נגד בסיס ארה"ב בהוואי, באתר וואלה!‏, 26 במרץ 2013
  18. ^ באתר וואלה ניוז
  19. ^ "'Thrice-Cursed Acts of Treachery'? Parsing North Korea's Report on the Execution of Kim Jong Un's Uncle",‏ 13 בדצמבר 2013, The Atlantic
  20. ^ "Where Is Kim Jong Un?",‏ 7 באוקטובר 2014, The Atlantic
  21. ^ "He's back! But what has Kim Jong-un been up to?",‏ 14 באוקטובר 2014, The Independent
  22. ^ "שליט צפון קוריאה עבר ניתוח, חייו בסכנה", באתר ynet, 21 באפריל 2020
  23. ^ Tania Branigan, North Korea faces a long road to reform, the Guardian, ‏2013-12-05 (באנגלית)
  24. ^ May 30 Measures (5.30 Measures) [UPDATED], North Korean Economy Watch (באנגלית אמריקאית)
  25. ^ מליאת הוועד המרכזי היא הגוף העליון של המפלגה, וכינוסיה נחשבים לאירועים פוליטיים חשובים.
  26. ^ "Should we really be so afraid of a nuclear North Korea?". The Independent (באנגלית בריטית). 2017-02-13. נבדק ב-2018-04-16.
  27. ^ "What's the Status of North Korea's Nuclear Program?". Council on Foreign Relations (באנגלית). נבדק ב-2018-04-16.
  28. ^ CNN, Dana Ford,. "North Korea threatens preemptive nuclear strike - CNN". CNN. נבדק ב-2018-04-16.{{cite news}}: תחזוקה - ציטוט: extra punctuation (link)
  29. ^ "Kim Jong Un claims North Korea has a hydrogen bomb". Fox News (באנגלית אמריקאית). 2015-12-10. נבדק ב-2018-04-16.
  30. ^ UN Security Council Resolutions on North Korea | Arms Control Association, www.armscontrol.org (באנגלית)
  31. ^ Did Kim Jong Un Really Execute His Uncle’s Extended Family?, Time (באנגלית)
  32. ^ 김주상, A Thought About Gil-Jun Yu’s 『The Korean Grammar』 and His View of Grammar, Language Facts and Perspectives 38, 2016-05, עמ' 5–28 doi: 10.20988/lfp.2016.38..5
  33. ^ Crying uncle, The Economist (באנגלית)
  34. ^ Jang Sung-taek's remaining family executed by Kim Jong-un: Yonhap|WCT, ‏2015-07-05
  35. ^ Global Times, Kim’s uncle stripped of all posts, expelled from WPK - Global Times, www.globaltimes.cn
  36. ^ (3rd LD) N. Korea executes leader's uncle for 'treason': KCNA, english.yonhapnews.co.kr (באנגלית)
  37. ^ Ryall, Julian (2014-04-07). "North Korean official 'executed by flame-thrower'" (באנגלית בריטית). ISSN 0307-1235. נבדק ב-2018-06-04.
  38. ^ North Korea nuclear talks: Donald Trump and Kim Jong-Un to meet, www.9news.com.au
  39. ^ רויטרס, שוחררו שלושת האמריקנים שהיו כלואים בצפון קוריאה, באתר ynet, 9 במאי 2018
  40. ^ טראמפ הודיע: אפגש עם קים ג'ונג און ב-12 ביוני בסינגפור כמתוכנן, באתר וואלה!‏, 1 ביוני 2018
  41. ^ טראמפ וקים ג'ונג און לחצו ידיים, באתר ynet, 12 ביוני 2018