חלקה (הרלדיקה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Felagund-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט - מחליף דוגמא בדוגמה
נרקיסוס (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
לכמה ראשי [[שבטים סקוטים]], וכן גם לשלט האצולה של ''גיזבורן [http://www.ngw.nl/int/aus/gisborne.htm (6)], [[ניו-זילנד]]'', חלקות יוצאת דופן במיוחד.
לכמה ראשי [[שבטים סקוטים]], וכן גם לשלט האצולה של ''גיזבורן [http://www.ngw.nl/int/aus/gisborne.htm (6)], [[ניו-זילנד]]'', חלקות יוצאת דופן במיוחד.
[[en:Compartment]]
[[en:Compartment]]
[[קטגוריה:הרלדיקה]]

גרסה מ־23:36, 4 בפברואר 2006

בהרלדיקה, חלקה הינה פרט הנוסף מתחת למגן - לרוב תל ירוק, או סלעים או כל סוג אחר של נוף - ושעליו התומכים נראים עומדים. יש הטוענים כי החלקה מסמלת את אדמתו של האדון. יש לנקוט זהירות בהבחנה בין חלקה אמיתית לבין פריטים אחרים עליהם מניחים התומכים אחת או יותר מרגליהם. השימוש בחלקה כפרט רשמי בבלאסון החל בתקופה מאוחרת יחסית בהיסטוריה של ההרלדיקה, והוחל ככל הנראה בשל הצורך בתומכים שונים עבור משפחות אצולה, או ישויות ריבוניות שונות. עם זאת, לעתים מופרד בבלאסון תיאור החלקה מתיאור התומכים.

קובץ:South Australia coat of arms.jpg
שלט האצולה של אוסטרליה הדרומית - עם חלקה אך ללא תומכים

עיטור מסולסל אשר אמני הרלדיקה נהגו להוסיף תחת רגלי התומכים נפוץ בעיקר במאה ה-19 וזכה לכינוי מעורר המחלוקת בסיס גז (כנראה בשל הדמיון לענן). כינוי זה לא זכה מעולם להתייחסות רשמית. הבלאסון היחיד הכולל אזכור לפריט דומה מציין "ערבסקה" ירוקה אשר משמשת לאיזון הלוויתנים התומכים של מחוז זאנסטאד בהולנד.

כאשר שלט אצולה זוכה לתוספת של תומכים, לרוב הוא מעוטר גם בחלקה. במקרים נדירים תוענק החלקה כתוספת. חלקה ללא תומכים אפשרית, אם כי, למעט שלט האצולה של אוסטרליה הדרומית, לא ידוע על מקרה מסוג זה.

חלקות מתארות לרוב נופים של יבשה (במקרה של ראשי שבטים סקוטים - בדרך כלל תל ירוק עטור בפרח הרשמי של השבט) או ים, ועשויות להיות מפורטות למדי - כגון חלק מההענקות הקנדיות האחרונות. בחלקה של אוניברסיטת צפון קוולמביה-הבריטית בקנדה (בעיצובו של רוב סבסטיאן) מתוארים דובה ואייל (תומכים) אשר דורכים על יער, פסגות הרים ושיבולי חיטה אשר מתנשאים כולם מתוך דוגמה של מים אשר עצמה טעונה בלוויתן אורקה (1). חלקות יכולות לתאר אתר גאוגרפי מיוחד. החלקה של קניה היא הר הקילימנג'רו, והחלקה של היישוב ארבלייז (Arbelaez - שבמחוז קונדינמרקה בקולומביה) היא גלובוס (2).

קיימות חלקות יוצאות דופן. החלקה של התאחדות המכללות והאוניברסיטאות של קנדה היא חצר ריבועית (3). למועצת מחוז קמברלנד חומה בתור חלקה (4), ולאקדמיה להנדסה של קנדה גשר שמתחתיו נהר (5) בתור חלקה. לכמה ראשי שבטים סקוטים, וכן גם לשלט האצולה של גיזבורן (6), ניו-זילנד, חלקות יוצאת דופן במיוחד.